Gå til innhold

Noen som har prøvd portable lagringsenheter?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte Archos 320 tidligere i sommer, og er kjempefornøyd.

Kjøpte den direkte fra Begia; med CF adapter ble det temmelig nøyaktig 6000.

Bildene blir ikke verre av å være innom en slik enhet; den gjør tross alt ingenting med bildene.

Ulempen er at den ikke forstår TIFF eller NEF, og en del av vitsen forsvinner, da du enten ikke får sett høykvalitetsbildene, eller du kan ta JPG bilder - men da holder det jo svært lenge med et par 512 kort.

 

Men den var en kjempestor suksess hjemme hos mor; jeg lastet over 4 år med bilder som hun ikke hadde sett. Og de kunne jo lett vises på TV. :p

 

MP3 er jo en fin bonus, men man har jo iPod, har man ikke?

 

- grå -

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Da har JEG kjøp meg en X-Drive 2. DET var saker! Inn med kortet, trykk på knappen, ka-overfør, og pip-pip, FERDIG. Kjøpte uten HD, og dytta inn en "liten" 6,5 GB-disk jeg hadde i skuffen fra en bærbar PC. Selv 6,5 GB holder til en god del fellesferier. Så nå er det ingen begrensninger lenger på videosnutter, fråtsing i opptak osv. Et kjempeprodukt, anbefales varmt.

Lenke til kommentar
Da har JEG kjøp meg en X-Drive 2. DET var saker! Inn med kortet, trykk på knappen, ka-overfør, og pip-pip, FERDIG. Kjøpte uten HD, og dytta inn en "liten" 6,5 GB-disk jeg hadde i skuffen fra en bærbar PC. Selv 6,5 GB holder til en god del fellesferier. Så nå er det ingen begrensninger lenger på videosnutter, fråtsing i opptak osv. Et kjempeprodukt, anbefales varmt.

 

Hei! Var det enkelt å dytte inn harddisk? Har ikke turt å åpne min enda. Går det an å ta ut batteriet? Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Leste testen på dinside http://www.dinside.no/php/art.php?id=32092

 

Hvordan batteri bruker X-drive? Er det pennlite eller er det noe man må lade opp?

Kan man stole på at bildene blir overført til x-drive? Slik at man ikke sletter kortet og så har ikke x-drive lagret dette?

Bruker man USB for å laste inn på PC?

 

Finnes det andre like billige alternativer? Hva heter felles betegnelesen for slike om man skal søke etter dette i google?

Lenke til kommentar
Hvordan batteri bruker X-drive? Er det pennlite eller er det noe man må lade opp?

 

2 x 3.6V Li-on (oppladbart)

 

Kan man stole på at bildene blir overført til x-drive? Slik at man ikke sletter kortet og så har ikke x-drive lagret dette?

 

Har aldri mistet ett eneste bilde eller noe annet, men ideelt sett burde det være en måte å se hva som ligger på disken. Slik den fungerer så er det bare noen blinkende lys som forteller deg at ting blir overført og når de stopper er det på plass. Har som sagt fungert feilfritt for meg men, særlig de første gangene, var det litt skummelt å ikke få noen bekreftelse på at alt var ok.

 

Bruker man USB for å laste inn på PC?

 

Ja.

 

Finnes det andre like billige alternativer? Hva heter felles betegnelesen for slike om man skal søke etter dette i google?

 

'portable storage (units)' burde vel fungere.

