Gå til innhold

[Løst] Bra hovedkort + oppsett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hehe, 10,00 ghz ja, jeg tror du har misforstått, din gamle cpu har 2 kjerner og 3 ghz, ikke 2x3... så 10 Ghz kan du få problemer med å nå ja. skal du noe over 4,5, må du nok ha en intel core i5 2500k eller i7 2600k

 

;P Jeg mener liksom over 10 ghz tilsammen (2.5ghz x4core)

Det fungerer ikke slik uansett.

Hva er målet ditt med denne oppgraderingen? Mest sannsynlig går du nemlig fra to kjerner med grei ytelse til fire kjerner med dårligere ytelse, jeg hadde ikke kjøpt en dårligere firekjerner enn en Phenom II X4 955BE i dag og den klarer ikke å måle seg mot en i5-2500k engang. Det er mer enn GHz for å bestemme ytelse skjønner du.

Lenke til kommentar

hehe, 10,00 ghz ja, jeg tror du har misforstått, din gamle cpu har 2 kjerner og 3 ghz, ikke 2x3... så 10 Ghz kan du få problemer med å nå ja. skal du noe over 4,5, må du nok ha en intel core i5 2500k eller i7 2600k

 

;P Jeg mener liksom over 10 ghz tilsammen (2.5ghz x4core)

Det fungerer ikke slik uansett.

Hva er målet ditt med denne oppgraderingen? Mest sannsynlig går du nemlig fra to kjerner med grei ytelse til fire kjerner med dårligere ytelse, jeg hadde ikke kjøpt en dårligere firekjerner enn en Phenom II X4 955BE i dag og den klarer ikke å måle seg mot en i5-2500k engang. Det er mer enn GHz for å bestemme ytelse skjønner du.

 

Jeg har tydeligvis ingen peiling på prosessor. Trodde at Quad x 3.00 var dobbelt så bra som Dual x 3.00. Trodde også at prosessoren min var flaskehalsen da CPU måleren sto på 100% på begge. Står jo på CPU benchmark at min E8400 er 2251 og Athlon II x4 645 er 3677. Vet ikke lenger jeg. :p

 

Kanskje jeg skal kjøpe AMD Phenom II X4 980 som er 4769. Eller kanskje jeg skal vente til prisen går ned. Skal jo mainly spille ME3, MW3 og Skyrim. :hmm:

Når E8400 får 2251 og Athlon II X4 645 får 3677 er det jo ganske klart at det ikke er dobbel ytelse bare kjernetallet dobles ;)

Phenom II X4 955 BE er nok et bedre valg, men personlig vil jeg påstå at å oppgradere fra Core 2 til Phenom II blir en dum vei å gå, det er ikke voldsomme forbedringer i ytelse du vil få med dette.

Det hele bunner ut i at forskjellige prosessorer gjør forskjellig mengde arbeid per MHz, i5-2310s kjerner klarer å gjøre ca 50% mer per MHz enn en Athlon II X4s kjerner og E8400s kjerner klarer å gjøre omlag 10% mer per MHz. Hvorfor er det slik? Prosessorene er bygd opp forskjellig.

 

i5-2310 til 1430 kr er over 50% raskere i spill enn en Phenom II X4 955 BE (980 BE er ikke mye raskere enn en 955 BE, ca 20%). Sammen med et hovedkort som GA-P67A-D3 betaler du ikke så voldsomt mye mer for såpass mye bedre ytelse.

 

Problemet med fire kjerner er at få spill har nytte av det, ME2 mener jeg klarer å bruke tre kjerner så ME3 vil nok gjøre det samme eller bedre, MW3 blir en konsollport så det eneste man kan vite der er at det vil kreve et monster av en prosessor for god ytelse (jeg kan vedde 500kr på at en i5-2310 vil takle dette langt bedre enn en Athlon II X4), Skyrim blir også konsollport og Oblivion krevde jo endel prosessor i sin tid (selv om det da klarte å dele noe av arbeidet mellom to kjerner.)

 

Et siste alternativ (om hovedkortet ditt støtter det) er å oppgradere til en Core 2 Quad Q8300. Det blir veldig likt som en Athlon II X4 645 i ytelse og koster deg langt mindre.

 

Dette er kanskje veldig mye informasjon på en gang. Jeg vil anbefale å kjøpe en i5-2310 eller tilsvarende i5 eller bli på LGA775 med en Q8300.

Å bytte til AMD nå blir mer som en sidegrade for ekstra kjerner, AMD skal lansere nye prosessorer med ny oppbygning for første gang på åtte år snart så om du kan vente er det også en god idé.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...