Gå til innhold

HMKG - Jegertropp/Eskortetropp


Continum

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal inn til førstegangs tjeneste i HMKG den 4 oktober 2011.

Ønsker meg en litt utfordrende førstegangs tjeneste og har lest litt om jegertroppen. Men syns ikke det var så mye informasjon å finne. Har også lest litt om eskorte troppen. Har noen spørsmål;

 

1. Kan noen gi meg litt informasjon om hvordan førstegangs tjenesten blir hvis jeg kommer inn i jeger troppen eller eskorte troppen? Gjerne noen som har vært i noen av de to troppen fra før av. Men alle svar tas godt i mot.

 

2. Er det noen fysiske krav i disse to troppene?

 

3. Er det vanskelig og komme inn i disse to troppene?

 

4. Noen som har andre forslag til en litt utfordrene førstegangs tjeneste innen Garden så spytt ut!

 

Takk.

Endret av Continum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jegertroppene er avdelingens øyne og ører og er først ut og sist inn på oppdrag. Oppdragene til Jegertroppen er i hovedsak å innhente informasjon som kan bidra til oppdragsløsning for Innsatsstyrken. Klassiske oppdrag for Jegertroppen er patruljetjeneste, oppklaringsoppdrag, sikring av kritiske punkter, klarering av bygg og OP-oppdrag.

Jegertroppen samarbeider tett med alle tropper i DERBY, og all tjeneste innebærer at oppdrag skal kunne løses i både urbane og grønne strøk.

 

Tjenesten som jeger er tidvis fysisk krevende. Som standard løses oppdrag til fots med det man trenger i relativt spenstige pakninger. Men avhengig av oppdrag benyttes både kjøretøy og andre fremkomstmidler.

 

Etter kvalitetsreformen i HV har Jegertroppen blitt godt utrustet, både når det gjelder personlig bekledning og utstyr. Oppdragene som gis er høyst relevante, og de som tjenestegjør i troppen i dag har god kjennskap og kompetanse fra operative miljøer i inn og utland.

Lenke til kommentar

Alt jeg vet er at Jegertroppen er veldig hard , Broren min er 7 år eldre en meg og har trent i mange år , Han har god kondis og god utdannelse og flere kurs og beviser samt alle Førerkort du kan bruke på vei , Han kom ikke inn i jegertroppen enda han har prøvd i 3 år .

Det er ikke FSK/HJK du snakker om her? Det er ihvertfall ikke HMKG, og det å ha prøvd 3 år å komme inn i jegertroppen til innsatsstyrke Derby er vel ganske godt gjort.

Lenke til kommentar

Gardens jegertropper har idag ikkenoe personell som er spesielt selektert, det vil i praksis si at hvem som helst kan tjenestegjøre i jegertroppen til din kontigent. Hver kontigent utgjør ett hovedkompani i tillegg kommer stillinger i støttekompaniet og rekruttskolekompaniet.

 

Hvert vaktkompani har to geværtropper, en eskortetropp, en jegertropp og en stabstropp. Slik det var når jeg var inne (20.07.10-30.06.11) ble de forskjellige troppene fra rekruttskolen fordelt på troppene på Huseby, etter samme tropp som på rekrutten. Og det skal sies at de troppene man kom i på rekrutten hadde ikke noe med hvem som var best eller dårligst. Eneste forskjell var at man blir delt inn i nye lag/patruljer innad i troppene etter ankomst på Huseby.

Sånn var det hvertfall når jeg var inne. Men vet at de jobbet med en annen løsning på det.

 

Når det gjelder tjenesten til jegerne og eskortetroppen besto det mye av vakttjeneste i tillegg til relevant utdanning. Jegerne får ikke lengere noen spesiell skarpskytertrening, som mange har skrevet tidligere. Mer enn det skal jeg ikke uttale meg om, annet enn at jegerne ofte var de som dro ut litt før de andre på øvelser, gikk mer, og hadde mer å bære på.

 

Har kompiser som har vært vognførere på pansert MB og patruljefører i jegerlag, og begge deler anbefales!

 

Selv var jeg i KP.5 som Fotograf og kompanitillitsvalg!

 

Lykke til med tjenesten!

Lenke til kommentar

Jeg skal inn januar 2012 og har googlet HMKG til døde. Har en venn som var i jegertroppen for et par år sia. Som alle sier så var det de som gikk mest og med tyngst pakking. På øvelser lå de ute i skogen mens geværlag lå i brakker eller mer komfortabelt før de kom inn i bildet. Han var ikke i spesielt god form når han gikk inn og heller ikke når han kom ut. Var vel mer det at han er seig og utholden. Har også kommet over en blogg. 1 år i HMKG. Er ei jente som gikk inn i fjor i dimmet i sommer. Hu kom også inn i jegertroppen uten å være i spesielt god form. Så mitt inntrykk er at de som kommer inn i jeger er de som går på i alle øvelser på rekrutten, sutrer aldri og gir inntrykk av å trives i skogen.

