Gå til innhold

Reklamasjonstid på datamus?


srbz

Anbefalte innlegg

Hoi. Jeg har en MS Intelli 3.0-datamus som skaper masse krøll. Den dobbelt-/trippelklikker helt av seg selv, og noen ganger reagerer den ikke på klikk i det hele tatt. Særlig problematisk er dette når man skal merke tekst, og når man skal åpne nye faner i Firefox ved å holde inne ctrl og klikke (åpner da ofte to-tre faner i slengen).

 

Musen ble bestilt fra Komplett i oktober 2007, og begynner dermed å dra på årene. Jeg lurer på om datamus iht. forbrukerkjøpsloven "er ment å vare vesentlig lengre enn to år", slik at den omfattes av femårsregelen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en artikkel som setter ting litt i perspektiv.

 

Husker å ha lest en HR-dom mot elektronikk bransjen, vedrørende reklamasjonsfrist på mobiltelefon. Har desverre ikke lovdata tilgjengelig på denne maskinen, så får ikke sjekket referansen.

 

Uten at jeg skal uttale meg for skråsikkert, kan man vel trekke den konklusjon at når dyrere elektronikk ( pc, telefoner etc. ) nesten betraktes som forbruksvare - må vel ekstrautstyr i form av tastatur, mus e.l, betraktes som nettopp dette. ( Med mindre pris, byggekvalitet e.l skulle tilsi at produktet burde ha en bedre holdbarhet enn den gjennomsnittlige "gjengsvare". )

 

Er ikke så mye håndfast, men håper det hjelper litt.

Endret av Star
Lenke til kommentar

Det er ting som er vesentlig og det er at den musa ikke koster mer enn 300,- så det blir et spørsmål om den kan forventes å ha samme levetid som vesentlig dyrere mus...

 

Når det er sagt så er det den beste musa som finnes, og jeg gråt gledestårer når MS bestemte seg for å relansere denne musa for noen år siden!

Lenke til kommentar

Her er en artikkel som setter ting litt i perspektiv.

 

Dette er en meningsytring fra Handels- og Servicenæringens hovedorganisasjon. HSH-representanten refererer til en uenighet mellom HSH og forbrukermyndigheter. Artikkelen er fra 2004, og etter den tid har Høyesterett gitt forbrukermyndighetene medhold i sitt syn på mobiltelefoners holdbarhet.

 

Tastatur og mus blir i hovedsak ikke teknologisk utdatert og er ofte blant de tingene folk beholder når de kjøper ny PC. Det tilsier at disse har lengre antatt holdbarhet enn selve PCen.

 

Men så skal man også huske at reklamasjonsrett ikke er det samme som at alle feil blir rettet kostnadsfritt. Det trådstarter beskriver høres ut som en eller annen form for mekanisk slitasje i knappe-funksjonen, og at det oppstår etter 4 år er antagelig ikke en forbrukerrettslig "mangel".

Lenke til kommentar

Takk for svar. Vel mulig det er slitasje som forårsaker dette.

Jeg spurte mer av generell interesse for temaet enn at jeg akter å gjøre noe med det. Jeg bruker ikke lenger musen selv, den har gått i arv til brodern, og han kan alltids ordne seg en reservemus selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...