Gå til innhold

oppstarts problemer: windowsxp blåskjerm


!Alex!

Anbefalte innlegg

ja, skal vi se.

jeg var å surfa rundt på internett og hørte på musikk + div. så plutselig kommer det blåskjerm i windows xp med en melding om at det var forlite virtuelt minne eller no (husker ikke nøyaktig)

så jeg måtte reboote, og tenkte med med selv dette var jo rart.

så starta pc'en opp som vanelig og for en gang skyld lot jeg den disk scanen kjøre bare for å sjekke hva som var galt.

den kjørte fint og fant masse feil, retta dem opp (i hvertfall så stod det det) og reboota.

 

så kommer problemet :( . etter at windows boot-screen har blitt ferdig, så kommer blåskjermen igjen i brøkdelen av et sekund så jeg greier ikke å lese hva som skjer (tipper det er den samme meldinga som på starten)

og maskina rebooter.

 

jeg skjønner ikke hva som skjer. er det noen som har erfaringer med det evt. hvordan jeg kan fikse det.

har lite lyst til å formatere, det må hvertfall være en siste utvei.

 

takk for alle seriøse svar på forhånd :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis problemet er for lite virituellt minne, bør det være en grei sak å fikse.

Start opp maskina i sikkermodus (trykk F8 med en gang det står "starter windows", og velg sikkermodus.)

Når maskina forhåpentligvis starter opp, klikk høyre musetast på min datamaskin og velg egenskaper.

Trykk avansert -> "instillinger" under ytelse -> avansert -> "endre" under virituellt minne. Velg egendefinert størrelse og sett "maksimal størrelse" til f.eks 1000MB (det bør holde)

Du må ha nok plass på harddisken da, for virituellt minne bruker plass på harddisken.

Lykke til! :smile:

Lenke til kommentar

Da er det litt værre.

Kan være at scandisk har rota til noen viktige filer. Det kan faktisk skje, den er ikke perfekt. Har du prøvd å kjøre recovery fra winXP cd'en?

Hvis ikke det går, installer en ny winXP i en annen mappe, slik at du kan få tatt backup av filene dine, så formaterer du. Er mulig den da sletter filene i c:Documents and settings. Gjorde noe lignende en gang med win2k. Mener å huske den rota til noe der.

 

Du kan også prøve å boote på en gammel win98 cd (en windows-brukers beste verktøy 8) ) og kjøre et program som heter ntfsdos. Programmet finner du på nettet, og det gir deg tilgang til ntfs partisjoner i gode gamle DOS. Derfra kan du også få kopiert ut filer på diskett eller cd hvis du har brennerdrivere i dos.

Lenke til kommentar

Boot på windows cd'en, og velg reparer i stedet for å installere. Tror egentlig ikke det kommer til å fungere, men det er jo verdt et forsøk.

 

Hvis det ikke virker, velger du installer, og velger å formatere disken. Så vil installasjonsprogrammet ta seg av resten.

Lenke til kommentar

Du kan sjekke om cpu viften din går ....Se om noen av viftene har stoppet opp eller om noen komponenter er i fare for å bli litt svidd.

 

Da jeg monterte viftene feil fikk jeg slike beskjeder et utall ganger.

Men jeg fikset luftingen og får sjelden blåskjermmeldinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...