Gå til innhold

laptop eller Ipad ?


Anbefalte innlegg

Hei!

Hva er egentlig ulempene og fordelene med Ipad som laptop ikke har ?

Hva er egentlig forskjellen.. Har ipad gratis tilgang til nett ? Slike ting jeg lurer på..

Er det lang levetid på batteriet i en Ipad ?

Denne personen det gjelder skal bare bruke den til nettsurfing og bilder..

 

Mvh Patrick.

Endret av Hveding
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iPad er et nettbrett og en laptop er en laptop..

 

Ikke noe godt svar, men slik er det nå. Jeg har både laptop og nettbrett og bruker dem til forskjellig bruk. Bilder hadde jeg nok hatt på en laptop om det ikke hadde vært for den stasjonære.

 

Du får ikke gratis internet, men det følger med WLAN på både nettbrett og laptop. Du må altså ha internettilkobling i tillegg. Eventuelt kan du gå for 3G/telefonabonnent tilkobling som en mobiltelefon.

 

Filbehandling på et ipad antar jeg bare er rot, uten at jeg noen gang har sjekket det. Jeg kan ikke tro du kan koble opp et kamera og legge bilder rett inn på ipaden.

Lenke til kommentar

Kommer mye an på om denne personen har en brukbar datamaskin fra før. iPad (eller andre nettfjøler) kan fungere som supplement til en vanlig datamaskin, men ikke som en fullgod erstatning - etter min mening. Skal man lagre, sortere og behandle en viss mengde digitale foto er en datamaskin med en god backupløsning tingen, men iPad er veldig fin for å se på de samme bildene enten man sitter i sofakroken eller er ute på tur.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Om alt han skal gjøre er nettsurfing og bildefilbehandling, vil han kunne kjøpe en laptop som er langt billigere enn en iPad. Laptoper som http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617819#extra er over dobbelt så billig som iPad, men har også halve batteritiden. Filbehandling må iallefall, som Sovehest sier, gjøres via en laptop.

ASUS Eee er omtrent det elendigste "alternativet" jeg kan tenke meg, dårlig skjerm og lavere oppløsning sammenlignet med iPad og den er helt uegnet til bildebehandling - mener jeg. Det er ikke uten grunn at nettfjøler som iPad mer eller mindre har tatt knekken på salget slike "netbooks" som du linker til. Ville knapt anbefalt min verste fiende å kjøpe en Asus Eee, men jeg kan derimot godt anbefale en av mine beste venner å kjøpe en iPad 2 dersom det passer i hans/hennes behov.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om alt han skal gjøre er nettsurfing og bildefilbehandling, vil han kunne kjøpe en laptop som er langt billigere enn en iPad. Laptoper som http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617819#extra er over dobbelt så billig som iPad, men har også halve batteritiden. Filbehandling må iallefall, som Sovehest sier, gjøres via en laptop.

ASUS Eee er omtrent det elendigste "alternativet" jeg kan tenke meg, dårlig skjerm og lavere oppløsning sammenlignet med iPad og den er helt uegnet til bildebehandling - mener jeg. Det er ikke uten grunn at nettfjøler som iPad mer eller mindre har tatt knekken på salget slike "netbooks" som du linker til. Ville knapt anbefalt min verste fiende å kjøpe en Asus Eee, men jeg kan derimot godt anbefale en av mine beste venner å kjøpe en iPad 2 dersom det passer i hans/hennes behov.

 

Hehe, jeg har ingen peiling på laptops ettersom jeg kun bruker stasjonære og en eller annen gammel hp jeg har liggende, men en iPad kan ikke sortere bilder direkte fra et kamera, det krever en pc som et mellomledd.

Lenke til kommentar

@maihai: Derfor skrev jeg det jeg skrev i mitt første innlegg: "Skal man lagre, sortere og behandle en viss mengde digitale foto er en datamaskin med en god backupløsning tingen, men iPad er veldig fin for å se på de samme bildene enten man sitter i sofakroken eller er ute på tur."

...og da fortrinnsvis en datamaskin som har vesentlig bedre egenskaper på alle områder enn lekemaskinen Asus Eee... ;)

Lenke til kommentar

Hei!

Hva er egentlig ulempene og fordelene med Ipad som laptop ikke har ?

Hva er egentlig forskjellen.. Har ipad gratis tilgang til nett ? Slike ting jeg lurer på..

Er det lang levetid på batteriet i en Ipad ?

Denne personen det gjelder skal bare bruke den til nettsurfing og bilder..

 

Mvh Patrick.

Ipad fordeler: Liten og nett, god batteritid ca 10 timer variert bruk, svært enkel i bruk, mye moro og nyttig i en liten pakke.

 

Ipad ulemper: Vesentlig mindre kraft enn på en laptop uansett pris. Mangler flash og noe javasøtte på nett. Det betyr at en del innhold på nett ikke er tilgjengelig. Mest alvorlig er javastøtten for BankID, som gjør en del tjenester rett og slett utilgjengelig. Bildebehandling/organisering er i utgangspunktet et mareritt, men muligens finnes det noen apps som kan gjøre dette greiere.. I utgangspunktet har Apple tenkt at bilder, filmer og musikk skal inn på ipaden via itunes og synkronisering mot pc - dette er tungvint og lite fleksibelt. Det betyr forøvrig at det pr i dag ikke er hensiktsmessig å ha ipad uten en pc i tillegg. Det skal visstnok endre seg til neste utgave av ios. Jeg får feks ikke slettet bilder som er synkronisert med pc, uten å fjerne dem fra pc mappa og så synkronisere på nytt. Helt håpløst.

 

Nå ser det ut som om jeg ikke liker paden min. Men det gjør jeg. Veldig godt. Den er både nyttig og underholdende. På jobbreiser har jeg bare denne med meg. Jeg ser det imidlertid som en umulighet å bare ha denne. Jeg har imidlertid kvittet meg med min bærbare, og kjøpt stasjonær. Før satt jeg med laptopen på stua alltid. Den tok plass og var ikke alltid så behagelig å sitte krøllet sammen i sofaen med. Nå bruker jeg padda, og går på kontoret dersom jeg skal jobbe eller gjøre noe mer krevende.

 

I sum vil jeg si at for en fullverdig opplevelse må kjenningen din velge en laptop. Han vil komme langt på vei med en ipad, men bildeorganisering vil være trøblete og noen nøkkelfunksjoner på internett vil være utilgjengelig. Ipad er pr i dag ikke et fullverdig alternativ ti pc.

 

Ang pris på nettsurfing så er det to måter å koble seg på nett. Det ene er vanlig wifi, du kobler deg altså fels på trådløsnettet hjemme slik du ville gjort med en hvilken som helst laptop ellers. Det koster ikke noe utover det det koster å ha bredbånd hjemme. Noen modeller har i tillegg mulighet for 3G-tilkobling. Da må du betale for et mobilt bredbåndsabonnement i tillegg. Prisene på disse varierer kraftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@maihai: Derfor skrev jeg det jeg skrev i mitt første innlegg: "Skal man lagre, sortere og behandle en viss mengde digitale foto er en datamaskin med en god backupløsning tingen, men iPad er veldig fin for å se på de samme bildene enten man sitter i sofakroken eller er ute på tur."

...og da fortrinnsvis en datamaskin som har vesentlig bedre egenskaper på alle områder enn lekemaskinen Asus Eee... ;)

 

Beklager, var så lenge siden første gang jeg skrev noe her at jeg baserte mitt svar fra kommentaren jeg siterte. Jeg har iallefall ikke noe å legge til ettersom du åpenbart har bedre kjennskap til både netbooks og iPad enn meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...