Gå til innhold

Kraftig PC til variert bruk. Ser dette OK ut?


Anbefalte innlegg

Skal bygge min første PC og trenger råd. Har satt sammen en kraftig PC, men det er jo en jungel der ute, så vil forsikre meg om at dette ser greit ut? PCen skal kunne takle det meste av tenkelig bruk, bortsett fra hardcore gaming. Ønsker en PC som er relativt stillegående.

 

Er det noen åpenbare feil her? Er det noen bomkjøp - type "styr for all del unna..." ? Er det noe mer jeg trenger?

 

Skjermkort er jeg usikker på, da jeg ikke orker grave for dypt i den materien. Blir aldri noen hardcore gamer, men vil nok prøve litt forskjellig fra tid til annen. Dette er muligens det minst prioriterte komponenten i oppsettet mitt. Bedre kjøp til 1000-1100 kroner?

 

Totalpris på pakken blir ca 16000 fra dustin.

 

 

ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX +IN-EAR

CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE

CORSAIR FORCE SERIES 3 2.5" 120GB SSD MLC

CORSAIR HX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V

DELL U2410 ULTRASHARP 24" WIDE TFT BLACK

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK

GIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC 1GB PCI-E

INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155

LOGITECH WIRELESS DESKTOP MK320 USB

OPTIARC BWU-500S BLU-RAY BD-R/DL/RE BLACK

2xWESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 2TB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX +IN-EAR

-Flott

 

CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE

-personlig tror jeg 8gb er nok men du bestemmer :)

 

CORSAIR FORCE SERIES 3 2.5" 120GB SSD MLC

-Bra valg

 

CORSAIR HX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V

- Anbefaler å øke til W750+

 

DELL U2410 ULTRASHARP 24" WIDE TFT BLACK

-syk skjerm

 

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK

-Greit kabinett, gode omtaler

 

GIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC 1GB PCI-E

-Anbefaler å ikke velge dette, 400 serien produserer mye varme (medfører mye støy i tillegg)

Anbefaler å velge et kort i 500 serien, som f.eks. GTX 560, helst fra msi Link til produkt

 

INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155

-Det beste du kan velge atm.

 

LOGITECH WIRELESS DESKTOP MK320 USB

-Sikkert bra for kontorbruk, aner ikke selv.

 

OPTIARC BWU-500S BLU-RAY BD-R/DL/RE BLACK

- Ville heller gått for denne ( Sammenligning av din og denne )

 

2xWESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 2TB

-Hvis du vil ha det stille hadde jeg valgt denne

Lenke til kommentar

nå vill jeg byttet skjermkort da, til en gtx 560ti, mye bedre en forgje generasjon, bytt CPU til en 2500k, like bra til spilling som 2600k, men ellers ser alt bra ut

 

Takker. 560ti er vel betydelig dyrere, og iom at spilling ikke er i nærheten av å være en prioritet, så er vel smertegrensen min rundt 1000-lappen. Men vil selvsagt gjøre det beste kjøpet i den prisklassen.

 

Har tenkt mye fram og tilbake ang prosessor, så mulig jeg sparer de 6-700 kronene og bytter til 2500k. Saken er imidlertid at jeg ser for meg at jeg Innbiller meg KAN få nytte av litt ekstra futt der om enn marginalt.

 

Edit: får dykke litt mer inn i skjermkortverdenen, siden alle mener jeg bør legge på litt ;)

Endret av Lid/Ran
Lenke til kommentar

ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX +IN-EAR

-Flott

 

CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE

-personlig tror jeg 8gb er nok men du bestemmer :)

 

CORSAIR FORCE SERIES 3 2.5" 120GB SSD MLC

-Bra valg

 

CORSAIR HX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V

- Anbefaler å øke til W750+

 

DELL U2410 ULTRASHARP 24" WIDE TFT BLACK

-syk skjerm

 

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK

-Greit kabinett, gode omtaler

 

GIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC 1GB PCI-E

-Anbefaler å ikke velge dette, 400 serien produserer mye varme (medfører mye støy i tillegg)

Anbefaler å velge et kort i 500 serien, som f.eks. GTX 560, helst fra msi Link til produkt

 

INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155

-Det beste du kan velge atm.

 

LOGITECH WIRELESS DESKTOP MK320 USB

-Sikkert bra for kontorbruk, aner ikke selv.

 

OPTIARC BWU-500S BLU-RAY BD-R/DL/RE BLACK

- Ville heller gått for denne ( Sammenligning av din og denne )

 

2xWESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 2TB

-Hvis du vil ha det stille hadde jeg valgt denne

 

Takk for grundig tilbakemelding. Blueray bytter jeg greit ser jeg ja. Skal se nærmere på hdd og psu. Og jeg får vel også gå noen runder med grafikkortet, men er altså lite lysten på å bruke mer. Men støy er viktig, så jeg skal lese mer. Tester av det kortet jeg satte opp bemerket imidlertid at det var svært stille.