Lenke til kommentar

Jeg har heller aldri (hittil) ikke hatt trøbbel med forsvunnede/mistede bilder på min. Men sikkert og sikkert - hva er sikkert når det gjelder elektronisk lagring i våre dager? Det er jo tross alt en følsom harddisk inni X-drive'en. Og harddisker er jo ikke i utgangspunktet beregnet på å slenges rundt i en liten boks. Jeg var på en demo/informasjonsmøte med en representant fra Seagate på jobben en gang, og han hadde en spesialharddisk med innebygget G-måler. Han demonstrerte hva en "vanlig" harddisk (for stasjonære burker) tåler/ikke tåler når man hånderer disse løst. Ligger den f.eks. på høykant på et bord, og velter, utsettes den for ca 200G, og er da faktisk å betrakte som vrak. hodene inni slår da i stykker overflaten på diskene. Så viste han det vanlige guttegrepet på disken, vi holder gjerne en disk vannrett med fingertuppene såvidt nedenfor kanten, gjør vi ikke? Så slipper vi den de siste 5 mm ned på bordet for å legge den fra oss. Det er også nok til å gi den varig skade. Dette ble mye babbel, men ha dette i tankene når man har med små enheter med innebygget harddisk å gjøre, det være seg MP3-spillere, X-drive osv. Det jeg likte med X-drive var at det fulgte med en fin veske som opptar mye av evt. støt. Jeg er iallfall kjempefornøyd med min, har faktisk ikke ladet den opp mer enn aller første gang ennå, og har tømt minnekortet en lang rekke ganger. Meget bra produkt. Men jeg har også denne lille tanken i bakhodet: ble det virkelg overført bilder hver gang?......

Lenke til kommentar
Jo, når du er hjemme i stua, så. Tipper Arve mer tenkte på når du sitter på den franske rivieraen og nettopp har tømt kameraet for en serie dritlekre solnedgangbilder. Vitsen med X-drive var jo å slippe å drasse på pc-burken på ferie. Og det er DA man krysser fingrene og håper det beste...

 

Akkurat! Satt selv i syden og var litt bekymret for akkurat det der. Det endte med at jeg av og til kjørte samme minnekortet flere ganger i X-driven. Så når jeg kom hjem, hadde jeg flere kataloger med likt innhold.. Hehe

20GigaByte holder jo somregel til maange innlastinger, så det var ikke så farlig.

 

Til deg som har åpnet x-driven. Er det enkelt å åpne/fjerne batteriene? Når jeg bruker skinn-vesken som følgte med x-drive-en, så har den en tendens til å slå seg på selv av og til. -Power-knappen buer litt UT :/

 

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar
Hmmm, er det da slik at man ikke har peiling på hvor mange

bilder man har på den heller? Bare hvor mye plass man bruker?

 

Så man kan ikke se i det hele tatt hvor mange filer man har lagret?

 

Desverre... Med usb2.0-versionen jeg har ivertfall, er det ingen indikasjon på dette. Har aldri fyllt den helt opp, men regner med at det plutselig bare er FULLT. Men som sagt.. Har man 20/40 GigaByte, så holder det vel lenge?

Jan Ove

Lenke til kommentar
Hva med denne http://www.vosonic.com/index.php?php_mode=...c&php_itemid=11    

 

 

Noen som har testet denne?

 

Edit: Her finnes en del priser ned i 1300 kr.  

https://prisguiden.no/fritekst_sok.cgi

 

Dere kan lese litt om det her:http://www.ba.no/multimedia/hardware/article717338.ece

 

Hei!

Jepp, jeg har en slik! DinSide har også laget en liten test på den:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=88908

 

Har fungert helt som forventet. Hadde den på en to-ukers-tur til syden, andre små-turer, og brukt den til å frakte filer fra en pc til en annen. Pris nå: ca 1300,- pluss harddisk.

 

Mine subjektive plusser og minuser:

 

+ Tar mange kort-format, f.eks på familietreff ol kan en enkelt sikre seg en kopi av dem andres bilder, selv om dem har andre typer minnekort=)

+ USB2.0 gir forholdsvis rask overføring til/fra pc.

+ Kan brukes som en vanlig ekstern harddisk.

+ Liten, lett, kompakt, virker rimelig solid.

+ Det følgte med en praktisk skinnvæske. (vet ikke om dette er normalt)

+ Med WinXP er det bare å koble den til maskinen, så finner XP disken selv. Er ikke sikker men tror dette gjelder ME også.)

+ Det skal aldri være fare for å slette/overskrive noe av det en har kopiert inn. Den lager en ny katalog for hver gang en kopierer et kort. -Selvom en kopierer det samme kortet flere ganger, med samme innhold.

