Gå til innhold

Hjelp til valg av programvare til hjemmeserver


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har idag skrudd sammen siste rest av min kommende hjemmeserver.

 

Begynte med og installere Windows Home server 2011, noe som i og for seg fungerte greit. Det jeg dog IKKE likte var at når serveren da tok backup av de nevnte mappene på hovedmaskinen, så lagrer de det som datfiler på serveren. dvs slik at jeg ikke kan få tilgang til de filene fra en annen maskin i nettverket, som igjen vil si at jeg ikke får tilgang fra laptopen på tur.

 

Finnes det noe alternative programvarer jeg kan bruke? Som man ikke trenger og være rakkett forsker for å sette opp.

 

Mine behov er følgende:

 

Backup av enkelte mapper på hovedmaskin hver natt, og laptop(også når jeg er hos andre eller på mobilt bredbånd). F.eks automatisk opplasting via ftp?

 

Torrents.

 

Fildeling via nettverk til andre maskiner og PS3\Media avspiller.

 

FTP Server.

 

Maskinen har en Athlon X2 250 3ghz

3gb ram

hovedkort med AMD 690g chipset.

 

koblet med kabel via gigabit ethernet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Freenas virker ikke på 690 brikkesettet har jeg erfart.

Homeserver kan gjøre alle disse tingene du ønsker, så du trenger ikke bytte os.

 

Få din bærbare pc samt de andre pcene på nettet til å synkronisere med brukermappen din på serveren. Da finner du alle filer på alle maskiner fra hvilken som helst pc i hele verden.

Ulempen med dette er at alt må lagres 2 ganger og tar stor plass.

 

Har alle maskinene dine ultimate eller profesionel windows kan disse fjernstyres over nettet når du logger inn på serveren.Ulempen her er at maskinene må stå på når du ikke er hjemme.

 

Så det finnes to muligheter til å få til akkurat det du ønsker.

 

Utorrent kan du innstalere som vanlig på homeserver og bruke remoten til å legge til torrenter. Jeg har en egen dedikert disk til dette i min homeserver.

 

Det finnes FTP app til homeserver.

 

Serviio mediaserver overvåker alle mapper med mediafiler og oppdaterer seg automatisk når noe blir lagt til eller slettet.

Endret av rillto
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...