Gå til innhold

Spill til Xboxen medfulgte ikke "online delen", som avtalt. Kan jeg heve?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

 

 

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

 

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

 

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen.

 

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Konklusjon: Dersom denne mangelen kan betraktes som vesentlig, har du krav på å heve kjøpet. Du kan f.eks. ikke heve kjøpet på en bil dersom det mangler et pyntedeksel, men du kan heve kjøpet om det mangler et kjørespeil.

 

Du har uansett ganske mange muligheter for å få en minnelig løsning for din del. Enten kreve å "få det" eller kreve prisavslag.

Lenke til kommentar

Konklusjon: Dersom denne mangelen kan betraktes som vesentlig, har du krav på å heve kjøpet. Du kan f.eks. ikke heve kjøpet på en bil dersom det mangler et pyntedeksel, men du kan heve kjøpet om det mangler et kjørespeil.

 

Du har uansett ganske mange muligheter for å få en minnelig løsning for din del. Enten kreve å "få det" eller kreve prisavslag.

Du utelater §31

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

§32 er et tillegg til §31, som omhandler saker der mangler ikke er rettet iht. §§ 29 til 30. Dersom forhandler retter denne feilen iht. relevante paragrafer, er det ingen automatisk hevingsrett.

 

I klartekst: du har ikke rett på pengene tilbake dersom forhandler ordner denne "online-delen" for deg. Hva dette er helt spesifikt vet jeg ikke, altså om det er en programvarefunksjon, en fysisk komponent eller noe annet, men om forhandler IKKE ordner dette slik at du får det du ba om da du kjøpte den (at samsvarer med det som er avtalt med selger), har du rett til å få pengene tilbake (hevet kjøpet, dette innebærer selvsagt å levere tilbake produktet) dersom mangelen kan anses for å være vesentlig. Er den uvesentlig, har du krav på "et passende prisavslag".

 

I bunn og grunn ca det samme som r2d290 skrev, men du har altså verken krav på heving eller prisavslag dersom forhandler velger avhjelp, og avhjelpen faktisk retter mangelen.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Likevel gjelder følgende:

 

§ 29 bestemmer at det i utgangspunktet er forbrukeren selv som kan velge

mellom å kreve reparasjon eller ny vare hvor det foreligger en kjøpsrettslig

mangel etter §§ 15 og 16. Men, denne valgretten begrenses der hvor det koster

vesentlig mer for selger å gi deg ny vare, kontra å reparere. Du kan kreve

dokumentasjon fra selger på at det faktisk vil koste vesentlig mer å gi deg ny

vare. Dersom det koster 2-3 ganger så mye å omlevere kontra å reparere må du

trolig akseptere en reparasjon.

 

(Fra forbrukerrådet, som ikke er ment som annet enn rådgiving).

Lenke til kommentar

Ja, hva har det med heving å gjøre? Det der omhandler reparasjon eller omlevering til ny vare. Ingenting med heving eller prisavslag.

 

Man kan kun heve en "ikke uvesentlig mangel" dersom selger ikke klarer å utføre avhjelp beskrevet i paragrafene ovenfor her.

Endret av Alastor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nevnte det for å informere TS om at det finnes et et alternativ til heving av kjøpet. Altså, dersom casen bare er at TS ikke ønsker et reparert produkt, men heller et helt nytt produkt, er omlevering like greit som heving av kjøp (for så å kjøpe det samme produkt på nytt igjen).

 

Nå vet jo ikke jeg om det er dette TS ønsker, eller om h*n bare ikke ønsker å ha Xbox noe mer.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt et spill via xboxen og jeg fikk ikke det som stod reklamert for det, altså online delen.

Nå vet jo ikke jeg om det er dette TS ønsker, eller om h*n bare ikke ønsker å ha Xbox noe mer.

Det er ikke XBoxen TS klager på men et spill (navn ikke oppgitt) kjøpt via XBoxen. Siden navnet og versjon ikke er oppgitt vet vi ikke om dette er et online spill.

Lenke til kommentar

Nei, pga noen problemer som stopper meg fra å gå online.

Har sotte en del timer å snakka med utvikleren som har med support.

Og etter 7+ timer i sammtaler med de, da gidder jeg ikke å prøve noe mere, siden de klarer ikke å finne ut av problemet.

Kan du si hva "noen" er? Hadde vært kjekt å vite..

Lenke til kommentar

Vel.

For å spille BF:BC2 online (EA)(Spillet jeg kjøpte)

Så må du logge på med en eksisterende EA bruker.

Men hva skjer hvis du ikke får logget på, jo, da får du sitte å spille singleplayer.

Har åpent NAT.

Åpnet porter

Har du opretta EA bruker da? Fungerer andre spill online?

Lenke til kommentar

Eh? Du klarer ikke koble til og vil heve kjøpet... Dette er da ikke en feil med produktet, men snarere en feil hos deg hvis det ligger i NAT/Router etc. Det er som å si at du vil heve kjøpet av en bil fordi du ikke får den inn i garasjen fordi du ikke har fjernet snøen fra oppkjørselen..... Eller misforstår jeg situasjonen?

Lenke til kommentar

Totto, jeg har åpnet alle porter etc.

Har snakket med EA folka i en del timer, og de finner ikke noe feil, noe sted.

Har sjekket linja mi, snakket med Telenor, snakket med xbox support.

Formatert

Slettet brukerprofil

Slettet Spill

Slettet "Catche" minne

Åpnet en del porter.

 

Ingen av de finner noe problem..

Lenke til kommentar

Totto, jeg har åpnet alle porter etc.

Har snakket med EA folka i en del timer, og de finner ikke noe feil, noe sted.

Har sjekket linja mi, snakket med Telenor, snakket med xbox support.

Formatert

Slettet brukerprofil

Slettet Spill

Slettet "Catche" minne

Åpnet en del porter.

 

Ingen av de finner noe problem..

Men fungerer andre spill? Slik som Cod eller Forza.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...