Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nynorsk: Spørsmål vedrørende fritak


Anbefalte innlegg

Hei, jeg hadde nynorsk på ungdomskolen.

Jeg har foreldre fra et annet land og jeg snakker som oftest et annet språk hjemme.

Jeg fikk ikke lov til å ha fritak, men de 3 andre utlendingene fikk lov.....

Dette var den eneste 3ern jeg fikk på kortet, ble ganske skuffet over det , men glem det, jeg lurte på om nynorsk har den samme greia at alle må ta den eller må jeg søke om fritak?

 

Jeg skal gå ALLMENNFAG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk til og med fritak fra Nynorsk på skolen og jeg er så norsk som noen kan bli ,

 

Skjønner ikke helt meningen med nynorsk , Jeg fikk også fritak fra noe som het KRL den gangen , et fag som er om Relgioner og kristendommer ,

ja det heter RLE nå,,

Tror nokk jeg må søke om fritak

Lenke til kommentar

Men i høver der du søker det med tanke på at du ikkje pratar eit norskspråk heime er nok ikkje ein god nok grunn.

 

 

Her tar du feil. Enhver elev i den norske offentlige grunnskole og VGS som følger Kunnskapsløftet, kan søke om å få fritak fra karakter i faget sidemål(Bokmål/nynorsk). Kriterier for godkjennelse er at morsmålet til eleven er fra et ikke-skandinavisk land, som feks Pakistan.

Lenke til kommentar

Har samme "problem" Men er født og oppvokst i Norge. Går fortsatt på u skolen. Her er det ingen som har sluppet unna. Kan jeg søke om fritak på vgs selv om jeg ikke har noen problemer med å skrive norsk?

Jeg hadde tragisk nynorskundervisning på ungdomsskolen, og stort setti ngenting på videregående. Trikset er å pugge gramatikk fra språkrådets nettsider, i tillegg til å lese nynorsktekster.

 

Jeg gjorde det, og endte opp med en femmer på eksamen i sidemål (nynorsk) på vg3-nivå. Nynorskens vanskelighetsgrad er overvurdert, men jeg skjønner Trådstarters situasjon.

Lenke til kommentar

Jeg hadde stort sett ingen skrivefeil i noen av mine oppgaver på skrivedager i nynorsk og fortsatt fikk jeg aldri mer enn en 4er.

 

 

Ubrukelig møkkafag. Bortkasta tid.

No kjenner eg ikkje til dine spesifikke oppgåver - men det går fleire andre faktorar inn i karaktersetjinga. Ein kan jo ikkje bare levera inn fire riktige ord og så automatisk få 6 fordi ein «hadde alt rett».

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...