Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Port Forwarding bak NGT Inteno og D-Link 655


Anbefalte innlegg

Jeg har en Freenas server gående som jeg har installert SABnzbd på. Vil gjerne ha tilgang til denne utenifra (mobil, laptop osv), men sliter litt med port forwarding til den.

 

Jeg har en Inteno ruter fra Nextgentel som jeg ikke har gjort noe spesielt med utenom at den kjører navneserver 10.0.0.2 - 255...så er det D-Link ruteren som fungerer som navneserver for resten av nettverket. Husker ikke hvorfor jeg har dobbelt opp sånn, men det fungerer nå hvertfall helt uten problem.

 

Men når jeg da prøver å forwarde porten i D-Link til SABnzbd og sjekker om den er åpen med PFPortChecker får jeg til svar at den ikke er åpen. Får heller ikke koblet til med SABcontrol til Android.

 

Er det da Inteno ruteren som stopper det ? Kan jeg evnt slå av alt av brannmur i den på en eller annen måte ? Prøvde å port forward'e den samme porten derfra videre til D-Link'en uten at det fungerte.

 

Noen som har en genial løsning ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra det jeg leser har du et modem som gir deg et LAN med IPer 10.0.0.2 - 255. Du har koblet til en Dlink 655 router på denne igjen. Antar denne igjen har et LAN under. 192.168.0.2-255 der?

OBS: LAN under LAN kan trøble seg med enkelte server software. Har opplevd dette med FTP server feks. Virker som noen av dem kun liker å NAT'e 1 nivå.

 

Nextgentel routere må man vel gjøre en ekstra liten konfigurasjon for å få åpnet opp port 80 og 21 tror jeg? Sjekk nextgentel forumer på dette. Dette i tilfelle du skal kjøre SAB på port 80 (standard porten for web).

 

Dersom du har alt på D-linken så ville jeg sørget for å portforwarde absolutt alt til D-linken først. Deretter forwarde alt til freenaset. Se om det funker da, om det funker slå av all forward fra d-link og prøv spesifike porter.

 

Generell regel når du skal åpne porter og du ikke får det til.

 

1. Slå av ALT av brannmurer på alle enheter involvert.

2. Forward det du trenger, sjekk at det funker.

3. Funker det, så slå på brannmurer igjen 1 etter 1 og sørg for å åpne der det er lukket (som du oppdager når det plutselig ikke funker lengre)

4. Funket det ikke, så prøv å forwarde absolutt alt. Funker ikke det heller så må du gå dypere ned i modem/router og se etter andre feil.

Lenke til kommentar

Ut i fra det jeg leser har du et modem som gir deg et LAN med IPer 10.0.0.2 - 255. Du har koblet til en Dlink 655 router på denne igjen. Antar denne igjen har et LAN under. 192.168.0.2-255 der?

OBS: LAN under LAN kan trøble seg med enkelte server software. Har opplevd dette med FTP server feks. Virker som noen av dem kun liker å NAT'e 1 nivå.

 

Nextgentel routere må man vel gjøre en ekstra liten konfigurasjon for å få åpnet opp port 80 og 21 tror jeg? Sjekk nextgentel forumer på dette. Dette i tilfelle du skal kjøre SAB på port 80 (standard porten for web).

 

Dersom du har alt på D-linken så ville jeg sørget for å portforwarde absolutt alt til D-linken først. Deretter forwarde alt til freenaset. Se om det funker da, om det funker slå av all forward fra d-link og prøv spesifike porter.

 

Generell regel når du skal åpne porter og du ikke får det til.

 

1. Slå av ALT av brannmurer på alle enheter involvert.

2. Forward det du trenger, sjekk at det funker.

3. Funker det, så slå på brannmurer igjen 1 etter 1 og sørg for å åpne der det er lukket (som du oppdager når det plutselig ikke funker lengre)

4. Funket det ikke, så prøv å forwarde absolutt alt. Funker ikke det heller så må du gå dypere ned i modem/router og se etter andre feil.

 

Stemmer med dobbelt LAN ja. Det beste hadde jo vært å fått strippet ned Inteno'en så mye som mulig sånn at D-Link'en kunne tatt seg av alt av porter og LAN. Er jo lite vits med dobbelt opp egentlig.

 

Hvis jeg skrur av DHCP i Inteno'en, hvordan vil det fungere videre mot D-Link'en ? Ville den kunne oppfatte at det er en internettlinje der eller må jeg sette opp en slags statisk adresse til den ? Under LAN nå så står UPnP enabled og DHCP på med range 10.0.0.2-254. Så har D-Link range 192.168....som du sier.

 

Bridge ser det ikke ut til at jeg får valgt i forhold til det som blir sagt i den andre tråden, har inget annet modem/ruter til å bruke istedenfor. Er port 8085 som SABnzbd bruker forresten.

Lenke til kommentar

DLinken setter i dlink konfigen til statisk IP.

Sett den til 10.0.0.2 feks. Du trenger ikke hente den fra DHCP. Bare sørg for at IPen er mellom 10.0.0.2-255.

 

Men. Ville om mulig heller sjekket den linken over til bridging av nextgentel modemet. Da dropper du 10.0.0.2 LANet og du sitter igjen med enkeltlan. Da trenger du kun å forholde det til D-Linken på alt av port forwarding.

Lenke til kommentar

Var litt bedre forklart i den nest siste posten i denne tråden. Men jeg har kun et setup i min ruter...0/1/33...ikke 0/8/35 som han prater om.

 

Men når jeg har satt den opp i Bridge mode, så må vel D-Link ruteren styre påloggingen med PPPoE ? Har dere peil på hvordan jeg setter opp det i D-Link'en og hva jeg bruker som brukernavn og passord ?

 

Brukernavnet ser jeg at jeg kan få fra det setup'et som allerede er der. Bruker man P523XXX eller [email protected] som han har brukt ?

 

EDIT: Det er forøvrig en X5668B Inteno

Endret av grammasta
Lenke til kommentar

Da fikk jeg hvertfall bridge til å fungere. :new_woot:

 

Tok brukernavnet fra Inteno setup'en før jeg skiftet den til bridge mode. Limte inn brukernavnet i manuelle setup delen av DIR 655'en (etter å ha valgt PPPoE) og fant passordet i NGT papirene (aktiveringspassordet for ruter). Valgte oppetid som "always" og restartet. Rett oppe !

 

10.0.0.1 fungerer ikke lenger for innlogging til Inteno'en over trådløs, men det blir kanskje fjernet pga bridge mode'n. Skal sjekke med kablet i morgen.

Lenke til kommentar

Får koblet til med SABcontrol fra HTC'en min og testet å laste ned med SABnzbd på freenas serveren. Fungerte helt perfekt. Men det var kun etter at jeg skrudde av HTTPS. Trengs HTTPS til noe annet enn hvis jeg skal logge inn på sabnzbd webgui'et på freenas'en ? Den står jo som et valg i SABcontrol programmet og jeg har åpnet porten i D-Link'en, men da får jeg ikke kontakt med serveren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4134532

Du får nok ikke logget deg inn på ngt routeren nå uten at du kobler deg direkte via kabel nei ; ) Har utført det samme, bare med netgear NDR3700. Dermed unngår jeg at ngt routeren tar seg en omstart hver gang det er mye aktivitet (f.eks torrent-trafikk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...