Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Operasjon har gjort meg delvis ufør


Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Skal først forklare kort problemet mitt.

 

I august 2010, opererte jeg en testikkel på venstre side. Grunnen for operasjonen var fordi testikkelen hoppet opp i lysken og satt seg fast. Deretter måtte jeg klemme den ned igjen. Noe som gjorde helt ufattelig vondt. Jeg ventet lenger på å bli undersøkt for dette og det ble bestemt at jeg hadde rett til å bli operert for dette.

 

Operasjonen kom et halvt år senere, som sakt i august 2010. Kirurgen festet testikkelen nede i pungen med noen tråder. Dette løste problemet mitt.

 

Bare to månder etter operasjonen kjente jeg en ny type smerte. Testikkelen lå der den skulle, hele tiden. Smerte utspant seg ifra lysken og ned til der jeg hadde blitt operert. Smertene var så ekstreme at jeg såvidt klarte å gå. Det var helt jævlig. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg oppsøkte kirurgen som operte meg som konkluderte med at det var en infeksjon. Hun ga meg ciprofloxin (antibiotika). Dette fungerte ikke, da smertene bluset opp igjen etter få dager.

 

Da smertene bluset opp igjen, hadde jeg reist ned til der jeg studere, i kristiansand. Jeg ble operert i stavanger for denne testikkelen, siden jeg bodde der på den tiden. Siden det var for stress å reise til kirurgen igjen begynte saken å rulle på sykehuset i kristiansand.

 

Jeg var flere ganger på legevakt og sykehuset i kristiansand. Totalt var jeg på akutten hele 5 ganger.

Oppsøkte dem hver gang jeg fikk smerter.

 

Jeg skulle ha hjelp, ga meg ikke. Til slutt etter mye press, ble jeg sendt inn på urologisk klinikk. Foran de fleste i køen der. Da hadde det allerede blitt gjort utallige ultralyder som ikke ga noen tegn til sykdommer som feks kreft. Urologen kunne heller ikke se noe og sendte meg til en smertepoliklinikk. Jeg fikk med meg nobligan som jeg skulle ta når jeg får smerter.

 

Legen på smertepoliklinikken var helt utrolig, han fant også ut hva som feilte meg. Det var en nerve som var blitt ødelagt, trolig av operasjonen. Når denne nerven "slo ut" så utløste det de smertene som gjør at jeg nesten ikke kan bevege meg. Legen på smertepoliklinken følte med meg og sa at dette måtte jeg leve med resten av livet. Jeg har også fått bekreftet diagnosen av han. Noe som er et viktig vedtak om jeg tar dette til NPE. Å jeg er BARE 20 ÅR GAMMEL? Å skal leve i denne driten resten av livet? HELVETE!

 

Kort oppsumert:

 

Etter operasjonen kom en ny type smerte.

Smertene kommer tilfeldig å varer i flere dager.

Deretter kan det gå dager, eller uker før jeg får neste smerteanfall. Dette har pågått nå i nesten et år. Legen har konkludert som kronisk og at jeg må leve med dette. Diagnosen for nerveproblemet ble stillt i juni, i år.

 

Smertestillende fungerer somregel godt, men det setter meg også utav spill for 1-2 dager, da jeg må ta en stor dose for å kvitte meg med smertene hver gang.

 

Smerteanfall kommer 2-6 ganger i månden. Avhengig av hyppgighet. Dette er så tilfeldig at jeg ikke har tatt noe statistikk over vor ofte.

 

Hva skal jeg gjøre med dette? Det er vel soleklart at jeg har rett på erstatning? Jeg må leve med en skadet nerve resten av mitt liv som følge av en operasjon. Dette vil gjør meg delvis ufør og jeg må leve med tapt arbeidsinntekt resten av livet. I tilegg til at jeg har hatt og kommer til å få store utgifter med dette.

 

Hvilke rettigheter har jeg her? Hva har jeg rett på? Penger, uansett beløp. Kan aldri erstatte det at jeg må leve med dette til jeg går i graven. Som er lenge til. Jeg er altfor ung til å få problemer nå..... :(

 

Håper på svar fra dere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil først si at jeg føler med deg. Verden kan virke fryktelig urettferdig noen ganger.

 

 

Men er det kirurgen du mener du burde ha erstatning fra?

 

Slik jeg forstår det kan kirurgen bare bli erstatningspliktig om han har handlet uaktsomt. Er å skade en nerve en menneskelig ting som kan skje selv om du er så forsiktig som du klarer, og følger alle regler? Hvis det er dette som har skjedd, burde jo ikke legen være erstatningspliktig.

