Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Vectra som har passert 300 000 km, skal jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Hei allesammen.

 

Tid for å kjøpe seg en ny bil, og har funnet en Opel Vectra som jeg liker veldig godt.

 

Problemet er, den har passert en kilometerstand på 300k. Er dette ett problem hvis bilen er godt tatt vare på?

 

Skal bare ha bilen i ca 1 år siden jeg må reise til utlandet pga studier.

 

Takker på forhånd på svar. Er på jobb for øyeblikket, blir vanskelig å svare hvis det var noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Jeg er generelt svært skeptisk til Opel, og ville heller vurdert en japse med lavere kilometerstand. Før du kjøper, så bør du sjekke hva som er gjort med bilen den siste tiden. Hvilken pris er det snakk om?

Lenke til kommentar

Jeg er generelt svært skeptisk til Opel, og ville heller vurdert en japse med lavere kilometerstand. Før du kjøper, så bør du sjekke hva som er gjort med bilen den siste tiden. Hvilken pris er det snakk om?

Det er snakk om 10 000kr.

 

Bilen har stått i garasje de siste 3 årene med jevnlig start og "omsorg", så bilen er i tipp topp stand, men pga av at den har gått langt så selges den billig.

 

Snakket med selger og han fortalte det at servopumpen er defekt, noe som også er grunnen til at den ikke er brukt, er dette dyrt å få kjøpt og satt på?

 

Har japsebil nå (Mazda mx3 1,8 v6 DOHC 24v 1997 mod) og mener det er jevlig dyrt for deler til den. Kostet meg 12 000 kr å få skiftet reg-reim og ett feste til den :0

Lenke til kommentar

Kan legge til det at jeg kjenner 1 som har en Opel astra, den har nå gått 560k, ingen problemer forruten bytting av reg reim og olje filter. Kjenner også en med en Volvo som har gått 700k, samme emd den, bytting av reim og olje.

 

Mener det skal gå greit så langt bilen er tatt vare på.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Er din nåværende bil EU-godkjent? Da hadde jeg heller beholdt den så lenge den går. Det er ikke nødvendigvis delene som er den største utgiften. Å få arbeidet utført koster rundt tusen kroner i timen.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Gammel opel = rust. Sats på en bil som er nylig EU godkjent, da kan du kjøre den i 1 år og også få penger igjen for den når du skal flytte.

Som sagt, Opelen har stått inne og har blitt godt tatt vare på. Det at det er lite rust er jo selvfølgelig noe jeg skal forsikre meg om før jeg kjøper, men til nå blir jeg forklart at det ikke er rust siden den har gått igjennom rustbehandling og vært under "omsorg".

 

Bilen jeg har nå er jo forsåvidt grei, gått under 165k og har 150 hk fordelt 1 100 kg, MEN, jeg var uheldig i vinter og ser meg ikke råd til å bruke 50 000 kr på å reparere den.

Lenke til kommentar

En liten digresjon:

 

Er det nødvendigvis et pluss at den har stått innendørs? Har aldri skjønt at det skal være så fint at en bil har garasje. Greit nok, du står mer skånet fra elementene og slikt, men det kan da ikke være så altfor bra at snø / slaps smelter på lakken hver dag igjennom vinteren. Blir vel ganske mye salt på bilen da?

Lenke til kommentar

Gammel opel = rust. Sats på en bil som er nylig EU godkjent, da kan du kjøre den i 1 år og også få penger igjen for den når du skal flytte.

Som sagt, Opelen har stått inne og har blitt godt tatt vare på. Det at det er lite rust er jo selvfølgelig noe jeg skal forsikre meg om før jeg kjøper, men til nå blir jeg forklart at det ikke er rust siden den har gått igjennom rustbehandling og vært under "omsorg".

 

 

Du kan jo vurdere en NAF kjøpstest. Selv om det koster et par lapper så kan det være vel anvendte penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten digresjon:

 

Er det nødvendigvis et pluss at den har stått innendørs? Har aldri skjønt at det skal være så fint at en bil har garasje. Greit nok, du står mer skånet fra elementene og slikt, men det kan da ikke være så altfor bra at snø / slaps smelter på lakken hver dag igjennom vinteren. Blir vel ganske mye salt på bilen da?

Bilen står "helårs" i garasje. Altså den blir ikke utsatt for den slags snø og slaps eller noe salt fra veiene. Den har stått ubrukt i 3 år, men med jevnlige start omganger. Han skal også bytte batteri i dag. :D

Lenke til kommentar

Det er mye rart som kan skje inne i en garasje. Bilen kan bli brukt som hus for mus. Det er absolutt en fordel hvis en bil er i daglig drift, om den ikke er lagret på et spesielt bra sted, det gjelder spesielt for biler med skinninteriør som er ekstra utsatt for fukt og mus.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvor langt må du dra for å se bilen? Det beste som bilselgere vet er folk som kommer fra et helt annet sted i landet med penger i lomma.

Nå må jeg jo reise sånn ca 100 mil. Derfor må jeg forsikre meg om at den er klar til å kjøres hjem.

 

OK, gjør deg selv den tjenesten at du ikke overvurderer hvor mye press du kan legge på selgeren. Med en gang du har reist de 100 milene er selgeren plutselig kongen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...