 

- Kanskje litt dårlig batterikapasitet? Har ikke testet så nøye. Men det er jo somregel bare å bruke nettadapteren om en skal overføre mye til datamaskin osv.

- Power-knappen stikker litt opp, som kan gjøre at harddisken slår seg på av seg selv under reise osv. Men den slår seg raskt av igjen om den ikke brukes. Så det er kanskje ikke noe stort problem.

- Harddisker tåler lite slag og vibrasjoner. Men sålenge en behandler den fint så skulle det gå bra.

- Pipelyden som indikerer at minnekortet er kopiert, er veldig lav.

- X-drive II gir ingen informasjon om hvor mye som er igjen på harddisken. LCD-displayet er nesten en vits. Der står hvilke korttyper som er satt inn, og at den overfører filer.

 

Dette er mine erfaringer så langt. Er veldig fornøgd :)

 

Spør om det er noe dere lurer på. (Skal prøve å svare)

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Takker for innlegget Jan Ove. Dette stod i dinside.no

Dette er spesielt praktisk på ferie eller på oppdrag, hvor man slipper å ha med seg PC eller mange minnekort. Harddisken i denne utgaven er på 30 GB, så det rekker til en del bilder

 

Det vil si at den kommer med 30GB HD og det er ikke noe man kan forandre på større eller mindre?

 

Stod ikke noe om pris, men du skrev 1300 uten HD.

 

Så hva ligger hele boksen med HD på?

Lenke til kommentar

Har ikke oversikt over hvor det er billigst. Selv kjøpte jeg min igjennom en lokal forhandler. Det ble da dyrere, men jeg fikk den ferdig montert. Det vet jeg ikke om en får om en kjøper på nettet. Men er sikkert greit å montere. Har sett 20, 30 og 40-gigabyte-versjoner. Har også hørt/lest her på nettet om andre som har satt inn eldre, mindre harddisker. (bare dem passer fysisk)

Så det går sikkert an å få tak i en billig liten harddisk fra en utgått bærbar datamaskin eller noe. Merk: det er ikke vanlige harddisker som du har i stasjonær pc, dem er mindre.

 

Eksempel:

 

eMagic X-Drive USB 2.0, Portabel Lagring

for CF/CFII/SM/MMC/SD/IBM-Micro/MStick

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr

 

Om du går på http://www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&Ca...ID=8&t=1972&l=2 så ser du harddisker jeg TROR du kan bruke. Jeg ville sendt mail/ringt til komplett eller en annen web-shop først og forsikret meg at dem passer. 5400 og 4200 RPM er hastighet, vet ikke hva jeg selv har. -Eller hva som passer. Sorry!

Men du burde kunne få tak i en harddisk til litt under 1000,- tror jeg. Totalpris: Ca 2000,-

 

MPX (som jeg har positivt intrykk av) :

http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=&g1=&g2=...025&l=&lantall=

 

Den skal være inkludert en 20GigaByte harddisk.

 

www.xd.no :

http://www.xd.no/asp/info.asp?p=12025&l=&v...kepattern=drive

(2166,- inkludert hd)

 

Ps: dette ble gjordt i full fart, sjekk med webshop/databutikk om harddisken passer. Jeg gir ingen garanti...

 

Jeg tror jeg betalte litt over 2500,- men dem synker vel litt som alt annet.

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar
Har kikket litt på Archos 340 som jeg er (var) lysten på.Nå er jeg litt i tvil,siden den ikke tar TIFF bilder.Vet du "Gråskjegg" om den tar RAW bilder?Det virker "nesten" som en kan kaste fotoalbumene. :p

 

Nei, den tar ikke RAW, såvidt jeg husker. Heller ikke NEFF, som er mitt "format of choice". Dvs den tar naturligvis imot bildene, men du får ikke sett dem på den interne skjermen. Så da må du dytte bildene innom en PC, jåddpegge dem, og dytte dem tilbake før du får vist dem til ho mor. Men litt bildebehandling trenger jo de fleste bilder; lagre dem alltid i maks, men ha en liten kopi ved siden av, som fotobutikker og andre liker.

 

Grå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...