 

EDIT Jeg bytter ikke BD likevel. Det var sammenlignet med feil spiller over. Den riktige sammneligningen er: http://www.dustinhome.no/ProductCompare.aspx?CompareProdID=5010601234,5010544109,

Endret av Lid/Ran
Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at GTX 460 ikke har de samme utfordringene som storebrødrene i GTX 470/480. Det er en oppdatert kjerne basert på gf104, bruker lite strøm og støyer særs lite. Jeg har selv akkurat det kortet som er henvist til (GIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC 1GB PCI-E). Men jeg er enig at det kan være verdt å legge et par hundringser mer i et GTX 560

Lenke til kommentar

Skal vi se ... Da er har jeg tenkt og omdisponert litt. Kutter blueray, vet egentlig ikke hva jeg skal med det - dvd i steden. Beholder hdd selv om det finnes utgaver som støyer mindre ... Ytelse i høysetet her. Bytter til det foreslåtte msi-kortet for grafikk, først og fremst fordi det skal være støysvakt. Oppgradert psu til 750W.

 

Alt utenom HK og grafikk fra dustin. De to siste er fra komplett.

 

Forresten. Er alt av kabler og slikt som trengs for å montere opp beistet med, eller er det noe man må bestille i tillegg?

 

2 WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 2TB 7200RPM SATA/600 64MB

1 SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART

1 LOGITECH WIRELESS DESKTOP MK320 USB

1 INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155

1 FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK

1 DELL U2410 ULTRASHARP 24" WIDE TFT BLACK

1 CORSAIR HX 750W NÄTDEL ATX12V 2.3 / EPS12V

1 CORSAIR FORCE SERIES 3 2.5" 120GB SSD

2 CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB) BLUE

1 ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155

1 MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX PCI-Express 2.0,"Twin Frozr II",

Lenke til kommentar

750W er veldig overkill. Du trenger strengt tatt ikke mer enn en god 500W... men greit nok, om du har planer om å bygge ut med et grafikkort ekstra feks så er det greit å ha.

 

Ville anbefalt deg å kjøpe en ekstra kabinettvifte: http://www.dustinhome.no/fractal-design-silent-series-120mm-15db-retail/product/5010140960 jeg satt den i fronten, så jeg har 2x 120mm som blåser inn.

 

Om støy er i høysete, så bør du også kanskje vurdere en CPU kjøler. Kan skrive under på at denne er veldig veldig stillegående: http://www.dustinhome.no/arctic-cooling-freezer-7-pro-rev2-s-1155-1156-1366-am3/product/5010333878

 

Ellers følger alt du behøver av kabler etc med ja..

Lenke til kommentar

750W er veldig overkill. Du trenger strengt tatt ikke mer enn en god 500W... men greit nok, om du har planer om å bygge ut med et grafikkort ekstra feks så er det greit å ha.

 

Ville anbefalt deg å kjøpe en ekstra kabinettvifte: http://www.dustinhome.no/fractal-design-silent-series-120mm-15db-retail/product/5010140960 jeg satt den i fronten, så jeg har 2x 120mm som blåser inn.

 

Om støy er i høysete, så bør du også kanskje vurdere en CPU kjøler. Kan skrive under på at denne er veldig veldig stillegående: http://www.dustinhome.no/arctic-cooling-freezer-7-pro-rev2-s-1155-1156-1366-am3/product/5010333878

 

Ellers følger alt du behøver av kabler etc med ja..

 

Takk, da hiver jeg på vifte og kjøler.

 

Ang PSU så trodde jeg faktisk at jeg tok hardt i i det opprinnelige oppsettet med 650W, men fikk input på at jeg burde ha mer. Kanskje BeGj ( evt andre med samme mening) kan utdype hvorfor han anbefaler 750W+ ?

Lenke til kommentar

650W er mer enn nok. Du kan faktisk kjøre GTX560ti i SLI med 650W av grei kvalitet.

 

Corsair HX650 og Fractal Design Newton R2 650W er gode modulære alternativer som føres av komplett.no. Alternativt kan du skaffe denne som er helt OK samtidig som den vil dra oppsettet du foreslår sist her uten problemer. Eksempelvis har jeg selv tilnærmet samme oppsett, men med GTX570 SLI og dette drar maks 480W.

Lenke til kommentar

650W er mer enn nok. Du kan faktisk kjøre GTX560ti i SLI med 650W av grei kvalitet.

 

Corsair HX650 og Fractal Design Newton R2 650W er gode modulære alternativer som føres av komplett.no. Alternativt kan du skaffe denne som er helt OK samtidig som den vil dra oppsettet du foreslår sist her uten problemer. Eksempelvis har jeg selv tilnærmet samme oppsett, men med GTX570 SLI og dette drar maks 480W.

 

OK takk. Får se hva jeg gjør - det blir i alle fall ikke galt uansett hva jeg velger av de jeg har tenkt på da. Er likevel uansett litt i stuss hvorfor BeGj var så bastant på at jeg trengte mer. Hadde vært interessant å høre hans argumenter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...