Gå til innhold

Jobbe som IT*


Anbefalte innlegg

Skjerp deg i norsk, du skriver værre enn niesen min på 11, dette er kanskje spesiellt viktig i IT-bransjen der ofte mye av komunikasjonen foregår skriftlig.

 

Som lærling tjener du gjerne ikke så alt for bra, gjerne 50% av vanlig begynner-lønn i snitt.

Lønna øker gjerne hvert halvår, sånn at du tjener mindre enn 50% første året og mer enn 50% andre året.

Men, hva du tjener varierer ut fra utdannelse og bedrift du evt. er lærling i.

 

Begynner-lønn på f.eks support er vel gjerne rundt 250-300k, men som nevnt, store variasjoner.

 

jeg kan flytende norsk jeg!!

takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg mener ikke å være ufin her, men når jeg ser måten du skriver på, så tenker jeg at du bare kan se langt etter den typen lønn som du fantaserer om. Godt språk, og da spesielt skriftlig fremstilling, er enormt viktig. Mange, kanskje de fleste, arbeidsgivere vil ikke vurdere deg som egnet til den typen stilling du er interessert i og jeg har en følelse av at du også vil slite veldig på skolen (og kanskje allerede gjør det?).

 

Det som bekymrer meg mer enn feilstavede ord og manglende tegnsetting her er det innledende spørsmålet: "lurer på hvor mye man tjener for og bli IT?". Her er det ikke bare grammatiske feil, men du bommer totalt på rekkefølgen. Spørsmålet er rett og slett totalt meningsløst(!). I den virkelige verden er det slik at du først får deg jobb og SÅ tjener du penger, ikke omvendt. Hadde akseptert et slikt spørsmål fra noen i alderen 5-10, ikke fra noen som snart begynner på videregående.

 

Også setningen "Hva er karakteren for og gå ITK?" (selv om den er lang mindre spesiell) er ikke bra, enda man ser bort fra de to stavefeilene. Det hadde f.eks. vært mer korrekt og seriøst å spørre "Hva er karakterkravene for å komme inn på IKT-servicefag?".

 

Dersom du ikke rydder opp grundig i språk og tankegang, tror jeg dessverre du har et liv foran deg i kassen på Rema 1000 (i beste fall). Jeg sier det ikke for å være ekkel, men fordi jeg tror det er et realistisk fremtidsscenario, som jeg ikke unner noen.

 

Så for all del heng i og gjør ditt beste og motbevis meg og andre som har samme inntrykk. Håper du får god oppfølging, da det kan trenges.

Endret av spock84
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Oppgulp.

Jeg er enig i at at skriftlig fremstillingsevne er viktig, og en fordel dersom man skal opp og frem. Likevel er ikke det en forutsetning for å lykkes, slik som du fremstiller det. Har du vurdert muligheten for at trådstarter kanskje har dysleksi? Det finnes flere eksempler på dyslektikere som har nådd virkelig langt i verden. En viss mann ved navn Steve Jobs har diagnosen dysleksi. På tross av dette kan han sies å ha lyktes rimelig greit innenfor IT-bransjen.

 

Man må heller ikke glemme å ta høyde for trådstarters alder. Du ber ham for eksempel om å rydde opp i tankegangen. Han er ikke voksen enda, så han kommer til å modnes mentalt i årene fremover. Det er to spørsmål som jeg ønsker at du skal tenke grundig gjennom. Visste du alt da du var femten? Har skriftspråket og vokabularet ditt endret seg de siste elleve årene? Han kommer til å få nye inntrykk i årene fremover, og lære mer om livet i sin helhet. At du i beste fall spår ham en fremtid som butikkmedarbeider, som også er et respektabelt yrke, er det dummeste og mest generaliserende jeg har lest. Trådstarter kan bli det han vil, dersom han virkelig går inn for det.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Oppgulp.

*snip*

 

Oppgulp? Den synes jeg var utidig. Nei, jeg er bare realistisk.

 

Dysleksi har ingenting med det muntlige språket å gjøre, i hvert fall ikke slik du antyder(?), så jeg skjønner ikke hvorfor du trekker det inn. Trådstarter har heller ikke nevnt at han har denne diagnosen. Dersom du leser innlegget mitt én gang til, vil du se at jeg primært kommenterer meningen i det han skriver, ikke skrivefeilene (som ekstremt mange på dette forumet også lider av). Jeg ønsker ham i praksis også lykke til, så jeg skjønner ikke at du fyrer deg opp.

 

Ang. meg selv (som egentlig ikke er noe tema her, men jeg svarer siden du spør), så kan jeg ikke huske å ha vært så til de grader uklar i språket som trådstarter. Da jeg var 15 hadde jeg et noe enklere språk enn i dag, men det hadde sammenheng både i grammatisk og kognitiv forstand. Jeg hadde bedre språk da jeg var 10.

 

Når det gjelder butikkmedarbeideryrket, så har jeg ingenting mot det - jeg har selv jobbet i en butikk (dog ikke dagligvare). Trekker man frem dette er det ikke fordi man ikke respekterer yrket, men fordi det er en jobb absolutt hvem som helst kan gjøre og det er tilsynelatende langt unna trådstarters "drøm".

 

Stiller meg tvilende til at trådstarter kan bli hva som helst. Mye, men ikke hva som helst. Dette er et fjollete, litt innholdsløst utsagn etter mitt syn, som svært mange bruker som oppmuntring (men som snart kan føre til et voldsomt forventningspress og til slutt skuffelse). Du nevner at han ikke er voksen - vel, en viktig del av det å bli voksen er å innse at det kanskje ikke er alt man har hode til. Jeg skulle ønske jeg hadde innsett dette da jeg selv var 15. Når det er sagt, så tviler jeg overhodet ikke på at han fint klarer seg gjennom IKT-servicefag. Alt jeg sier er at han må stå på og jobbe med språket.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er matte og fysikk kunnskapene dine brukenes, så kan du jo sikte mot en ingeniør/sivil ingeniør utdanning innenfor IT. Da er det gjerne kjekkere og flere jobber å velge mellom, og ikke minst en god del bedre betalt.

 

Du kan fint få en startlønn på 400.000 og oppover med en sivilingeniør grad.

 

Men som det tidligere har blitt sagt så må ikke lønnen styre utdanningsretningen. Lønn varierer veldig, og det gjelder bare å finne riktig jobb dersom du er ute etter god lønn.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Åssen linje på jeg gå på VG1 for IKT?

 

 

Hva er yrke for det jeg har lyst på? fikse data

Går du aktivt inn for å skrive forferdelig rett etter folk har forklart deg at det skriftlige språket er noe av det viktigste for å få jobb som ikt supportmedarbeider? Jeg skrev bedre norsk enn dette når jeg var 12, og jeg er ikke en gang norsk.

 

Dette er ikke dysleksi, dette er sånn førskoleelever skriver.

 

Ang lønn så vil du som supportmedarbeider gjerne starte på rundt 250-300k i året, og mulighetene for å gå opp i lønn er ikke så veldig store innenfor det samme området. 350k i året er noe av det høyeste jeg har sett på førstelinje support.

 

Om du derimot er flink så finnes det muligheter for å gå videre til andre og tredjelinjesupport, hvor lønnen fort kan passere 500k i året. Videre om man er flink så har man ofte mulighet til å kurse seg opp gjennom jobben og få enda mer spennende titler, som kan gi deg enda 100-200k i året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...