Gå til innhold

'De' eller 'dykk' på nynorsk?


Gaidaros

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikkje på nynorsk.

 

Jeg vet det. På nynorsk heter det ganske riktig "dykk". Det var Spenols innlegg jeg viste til (bokmål altså) og han har jo feil i dobbel forstand, uten at det betyr alverdens iht. topic. :)

 

Beklager ot

 

G :)

Det heter vel "å ta feil"; ikke "å ha feil". Og jeg gir meg ikke på at de skal brukes i denne sammenhegen - ikke dykk.

 

Fra Språkrådets hjemmesider:

"Subjektsforma de bruker ein når pronomenet er subjekt i setninga. Eksempel: Er de sikre på at det er slik? De er velkomne til møtet tysdag kl. 13.00. Meld ifrå dersom de ikkje kan komme."

 

Ungdommen nå til dags, altså...

Lenke til kommentar
Eg vil nytte høvet til å skrive om pronomen på nynorsk. Det er mange som har vanskar med dei personlege pronomena – særskilt ’de’ (dere) og ’dykk’ (dere). Vi tek for oss eit døme:

 

Bokmål: Dere må huske å ta med boka deres til timen, uten den vil dere ikke lære dere noe.

 

Nynorsk: De må hugse å ta med boka dykkar til timen, utan ho vil de ikkje lære dykk noko.

 

Eit råd er å setje inn du/deg der du ikkje er sikker på om du skal nytte ’de’ eller ’dykk’.

Det vil seie: Du må hugse å ta med boka di til timen, utan ho vil du ikkje lære deg noko.

Der du finn forma ’du’, skal du setje inn ’de’ (subjektsforma). Der du finn ’deg’, skal du setje inn ’dykk’ (objektsforma). Dette gjeld ikkje så ofte i tekstane de skriv, men det skurrar fælt i øyro til ein (ny)norsklærar.

 

Hugs at ’de’ og ’dem’ – 3. person fleirtal – ikkje nyttast på nynorsk, men ’dei’ og ’dei’. Eg saknar også at de er konsekvente med formene. Det vil seie at du bør anten nytte ’vi’ eller ’me’ når du skriv - ikkje bruk båe i ein og same tekst.

 

Om dere har lyst å diskutere DLD og PST så vennligst ta det i riktig kategori og tråd.

 

Om du/deg har lyst å diskutere DLD og PST så vennligst ta det i riktig kategori og tråd.

 

Om de har lyst å diskutere DLD og PST så vennligst ta det i riktig kategori og tråd.

Lenke til kommentar

Om dere har lyst å diskutere DLD og PST så vennligst ta det i riktig kategori og tråd.

 

Om du/deg har lyst å diskutere DLD og PST så vennligst ta det i riktig kategori og tråd.

 

Om de har lyst å diskutere DLD og PST så vennligst ta det i riktig kategori og tråd.

Der ja. :)

 

Og mens vi er inne på nynorsk, husker du

?
Lenke til kommentar

Ikkje på nynorsk.

 

Jeg vet det. På nynorsk heter det ganske riktig "dykk". Det var Spenols innlegg jeg viste til (bokmål altså) og han har jo feil i dobbel forstand, uten at det betyr alverdens iht. topic. :)

 

Beklager ot

 

G :)

Det heter vel "å ta feil"; ikke "å ha feil".

Ooops, her tok jeg feil gitt... Jeg har tydeligvis en feil i min setningsoppbygging... Kommer altså an på hvordan man oppfatter den uutalte delen av setningen. (Men strengt tatt har du rett, slurvete språk, ja..)

 

 

Og jeg gir meg ikke på at de skal brukes i denne sammenhegen - ikke dykk.

Jeg mener at man skal bruke dere i den setningen forutsatt at man skriver bokmål.

 

 

Ungdommen nå til dags, altså...

He,he... takk skal du ha. Lenge siden jeg er blitt omtalt slik. Men det er kanskje derfor vi er uenige. Jeg er muligens litt gammeldags i mitt språkbruk og ikke helt oppdatert i de mer moderne rettskrivningsformene.

 

Edit: Sliter fælt med å få forumets svarfunksjon til å virke skikkelig.Vi er dessuten way out of OT, så jeg gir meg før Zeph får rynke i panna. :)

 

 

G :)

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

 

Ungdommen nå til dags, altså...

He,he... takk skal du ha. Lenge siden jeg er blitt omtalt slik. Men det er kanskje derfor vi er uenige. Jeg er muligens litt gammeldags i mitt språkbruk og ikke helt oppdatert i de mer moderne rettskrivningsformene.

Det var ikke akkurat alvorlig ment. :)

 

Men for å fortsette krangelen, så har ikke bruken av de/dykk blitt endret noen gang.

Lenke til kommentar

 

Ungdommen nå til dags, altså...

He,he... takk skal du ha. Lenge siden jeg er blitt omtalt slik. Men det er kanskje derfor vi er uenige. Jeg er muligens litt gammeldags i mitt språkbruk og ikke helt oppdatert i de mer moderne rettskrivningsformene.

Det var ikke akkurat alvorlig ment. :)

 

Men for å fortsette krangelen, så har ikke bruken av de/dykk blitt endret noen gang.

 

Ser at Zeph har satt meg opp som forfatter på overnevnte tråd. Kanskje ikke alverdens lurt siden det tydelig fremkommer at jeg, i misforståelse oppfattet Spenols belærende pekefinger ovenfor Zeph som et bokmålsutsagn. Av den grunn presiserte jeg i to poster at min egen korrigering forutsatte bokmål.

 

Jfr.: "Det var Spenols innlegg jeg viste til (bokmål altså) og han har jo feil i dobbel forstand, uten at det betyr alverdens iht. topic."

Jfr.: "Jeg mener at man skal bruke dere i den setningen forutsatt at man skriver bokmål."

 

Sånn sett baserer "krangelen" seg på en misforståelse som jeg nok må ta en del av skylden for.

 

På den annen side bør min ærede motpart ta skylden for at han ikke så/tok høyde for min uttrykkelige presisering mht. hvilken målform jeg forutsatte.

 

Sett i lys av dette er det vel mulig å si at vi begge har rett, forutsatt at vi forholder oss til riktig målform ovenfor hverandre.

 

Når det gjelder mitt gammeldagse språk, var det skrevet som en generell informasjon. Får korreks om dette i litterære sammenheng.

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...