Gå til innhold

SSD, Raid 0, Kontroller og TRIM


Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt innspill om hva jeg bør tenke på.

 

Jeg vurderer å kjøpe 2 stykk av de raskeste SSD-ene på markedet og ha de i Raid 0, noe som i Teorien vil gi 1000MB/s +.

Jeg lurer på, om at når jeg bruker en SATA-III kontroller, at hver disk får bruke 6gbit/s per kanal eller om det er samlet bånnbredde for alle diskene? En flaskehals ville gjort det hele meningsløst.

 

Jeg lurer også på om det blir TRIM støtte med SSD disker i Raid 0?

 

Er separat kontroller (PCI-express) bedre en de som er integrert på hovedkortet? Om det stemmer; hvorfor?

 

Spent på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge RAID kontrolleren klarer båndbredden så skal du få 1000 MB/s+ :) SB850 eksempelvis skal vel klare rundt 1200 MB/s.

 

Du får ikke TRIM støtte med RAID, men dersom du kjøper SSD med god GC skal ikke dette være problem. Det finnes et par eksempler med folk som har hatt C300 i RAID0 over lengre tid uten nevneverdig ytelsestap.

 

Hvis du skal ha en bedre kontroller enn den på hovedkortet må du ut med 2000+. Da først vil du få en bedre kontroller :) Og hvorfor? Jo, hvis du kan kjøpe et helt hovedkort for mindre enn et kontrollerkort så sier vel det seg selv :p Men mer seriøst går det på kraften i "prosessoren" til kortet, cache, og større funksjonalitet (flere RAID nivå).

 

Er forøvrig ingen ekspert på RAID, men har lest litt rundt omkring på forumet her. Det er mye nyttig info i RAID tråden og Areca tråden hvis du vil lese :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Så lenge RAID kontrolleren klarer båndbredden så skal du få 1000 MB/s+ :) SB850 eksempelvis skal vel klare rundt 1200 MB/s.

 

Du får ikke TRIM støtte med RAID, men dersom du kjøper SSD med god GC skal ikke dette være problem. Det finnes et par eksempler med folk som har hatt C300 i RAID0 over lengre tid uten nevneverdig ytelsestap.

 

Hvis du skal ha en bedre kontroller enn den på hovedkortet må du ut med 2000+. Da først vil du få en bedre kontroller :) Og hvorfor? Jo, hvis du kan kjøpe et helt hovedkort for mindre enn et kontrollerkort så sier vel det seg selv :p Men mer seriøst går det på kraften i "prosessoren" til kortet, cache, og større funksjonalitet (flere RAID nivå).

 

Er forøvrig ingen ekspert på RAID, men har lest litt rundt omkring på forumet her. Det er mye nyttig info i RAID tråden og Areca tråden hvis du vil lese :)

 

Takker for et veldig godt svar. Skal lese litt i Raid tråden. :)

Lenke til kommentar

De fleste nyere SSDer i dag har nok tilstrekkelig god GC til at de skal fint kunne brukes i RAID over lengre tid uten å måtte secure erase hele tiden. Men som sagt, Crucial C300 har vist seg å være veldig motstandsdyktig i RAID, og det er rimelig å anta at Crucial m4 også vil være tilsvarende :)

Endret av Arve1234567890
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...