Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Konkurs i butikk som har min eiendel i sine butikklokaler, hva i alle dager gjør jeg?


Gjest Slettet+127836

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+127836

Hei alle sammen,

 

Jeg har levert inn min PS3 til reparasjon hos en butikk i Stavangerregionen. Etter mye klabb og babb er den først sendt til feil verksted og tilbake igjen. Dette har gjort at saken har drøyd ut fra innleveringsdato (slutten av mars). Nå har jeg funnet ut at firmaet er gått konkurs for tre dager siden. Siden min playstation (som ikke er kjøpt hos de(!)) gjerne lå hos de når de stengte dørene, vil den forsvinne i konkursboet? Hva bør jeg gjøre nå? Telefonen til butikken er ute av drift naturlig nok, daglig leder tar ikke tlf, og advokaten som er bobestyrer er vekkreist...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meld "kravet" til bobestyrer. Dette er eneste løsning. Normalt må bobestyrer gå gjennom alle aktiva (også varer som under reparasjon) før de kan evt. frigis. Dette for å være sikker på at varen kan frigis (det vil si ikke har varepant fra foregående salgsledd eller at det skal betales for varereparasjon evt vare bare er delbetalt[dvs at boet skal ha penegr for varen]). Dette kan dessverre ta noe tid.

Lenke til kommentar

Hviss du oppgir serienummeret til bostyrer finner han lett PS 3 en din. Hvis ikke du kan oppgi serienummer og heller ikke kan vise til andre kjennetegn vil du ha et problem.

 

Nu er det ferietid også for advokater så det er bare til å finne boxen med tolmodighet og smørre tykkt på hvos bobestyreren er på ferie.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen,

 

Jeg har levert inn min PS3 til reparasjon hos en butikk i Stavangerregionen. Etter mye klabb og babb er den først sendt til feil verksted og tilbake igjen. Dette har gjort at saken har drøyd ut fra innleveringsdato (slutten av mars). Nå har jeg funnet ut at firmaet er gått konkurs for tre dager siden. Siden min playstation (som ikke er kjøpt hos de(!)) gjerne lå hos de når de stengte dørene, vil den forsvinne i konkursboet? Hva bør jeg gjøre nå? Telefonen til butikken er ute av drift naturlig nok, daglig leder tar ikke tlf, og advokaten som er bobestyrer er vekkreist...

 

Du eier fortsatt PS3'n og har separatistrett til denne, jf. deknl. § 2-2. Kontakt bostyrer og forklar at de skulle reparere din eiendel så ordner det seg vel.

 

Dersom gjenstanden ikke er reparert og du har betalt forskudd eller liknende vil du sannsynligvis tape det innbetalte eller deler av det. Det samme gjelder dersom de har ødelagt playstation mer eller likende. Erstatningskravet ditt vil da inngå i boet og du vil motta dividende på lik linje med andre kreditorer.

 

GL HF

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Faren over, jeg fikk tak i daglig leder som formidlet at min PS3 hadde gått klar - den var sendt ut til en annen filial et par dager før de stengte.

 

Oh joy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...