Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

En irriterende ting som kommer opp under oppstart :S


Anbefalte innlegg

Etter jeg la i windows 7 bestemte jeg meg for å ha windows xp istedet, så jeg prøvde å instalere det etterpå igjen. noe som ikke gikk. og nå får jeg et plagsomt valg hver gang jeg skal skru på data'en, og det er om jeg vil starte vanelige vindows 7 eller om jeg vil fortsette med instalasjonen av windows xp ( noe som fremdeles ikke virker ).

 

Er det en måte å fjerne det på? så den bare starter windows 7 uten at jeg må trykke opp og ned og enter osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det var XP du prøvde å installere sist, er det kanskje Windows XP-oppstartmenyen som vises? Ser den ut omtrent som dette?

 

XP-oppstartsmenyen styres av filen boot.ini som ligger på roten på C-disken. Den er skrivebeskyttet, så den beskyttelsen må du fjerne før du kan redigere den.

 

Hvis det er Windows 7-menyen du ser (lett gjenkjennelig da den har en overskrift i reversert skrift øverst), må den redigeres med kommandoen bcdedit.

 

Alternativt kan du jo prøve å fikse XP-installasjonen. :)

Lenke til kommentar

Dette er enkelt å ordne:

 

Høyreklikk på my computer --> properties

gå til advaced settings.

trykk på startup and recovery.

derfra kan du velge default operating system, og du kan også ta vekk haken for at det i det hele tatt skal vises valg i oppstarten (eller du kan bare redusere det til 2-3 sekunder hvis du vil ha muligheten for å starte begge to).

 

Det sagt - så lenge du har 2GB ram på maskinen eller mer så ville jeg alltid valgt win7 over XP. Så lenge du slår av aero er det like raskt og vel så det som XP, og langt mer stabilt og funksjonabelt.

 

EDIT: Det er også mulig å edite ini filen direkte som det nevnes over, men det er det du i praksis gjør i det jeg forslår også - bare at du kan ikke gjøre noe feil siden du gjør det via GUI.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Høyreklikk på my computer --> properties

gå til advaced settings.

trykk på startup and recovery.

Siden det er bare er Windows 7 som lar seg starte, vil ikke alternativene fra Windows XP-menyen vises der.

 

Men hvis det er Win7-menyen han ser, er din metode klart mye enklere enn bcdedit for å endre standard oppstartsalternativ. Han får dog ikke slettet XP helt fra menyen.

Lenke til kommentar

Det virket som det skulle helt til jeg fikk et nytt problem: når jeg starter den nå, starter den instalasjonen av windows xp automatisk istedet for windows 7. jeg fjernet haken for at det skulle komme opp et valg under oppstart, og jeg sørget for at det stod at windows 7 var standard operativsystem.

 

noen som helt måte å fikse det igjen?

Endret av Gronlund
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...