 

Eskorte er jeg interessert i sjøl, men har funnet lite info om.

Lenke til kommentar

Ja, har hørt det jeg óg at det ikke er så vanskelig og komme inn i jegertroppen. Hørte også fra en som har vært i garden at jeger troppen starter dagen med å jogge opp holmenkollen med de tyngste sekkene :p

 

Har laget en tråd på milforum.net også, der jeg kommer med samme spørsmål.

Siterer fra der angående eskorte troppen, som jeg syns ga bra informasjon om hvordan tjeneste innen eskorte troppen vil bli;

 

"Tiden i eskortetroppen er oppdelt i forskjellige faguker, noen uker har man infanteritjeneste der man øver på rene stridsdriller osv, neste uke har man vakttjeneste på Skaugum/Slottet/AK, og neste uke har man kanskje opplæring i eskorte. Innenfor eskorte har man også egne fagfelt med tanke på om man er i forpatrulje, vip bil, sjåfør osv. Selv var jeg vognkommandør for vip bil. Man skal lære masse driller med taktisk kjøring, kontakt i front, høyre/venstre osv. og eventuell situasjon der man feks. må forlate bilene og fortsette til fots med vip. Etter drilling og utdanning vil man ha praktiske øvelser med eskortekjøring i Oslo teig."

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Akkurat nå sitter jeg i stuen på rom 420, Jegertropp KP1.

 

Veldig morsomt å lese det som sto over. Det er fint lite som faktisk stemmer.

 

Du blir stasjonert 3 mnd i Elverum. Der blir du delt inn i tropper etter når du møter opp på innrykkdagen. Jeg kom i tropp 4, fikk gamle kasserna på Terningmoen Leir.

 

Etter 3 mnd grunnleggende skyte og stridsteknikk-utdanning kom vi til Huseby. Der har man 5 uker med gardeperiode, SLO (Sluttet orden) i opptil 8-10 timer om dagen. Relativt hardt og ekstremt kjedelig etter min mening. Etter å ha tatt helt om 1890 ganger går man lei.

 

Orker ikke forklare hva de andre troppene driver med, men kan raskt ta for meg Jegertropp, før kalt rek.tropp.

 

Vi er de eneste som har storsekk, kan til tider, spesielt på vinteren, være veldig tunge. Men, de er faktisk mer behagelig for ryggen enn de små stridsekkene de andre bruker. Jegere er de eneste som bruker primus og kneppetelt. Vi får utdelt litt ekstra PBU, som cammonett, jegersko, fjellduk o.l..

 

Mens de andre blir kjørt rundt, går vi... Gjerne ganske langt. Kommer helt an på hvor heldig man er med øvelser. Min tropp fikk være markører for FSK, en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme. Mye gåing og hat på truger, men en fantastisk opplevelse.

 

Man løper ikke så mye til Holmenkollen, men man insjer gjerne på litt trening selv. Kommer dog helt an på hva slags befal man får.

 

Ingen seleksjon for å bli jeger, men de i dårligst form på terningmoen ble sendt til geværtroppene. For er en relativ hard tjeneste. Dog, ta meg på mitt ord. 70% av tiden chiller man eller er på vakt ved de kongelige ressidenser. Det er ikke akkurat tungt å stå stille, men det kan ta på psyken til en del.

 

Vakt er ikke gøy, øvelser kan være morsomt, garden generelt er jævelig strengt. Men, husk.. Ta dette fra en som dimmer om 5 uker.

 

Man går litt lei, men samtidig. God stemning blant gutta.

 

Lykke til med din tjeneste!

 

-Gardist Forvik

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi er de eneste som har storsekk, kan til tider, spesielt på vinteren, være veldig tunge.Jegere er de eneste som bruker primus og kneppetelt.

 

Kanskje dette er praksis i KP1, men slik er det ikke i KP2. Alle troppene i KP2 har storsekk, dog bare jegertropp som har recon-pack. Og om man bruker kneppetelt eller lagstelt er opp til kompanisjef. Geværtroppen jeg tjenestegjorde i (dimmet 30.06-2011) brukte kneppetelt på SKSK1 opptil flere ganger på øvelser.

Lenke til kommentar

Vi er de eneste som har storsekk, kan til tider, spesielt på vinteren, være veldig tunge.Jegere er de eneste som bruker primus og kneppetelt.

 

Kanskje dette er praksis i KP1, men slik er det ikke i KP2. Alle troppene i KP2 har storsekk, dog bare jegertropp som har recon-pack. Og om man bruker kneppetelt eller lagstelt er opp til kompanisjef. Geværtroppen jeg tjenestegjorde i (dimmet 30.06-2011) brukte kneppetelt på SKSK1 opptil flere ganger på øvelser.

