Gå til innhold

Billig-PC til nybegynner (passer delene?)


Anbefalte innlegg

Hvilket hovedkort bør jeg velge? Les det nyeste innleget fra meg under..

 

I137093.jpg

Hovedkort: MSI KT3 Ultra2-R 455,-

Skjermkort: ATI Radeon 9100 64MB 591,-

Minne: TwinMos PC2100 256MB 359,-

CPU: AMD Athlon XP2200 614,-

CD: Samsung CD-RW 360,-

Floppy: Sony 3,5" 137,-

Kabinett: Suntek TH-655 683,-

HD: Maxtor IDE ATA-133 40GB 592,-

Tastatur: Logitech OEM 136,-

Mus: Logitech Wheelmouse 170,-

CPU-vifte: Cooler Master 127,-

Kabinett-vifter: 2xEKL 172,-

Goop: GlobalWin 27,-

Høytalere: Labtec Høyttaler 150,-

Skjerm: 15" LCD (kjøpes brukt) ca. 2500,-

TOTALT 7163,- (+ frakt)

 

Brukeren skal kun bruke PC'en til internett og email og noen få spill (er skjermkortet bra nok til nye spill?), trenger ikke DVD og stæsj, men trenger nettverkskort til ADSL (innebygd i hovedkortet).. Jeg vil ikke vite hva som kunne vært bedre, for det bør ikke være dyrere enn det er. Vil bare vite om delene kommer til å passe sammen, eller om jeg har bommet noen steder...?

 

Setter pris på raskt svar så jeg kan bestille snart! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I137093.jpg

Hovedkort: MSI KT3 Ultra2-R 455,-

Skjermkort: ATI Radeon 9100 591,-

Minne: TwinMos PC2100 256MB 359,-

CPU: AMD Athlon XP2200 614,-

CD: Samsung CD-RW 360,-

Floppy: Sony 3,5" 137,-

Kabinett: Suntek TH-655 683,-

HD: Maxtor IDE ATA-133 40GB 592,-

Tastatur: Logitech OEM 136,-

Mus: Logitech Wheelmouse 170,-

CPU-vifte: Cooler Master 127,-

Kabinett-vifter: 2xEKL 172,-

Goop: GlobalWin 27,-

Høytalere: Labtec Høyttaler 150,-

Skjerm: 15" LCD (kjøpes brukt) ca. 2500,-

TOTALT 7163,- (+ frakt)

 

Brukeren skal kun bruke PC'en til internett og email og noen få spill (er skjermkortet bra nok til nye spill?), trenger ikke DVD og stæsj, men trenger nettverkskort til ADSL (innebygd i hovedkortet).. Jeg vil ikke vite hva som kunne vært bedre, for det bør ikke være dyrere enn det er. Vil bare vite om delene kommer til å passe sammen, eller om jeg har bommet noen steder...?

 

Setter pris på raskt svar så jeg kan bestille snart! :)

 

Delen skal passe de,skjermkorte er en like bra som Radeon 8500,trur jeg at noen sa her på forumet en gang.Er ikke helt sikker.Men skal brukeren ikke spille så avanserte og ikke er noen skikkelig gamer,så holder skjermkortet.

Lenke til kommentar
Skal du bruke pcen til å spille f.eks half-life 2 eller bf 1942?

Tror ikke den 8 år gamle dattern hans spiller Half-Life nei.. Heller Harry Potter :wink: Han selv spiller ikke spill, så da tror jeg skjermkortet er bra nok. Har selv 9100 og klarer meg med det til SimCity 4 og sånne spill.

 

skjermkorte er en like bra som Radeon 8500,trur jeg at noen sa her på forumet en gang

Jeg har både 9100 og 8500 og vet at det er samme drivere ihvertfall, og de ser temmelig like ut..

Lenke til kommentar

ett forslag som jeg vurderer å kjøpe:

 

 

Qtec Case Micro ATX Tower 300W Beige W/Silver/Blue KR: 353

Geil 512MB DDR PC2700 333MHz Value CL2,5 6ns 2,5-2,8V KR: 862

AMD CPU Athlon XP 2500 1.833MHz Socket A 333FSB 640kb Cache 11clk Barton KR: 818

Connect3d VGA-Card Radeon 9600 128MB DDR AGP DVI TV-Out Retail Powered By ATI KR: 1147

Logitech Mouse Pilot Plus Scroll PS/2 OEM KR: 123

Logitech Office Internet Keyboard OEM PS/2 Bulk PC Product KR: 136

Glacial Cooling Fan Socket-A 19dB For All AMD CPU (Up To XP2700/MP2100) Copper 24K KR:186

 

 

 

kr 7338

Lenke til kommentar
Er ikke 2500,- litt vel dyrt for en brukt LCD skjerm?? :shrug:

Hvis det er en lite brukt toppmodell er det sikkert bra pris, men jeg er sikker på at jeg har sett nye 15"LCD til 2500,-.

Det er en brukt toppmodell, ja. Men jeg synes egentlig 2000+ er en bedre pris, for man får jo nye LCD'er til 2500 for tiden som du sa..

Lenke til kommentar

Hei

 

Bare ett lite tips til dere som vurderer å kjøpe Q-Tec kabinett med strømforsyning, ikke gjør det. Disse strømforsyningene lever ikke opp til kravene og kan gjøre en pc meget ustabil.

 

Når det gjelder den pcen du skal kjøpe, ville jeg byttet Radeon 9100 kortet med ett Radeon 9000 Pro med passiv kjøling. Hovedkortet ville jeg byttet ut med ett uten vifte på northbridge. CPU kjøleren ville jeg også byttet ut med en GlacialTech IGLO Silent Breeze 462 19dB.

