Gå til innhold

Beholde nummer når man skifter jobb?


Anbefalte innlegg

Min samboer har hatt samme telefonnummer siden 1996. Det ble i sin tid overført til den jobben hun da fikk og har hatt det samme siden. Firmaet ble kjøpt opp og samboer ble med over i det nye firmaet.

 

Nå skal samboer slutte i jobben og begynne et annet sted, men hun får ikke med seg nummeret. Noen som vet om det finnes noen juridisk man kan bruke her. Når man har hatt samme nummer siden -96 er det rimelig personlig, og da må det vel være noe man kan slå i bordet med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når telefonnummeret ble overført til arbeidsgiveren så ble arbeidsgiveren den juridiske eieren av nummeret. Dersom de nå ikke ønsker å gi fra seg nummeret så står de faktisk i sin fulle rett til å gjøre dette, uten at man får gjort noe særlig med det.

 

Dersom det ikke finnes noen signerte papirer på eieroverføringen kan det eventuelt brukes mot operatøren og hevde at overføringen er ulovlig, da din samboer ikke har godkjent dette. Den er tynn, men det er nok den eneste muligheten.

Lenke til kommentar

Da høres det ut som at det er noe som bør taes opp i forbindelse med jobbskifte. Man bør kreve et punkt der man tar med seg nummeret når man slutter. Portering ble jo lovpålagt slik at man slapp å skifte nummer hver gang man kjøpte telefon, og mobilnummeret er jo etterhvert blitt mer personlig, og alle har ett.

 

Hva om jeg har et gullnummer og begynner i ny jobb og deretter slutter? Da kan arbeidsgiver beholde nummeret og selge dette for 200.000?

 

Men greit å vite.

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar

Hva om jeg har et gullnummer og begynner i ny jobb og deretter slutter? Da kan arbeidsgiver beholde nummeret og selge dette for 200.000?

Ja det kan de, med loven i ryggen. Når man overfører et telefonnummer fra seg selv til en annen, uansett om det er en privatperson eller en bedrift, så har man overført alle juridiske forhold til den andre parten. Dersom de da ikke er interessert i å gi nummeret tilbake etter en periode så har man dessverre ikke mye å slå i bordet med.

 

Jeg vet ikke hvordan det vil bli i praksis, men den eneste muligheten jeg ser er eventuelt å underskrive en tilleggskontrakt når man overfører nummeret, hvor man presiserer at dette er tidsbegrenset til ansettelsesperioden, og at bedriften er forpliktet til å tilbakeføre nummeret når arbeidsforholdet opphører.

Lenke til kommentar

Høres ut som et sært firma.

Flytting av nummer går kjapt, gjør det selv hos telenor flere ganger i uka for folk som slutter eller pensjonerer seg.

 

Et lite skjema og fylle ut, ved bindingstid (som det gjerne er på bedriftsabonnement) må bruker enten ta på seg bruddkostnadene når han slutter, eller hvis nummeret overføres til et annet firma, så må de ta over bindingstiden..

 

Jobber i Statoil, og her gjør jeg det ofte :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg jobbet også et sted der jeg måtte signere på at de overtok nummeret mitt. Grunnen er at firmaet vil sikre seg at klienter ikke ringer den ansatte etter at den har sluttet, og dermed fortsatt har "kunden", da spesielt om dette er en konsulent/spesialist eller en selger el.

 

Jeg valgte å få nytt nummer istedenfor.

 

Men cluet er at den ansatte skal opplyses om dette. Hun må ha signert overdragelsen et sted. Har hun dette stiller hun nok dessverre ikke så sterkt. Hun kan jo evt be om å få kjøpe det tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...