 

Dette var i hvertfall praksis i år, nå. (Dimmer om 5 uker) :)

 

Men kneppe eller lag, trenger kun jervenduk så kan man sove hvor som helst ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det at jegerne løper til holmenkollen HVER dag, har nok blitt en myte. Husk å ta informasjon fra folk som var i garden for mange år siden, med en klype salt. Garden som alle andre, er heletiden i endring

 

Heisann, jeg er i KP1 eskortetropp, som kom inn 1. august i år.

 

Innrykksoppmøte bestemte hvilken tropp vi havnet i på Terningmoen, men utover rekrutten ble folk plassert litt rundt etter evner og ønsker. Jeg var så heldig å ende opp i tropp 3 på rekrutten, noe som styrte meg inn i eskortetroppen.

 

Vi har 2 uker igjen av gardeperioden vår nå, og det som overrasker meg mest er at vi i eskortetroppen faktisk kjøres hardest på fysisk trening og lange dager osv. Kan ha med nytt troppsbefal å gjøre. Anyways, jeg har hatt det dritfett til nå, er i tidenes form, og skal på vognførerkurs for utrykning og pansret MB rett etter gardeperioden! (Tips: møt utfordringene som utfordringer, ikke umuligheter, og prøv å gjør det beste ut av dem, da blir faktisk tjenesten veldig givende. Og prøv for guds skyld å komme inn i eskortetroppen)

Lenke til kommentar

Da jeg rykket inn i fjor ble troppene fordelt etter ankomstid ved innrykk. De som kom tidligst, tr.1, så tr.2,3 osv... Med andre ord INGEN seleksjon i forhold til jægers. De som er generelt håpløse blir ikke sendt til geværtroppene, men snarere diverse ass. stillinger på elverum eller til kp.5. For all del, det er ikke slik at alle i kp. 5 er håpløse, men noen stillinger der er forbeholdt idioter. Kan forøvrig også avsløre at forskjellen på tjeneste i geværtropp/jeger/eskorte er ganske minimal. Eneste er at streberbefalet ofte blir plassert i eskorte/jæger og du vil derfor bli pisset på noe mer i disse troppene. Året i garden var helt OK. (Bra samhold/tidvis slitsom tjeneste, da spesielt mtp befalet)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei.

 

Akkurat nå sitter jeg i stuen på rom 420, Jegertropp KP1.

 

Veldig morsomt å lese det som sto over. Det er fint lite som faktisk stemmer.

 

Du blir stasjonert 3 mnd i Elverum. Der blir du delt inn i tropper etter når du møter opp på innrykkdagen. Jeg kom i tropp 4, fikk gamle kasserna på Terningmoen Leir.

 

Etter 3 mnd grunnleggende skyte og stridsteknikk-utdanning kom vi til Huseby. Der har man 5 uker med gardeperiode, SLO (Sluttet orden) i opptil 8-10 timer om dagen. Relativt hardt og ekstremt kjedelig etter min mening. Etter å ha tatt helt om 1890 ganger går man lei.

 

Orker ikke forklare hva de andre troppene driver med, men kan raskt ta for meg Jegertropp, før kalt rek.tropp.

 

Vi er de eneste som har storsekk, kan til tider, spesielt på vinteren, være veldig tunge. Men, de er faktisk mer behagelig for ryggen enn de små stridsekkene de andre bruker. Jegere er de eneste som bruker primus og kneppetelt. Vi får utdelt litt ekstra PBU, som cammonett, jegersko, fjellduk o.l..

 

Mens de andre blir kjørt rundt, går vi... Gjerne ganske langt. Kommer helt an på hvor heldig man er med øvelser. Min tropp fikk være markører for FSK, en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme. Mye gåing og hat på truger, men en fantastisk opplevelse.

 

Man løper ikke så mye til Holmenkollen, men man insjer gjerne på litt trening selv. Kommer dog helt an på hva slags befal man får.

 

Ingen seleksjon for å bli jeger, men de i dårligst form på terningmoen ble sendt til geværtroppene. For er en relativ hard tjeneste. Dog, ta meg på mitt ord. 70% av tiden chiller man eller er på vakt ved de kongelige ressidenser. Det er ikke akkurat tungt å stå stille, men det kan ta på psyken til en del.

 

Vakt er ikke gøy, øvelser kan være morsomt, garden generelt er jævelig strengt. Men, husk.. Ta dette fra en som dimmer om 5 uker.

 

Man går litt lei, men samtidig. God stemning blant gutta.

 

Lykke til med din tjeneste!

 

-Gardist Forvik

 

Bra info du er kommet med! Har bokstaveligtalt søkt rundt som en galing for mer info om garden og om de forskjellige kompaniene. Men har noen spm til deg:

Er en jente som ble innkalt til HMKG januar 2012.

-Hvilket kompani tilhører jegertroppen? Og vil det si at jeger og geværtroppene samarbeider på en måte?

- Var det flere jenter på jegertroppen når du var i f.tjenesten?

- Regner med det ikke er noe skarpskytter lenger helle?

- På innrykksdagen, fikk dere selv velge hvilke troppen dere skal være med på eller var dette bestemt på forhånd av "sjefene"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...