Lenke til kommentar
Når det gjelder den pcen du skal kjøpe, ville jeg byttet Radeon 9100 kortet med ett Radeon 9000 Pro med passiv kjøling. Hovedkortet ville jeg byttet ut med ett uten vifte på northbridge. CPU kjøleren ville jeg også byttet ut med en GlacialTech IGLO Silent Breeze 462 19dB.

Hvorfor ikke vifte på nortbridge? Jeg valgte det hovedkortet mest pga. pris i forhold til ytelse og spesifikasjoner (innebygd lyd, usb2, nettverk) og vil helst ikke ta et annet hovedkort.

 

Byttet ut CPU kjøleren som du sa, vil prøve et nytt merke uansett og den var ikke så dyr på PS Data.. Jeg beholder Radeon 9100, 9000 pro var for dyr.

Lenke til kommentar
Hei

 

Bare ett lite tips til dere som vurderer å kjøpe Q-Tec kabinett med strømforsyning, ikke gjør det. Disse strømforsyningene lever ikke opp til kravene og kan gjøre en pc meget ustabil.

 

Nå får en da det en betaler for, og 400 kr for et kabinett inkludert strøm forsyning er et røverkjøp. Har selv 3 Q-Tec kabinetter og ingen av pc-ene er ustabile.

 

 

Når det gjelder den pcen du skal kjøpe, ville jeg byttet Radeon 9100 kortet med ett Radeon 9000 Pro med passiv kjøling. Hovedkortet ville jeg byttet ut med ett uten vifte på northbridge. CPU kjøleren ville jeg også byttet ut med en GlacialTech IGLO Silent Breeze 462 19dB.

 

9100 er raskere enn 9000pro, og når 9000peo i tillegg er dyrere, ville vel det vært litt meningsløst... (eneste fordel er passiv kjøling...)

Har selv GlacialTech IGLO Breeze 462, og er passe fornøyd. Kjøler dårlig, men moderat med støy.

Lenke til kommentar

Nå har jeg gravd litt i demokurven til Komplett og funnet et par gode hovedkort til samme prisen som den jeg først valgte (455,-)...

 

Hvilken burde jeg velge? Og hvorfor? Jeg heller mot Abit'en pga. 5 PCI-slots, ellers vet jeg ikke.

 

Abit KD7

MSI KM2M Combo-LB

MSI K7N415 PRO

 

Er nødt til å ha lan, usb2.0, audio og støtte Athlon XP 2200+, men trenger ikke ha innebygd grafikk.

Lenke til kommentar
Det du skriver stemmer ikke. Radeon 9000Pro er raskere enn Radeon 9100. Bare ta en titt på forskjellene mellom kortene i linkene nedenfor:

 

Sapphire Radeon 9000Pro

http://www.sapphiretech.com/vga/9000pro.asp

 

Sapphire Radeon 9100

http://www.sapphiretech.com/vga/9100.asp

 

Derfor ville jeg heller valgt Radeon 9000Pro

 

'Forskjellene' du snakker om gir "Service Unavailable", men uansett så er 9100 raskere... et 9100 er et 8500, som var Ati sitt tidligere flaggskip (topmodell).

 

Ta en titt her (foreks., søk andre plasser òg) hvis du tviler...

Lenke til kommentar

Den største fordelen med å bygge (plukke ut delene) selv, er at du har friheten til å velge det som passer akkurat for deg. Kjøpe pcer har vanligvis heller ikke så gode oppgraderingsmuligheter. Men er du interessert i en komplett pc pakke der du har alt, kan jo dette muligens være noe for deg. Men husk også at du får kjøpt ferdig bygde pcer fra flere webshop butikker som f.eks. www.psdata.no

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Vel for det første trenger han et operativ system, hvis da brukeren ikke skal kjøre et eller annet gratis system. Dette er også noe som koster penger. (kan jo seff kjøre pirat, men det er vel ikke å anbefale for en nybegynner, som i ny og ne vil trener å reinstallere saker og ting + han kan jo ha moralske prinsipper)

 

Elkjøp har et tilbud på en

Intel celron 2,4 ghz

256 mb minne

dvd spiller

cd brenner

17 " monitor

+ operativsystem og andre "nyttige programmer".

 

Pris : 5995,-

 

Selv bruker jeg webshopper (i mitt tilfelle www.pcbutikken.com)

Men uansett hvor billige disse blir, har de vankligheter med å konkurere med supertilbud fra kjemper som elkjøp

 

Videre har de et knall tilbud på en

amd xp 2800

120 gb hd

512 minne

128 mb skjermkort med tv ut.

DVDRW brenner

15" tft skjerm

 

pris 9995,-

 

SieHar dessverre ikke mer detaljer enn dette, men det skader aldri å sjekke deres tilbud. Når man er nybegynner å har ikke helt greid å definere sine egne behov (sistnevnte pc drar jo igang det som finnes av spill på markedet.

Lenke til kommentar

Har fått i oppdrag å bygge en PC, fordi vedkommende ikke vil betale mer for en PC som er for god for han, eller for lite for en som er for dårlig.. Og dessuten sier ikke jeg "gå til elkjøp" når jeg for betalt for å bygge en PC :p

 

Uansett, jeg skjekket ut www.dell.no for å se hvordan jeg lå an prismessig, og en tilsvarende PC-pakke (harddisk, ram, skjerm, cpu) var oppi 9000 kr, 2000 kr mer. Det finnes mange gode tilbud på ferdig-PC'er, men det er da mye gøyere å bygge selv :wink:

 

PS: jeg tar Abit KD7'en nemlig fordi det er en Abit og den ser veldig bra ut. Si ifra hvis den krasjer med andre deler! (tror ikke den gjør det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...