Gå til innhold

Ultraportabel laptop - hvilken?


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en ultraportabel PC til helst under 20.

Viktige faktorer:

 

- design!

- størrelse/ vekt/ volum

- bluetooth

 

det var det. Dette skal være en ut-på-reise pc, lett å farte rundt med. Forslag??

vi snakker ikke liten, vi snakker minst! :) (men den må være brukanes også da...)

Lurer på en Sony vaio, men alt av interesse! (ikke compaq)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en Dell Latitude X200, og er meget fornøyd med den (933MHz, 640MB ram). Liten, lett og lekker, veier 1.3 kg! X300 ser også bra ut, men ikke nok til at jeg føler at jeg trenger å oppgradere før evt. neste generasjon. Du kan nok få en med ganske bra spesifikasjoner til under 20000. Ingen av disse har bluetooth, men det er en smal sak å bruke f.eks. en billionton USB-sender, funker helt fint for meg.

 

Powerbook 12,1" er ikke så dum den heller om du liker MacOS (jeg gjør ikke det, men er overhodet ikke interessert i å starte en nok en meningsløs debatt om temaet...), men du bør være klar over at den er overraskende tung. Den har imidlertid innebygd CD/DVD-brenner, alt ettersom hvor mye penger du vil bruke, og for noen kan det være interessant.

Lenke til kommentar

Hvis du har et stort budsjett så er IBM noe du bør titte på. Har selv en IBM pc på jobben. Det finnes ikke noe annen bærbar pc com kan måle seg. De IBM pcene vi har på jobben tåler alt og er meget stabile. Vi har ikke noe problemer med dem. Dell derimot har vi stadig vekk problemer med.

 

Ta en titt på IBM sitt utvalg på følgende link:

 

http://www.pc.ibm.com/europe/thinkpad/index.html?no

Lenke til kommentar
http://www.digitimes.com/NewsShow/Article1.asp?datePublish=2003/07/02&pages=04&seq=18

 

er du ikke avhengig av bill gates, tror jeg powerbook 12.1" tilfredstiller alle kravene du stiller i innlegget

 

- er nok det, liker ikke mac systemet noe videre.... men nei har ikke tenkt å lage en debatt rundt det.

 

Til dere Dell-fans: Har hørt at Dell skal være bra. Hva er forskjellen på X300 og X200 serien? Hvilken er mest portabel? De koster jo ikke mer enn ca 15 000 de der, og så er de så små og lette? Høres ut som en ganske bra deal..

 

Men har dere andre ultraportable forslag?

Hvor kjøper man PC-en sin da, nettbutikk eller butikk, og isåfall: Hvor?

 

Takker og bukker for all hjelp hittil :woot:

Lenke til kommentar
http://www.digitimes.com/NewsShow/Article1.asp?datePublish=2003/07/02&pages=04&seq=18

 

er du ikke avhengig av bill gates, tror jeg powerbook 12.1" tilfredstiller alle kravene du stiller i innlegget

 

- er nok det, liker ikke mac systemet noe videre.... men nei har ikke tenkt å lage en debatt rundt det.

 

Til dere Dell-fans: Har hørt at Dell skal være bra. Hva er forskjellen på X300 og X200 serien? Hvilken er mest portabel? De koster jo ikke mer enn ca 15 000 de der, og så er de så små og lette? Høres ut som en ganske bra deal..

 

Men har dere andre ultraportable forslag?

Hvor kjøper man PC-en sin da, nettbutikk eller butikk, og isåfall: Hvor?

 

Takker og bukker for all hjelp hittil :woot:

 

Ring Dell, spør og grav og prut på pris :wink:

Lenke til kommentar

Fujitsu Siemens Lifebook S Series er absolutt å anbefale! Raske, hendige og stilige.

 

Vi gikk fra Toshiba/IBM til disse, og det har ikke vært noe annet en gode tilbakemeldinger på Lifebookene. Sitter og skriver dette på en sånn og den er klart bedre enn både IBM (jobb) og Dell (privat) laptopene jeg hadde før...

 

EDIT: På min modell er BT standard, så akkurat at det ikke var den på den "billige" modellen. Dette kan fås som ekstrautstyr.

Lenke til kommentar

Der findes ingen mindre ultraportable end Acer travelmate c110, 26x22x3. 1.5 kg.

Plus, det er også en tablet pc.

 

Vent et par måneder så den norske, svenske eller danske version udkommer. Tastaturet er vist riktigt i forvejen.

Lenke til kommentar

Jeg syns Sony (ja, faktisk) tok skrittet videre med sine "Ultraportable".

Picturebook serien viser dette, og seff, det er bare den råeste modellen som gjelder.

En butikk som har alt du skulle ønske du hadde råd til Dynasim.com , sjekk ut Sony sin Picturebook der. Ikke nyeste versjon. Den nye har 733MHz CPU, vet ikke om de har gått høyere?

Smak og behag, men idiotisk å droppe Compaq og ta med Hell.

Porsche med plastikkkonsoll gir ikke beste inntrykk av kvalitet.

Fuijitsu blir mer som plastikkbil med plastikklook eler lokk.

 

Vet jeg sikkert plager på meg noen som har gode erfaringer med ting, mens andre bare hater dem, men greit allikvel å få andre sine synspunkter. Men en ting skal være sagt, Compaq har kommet seg vanvittig mye lengre med EVO serien (4 og 6 hundre) enn det som de har ligget på tidligere modeller.

Powerbook fra Apple er jo nevnt, og bør nevnes igjen. Selv er jeg ganske godt fornøyd med Win XP, og kommer til å bruke det videre.

Et annet kvalitetsmerke er IBM, litt irriterende uten Windows tasten, men vanvittig godt tastatur og skjerm.

 

Prøvde også Centrino basert laptop før jeg tok på ferie i noen dager, IBM T40. Den var alle tiders, særlig med tanke på batteritid. Centrino brikkesett kan hjelpe ultraportable PC'er til å bli litt mer brukervennlig, ettersom den lille kassen de fleste har ikke rommer det største batteriet.

 

Siste kommentar; har sett et eller annet om noen andre kom med en CD enhet som minnet om den Apple har i Powerbook. Ultraslim DVD/CD skriver. Savner faktisk CD rom av og til, ikke alltid jeg kan koble meg opp via andre maskiner og låne deres. Men siden jeg bare har 1,4 kg å dra på, kan jeg heller ta med CD spilleren av og til.

 

Lykke til uansett. (Sorry for lengden, og alt GPP'et)

Lenke til kommentar

Der findes faktisk kun 2 "ægte" ultraportable lige for tiden.

 

1. Sony Tr1A

2. Fujitsu lifebook P5000

 

Problemet er, at ingen af dem kommer til norden.

Det tætteste du kommer på lignende ultraportable er tablet pc'er(dem med 10,4", inte 12,1").

 

Acer's c110 er et godt bud, da den er lille og har en PM processor.

Lenke til kommentar

Hai!

 

Jeg er selv på markedet etter liten og lett bærbar... Men nå har jeg ikke akkurat inntekt på høyde med Røkke&Gjelsten! Derfor bør den være rimelig...

 

Noen som har erfaring med å kjøpe laptop fra utlande (england/usa), siden de har lavere priser?

En venninne av meg kjøpte nettopp en Compaq til 6990,- som jeg syns var helt kurat, ok ytelse og lite støy. Men finner ikke flere av denne modellen(n1020) så jeg frykter at den er på tur ut.. Kunne godt ha tenkt meg en ny compaq x4000(tror jeg den het...) men den koster flesk!

 

Noen anbefalinger på rimelig laptop, webshop??

 

MVH Zemtex

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...