 

edit: Ser nå at du har nevnt PSE, og det er et erstatningsgrunnlag som ikke krever at noen har opptrått klanderverdig, så det jeg skrev er ikke så relevant her.

 

Har ikke så mye å bidra med, men ønsker deg lykke til :)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Dokumenter smertene. Både varighet og intensitet.

 

Jeg vet nøyaktig hva slags smerte det er snakk om. Har vært igjennom samme ingrep, og av og til, 1-3 ganger i måneden så opplever jeg slik smerte fra noen nerver som ligger i klem. Utrivelig, men ikke værre enn at jeg klarer å leve med det.

 

Tross smertene og lev med de. Du har ikke noe annet valg. Du kan sitte hjemme og være bitter og frustrert mens du mottar en ynkelig erstatning i form av uføretrygd, men det har du ikke godt av. Prøv så godt du kan å ikke la dette styre livet ditt før du gir opp. Det høres litt ut som om du allerede har gitt opp.

 

Du er ikke delvis ufør før du har papirer på det. For å komme så langt må du igjennom papirmøllen NAV, og det er gøy. Du kan ikke forvente å få noe spesielt til erstatning for tapt arbeidsinntekt såfremt du ikke har vært i arbeid med høy lønn før. Irriterende, men sånn er det bare.

 

Postet av anonym: 548321d9307aea7b2d923527e2cfb205

Lenke til kommentar

Hvis man utsettes for sjokk kan testikkelene bli trekkt opp i bukhulen for beskyttelse.

Hvis man utsettes for sterk kulde havner testikklene samme sted for å holdes varme.

(Testikklene hopper ikke opp i bukhulen av seg selv.)

 

Ut fra egne erfaringer vil du få problemer med å finne lege som er villig til å påvise andre legers legetabber eller feilbehandling.

Mulig du kan klare dette gjenom en advokat som er spesialist på helsesaker, men det koster både tid og penger og er nermest et altomslukende prosjekt.

 

Er du heldig demper nerveskadene seg etter noe tid, det gjorde de hos meg.

At det er smertefullt skal være visst.

 

Ønsker deg god bedring og prøv og vær forsiktig med smertestillende.

Lenke til kommentar

Dokumenter smertene. Både varighet og intensitet.

 

Jeg vet nøyaktig hva slags smerte det er snakk om. Har vært igjennom samme ingrep, og av og til, 1-3 ganger i måneden så opplever jeg slik smerte fra noen nerver som ligger i klem. Utrivelig, men ikke værre enn at jeg klarer å leve med det.

 

Tross smertene og lev med de. Du har ikke noe annet valg. Du kan sitte hjemme og være bitter og frustrert mens du mottar en ynkelig erstatning i form av uføretrygd, men det har du ikke godt av. Prøv så godt du kan å ikke la dette styre livet ditt før du gir opp. Det høres litt ut som om du allerede har gitt opp.

 

Du er ikke delvis ufør før du har papirer på det. For å komme så langt må du igjennom papirmøllen NAV, og det er gøy. Du kan ikke forvente å få noe spesielt til erstatning for tapt arbeidsinntekt såfremt du ikke har vært i arbeid med høy lønn før. Irriterende, men sånn er det bare.

 

Postet av anonym: 548321d9307aea7b2d923527e2cfb205

 

Du har ikke det samme som meg etter hva jeg oppfatter.

Mine smerter er så store når jeg får anfall, at jeg såvidt klarer å gå. Det vil si at dersom jeg prøver å gå, er det jævlig vondt. Jeg er tvunget til å ta sterke smertestillende som kvitter meg med smertene.

 

Kirurgen gjor et inngrep som førte til disse smertene. Jeg må leve med dette hele livet. Jeg vil få nedsatt arbeidsinntekt og har fått kraftig redusert livskvalitet. Det er etter mitt synspunkt soleklart at jeg har en god sak hos NPE.

 

Jeg godtar ikke å leve med redusert livskvalitet og nedsatt arbeidsinntekt uten erstattning. Denne kampen kommer jeg til å ta uansett. Jeg syter ikke, mener bare at jeg ikke skal godta dette uten å kreve noe tilbake.

 

Penger uansett beløp vil aldri kompensere for dette helvete jeg må leve med resten av livet, men det vil hver til hjelp med tanke på tapt arbeidsnntekt og redusert livskvalitet.

 

Ønsker gjerne flere kommentarer og innspill.

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...