Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billig-bil anbefalinger


njubi

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi trenger en billig bil nr.2 for til og fra jobb og annen bykjøring. Har ny bil som brukes til lengre/felles kjøring. Bilen bør helst være liten (bykjøring) og billig i drift. Tenker å bruke rundt 10-20.000 på den.

Noen som har noen gode tips/råd? Hvordan er Golf eller Polo i denne prisklassen (94-98 mod eller no)?

 

Bil-analfabeten,

Njubi :)

Endret av njubi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar og tips.

Ser ut som det er unison anbefaling av japansk så det spørs om ikke det blir en av de nevnte merkene ja. Har blitt anbefalt Corolla av flere.

 

Er ikke VW fra 90-99 av noe særlig kvalitet? Ser det nevnes noe om hjuloppheng.

Liker veldig godt form & størrelse på f.eks. Polo: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=29799549

 

Og et sikkert dumt spm, men hvordan foregår bruktkjøp av privatperson? Pleier man å få med bilen på dagen eller lager man avtale og deretter ordner med forsikring og omregistrering før man henter bilen?

Er vel 15 år siden jeg kjøpte bruktbil sist så jeg husker ikke no av hvordan det foregikk :)

Endret av njubi
Lenke til kommentar

Denne ville vært mitt førstevalg. Den er nylig EU-godkjent, så du kan forhåpentligvis kjøre den i to år til uten nevneverdige påkostninger.

 

Den var desverre litt vel langt unna (Oslo). Men hva med denne, ser den grei ut? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29511960 (sånn ved første øyekast, skjønner at man ikke kan gå god for en bil over nettet :) )

Er 249000km langt på en sånn bil egentlig ?

Endret av njubi
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

249 000 kilometer er i utgangspunktet ikke langt for en sånn bil, men det kommer veldig an på hvordan den er vedlikeholdt og kjørt. Du bør få med deg en bilkyndig dersom du skal se på den. Selv om den ser grei ut utvendig, så er det umulig å si hvordan understellet er, og ikke minst det tekniske. Bilen har for øvrig frist for EU-godkjennelse 31.05.12. I din prisklasse ville jeg heller sett på et kjøretøy som ikke trenger å godkjennes før 2013.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

no offense men en eu kontroll er null verdt. sier ingen ting om bilens motor, drivverk osv. eneste eu kontollen gjør er å sjekke om bilen er "sikker". ikke tenk på hva bilen koster i salgs øyeblikket, men hva må kanskje kostes på etterhvert!

Lenke til kommentar

no offense men en eu kontroll er null verdt. sier ingen ting om bilens motor, drivverk osv. eneste eu kontollen gjør er å sjekke om bilen er "sikker". ikke tenk på hva bilen koster i salgs øyeblikket, men hva må kanskje kostes på etterhvert!

 

 

eeeh?

 

Eu kontroll har faktisk ganske mye å bety, i den forstand om at viss du kjøper en bil som skal til EU-kontroll om 2-3 månder så kan du riskere reperasjoner på flerfoldige tusen kroner, så det du sier der er bare idiotisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

en eu kontroll sjekker bare bremser og det som har med sikkerhet, den sjekker ikke motor, girkasse, drivverk, elketrisk annet enn lys. og innenfor dette er det mange dyre ting!

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Å si at EU-kontroll er null verdt blir likevel feil. Skal man bytte bremser, lykter, støtdempere, fjærer, opphengskuler, bærebroer, eksosanlegg og mere til, så blir det fort en del tusenlapper.

Lenke til kommentar

Å si at EU-kontroll er null verdt blir likevel feil. Skal man bytte bremser, lykter, støtdempere, fjærer, opphengskuler, bærebroer, eksosanlegg og mere til, så blir det fort en del tusenlapper.

 

 

 

Henger meg på her. Er enig i at EU ikke er null verdt. Det har tross alt verdt en kontroll av bilen. Men min erfaring er at EU-kontrollene er alt for slappe. Har sett rustholker som aldri skulle vært på veien gå rett gjennom EU-kontroll (og så havne på finn rett etterpå.) Skrujernet gikk rett gjennom kanalene flere steder. Bensinpåfyllingsrør så like ille ut, men her stakk jeg selvfølgelig ikke skrujernet inn. :/ -Derfor er nyli EU-kontroll enste fordel at den ikke skal inn på ny EU på en stund.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Å si at EU-kontroll er null verdt blir likevel feil. Skal man bytte bremser, lykter, støtdempere, fjærer, opphengskuler, bærebroer, eksosanlegg og mere til, så blir det fort en del tusenlapper.

EU-kontrollen sier ingenting om hvilken stand de delene du nevner har, og hvor lenge det er igjen før du må bytte de, de sier rett og slett 0(=fungerer pr. dags dato), 1(=feil), 2(=alvorlig feil) og 3(=kjøreforbud).

 

En kompis kjøpte det han mente var et godt kjøp av en bil, den var jo tross alt nettopp eu-godkjent!

Tok ikke så mye tid før det ene og den andre røk, deriblant nesten hele understellet, eksos, litt små elektrisk og tilslutt havarerte motoren.

Kanskje et ekstremt eksempel, da det ligger en del uflaks bak det hele, men det viser bare hvor lite info eu-godkjenning gir om bilens opprinnelig stand.

Ja, den er og blir verdiløs i den form at den sier ingenting om bilens stand.

Det er likevel ikke noe ulempe at den er eu-godkjent, men ikke tro bilen er i topp stand pga det.

Lenke til kommentar

Å si at EU-kontroll er null verdt blir likevel feil. Skal man bytte bremser, lykter, støtdempere, fjærer, opphengskuler, bærebroer, eksosanlegg og mere til, så blir det fort en del tusenlapper.

EU-kontrollen sier ingenting om hvilken stand de delene du nevner har, og hvor lenge det er igjen før du må bytte de, de sier rett og slett 0(=fungerer pr. dags dato), 1(=feil), 2(=alvorlig feil) og 3(=kjøreforbud).

 

En kompis kjøpte det han mente var et godt kjøp av en bil, den var jo tross alt nettopp eu-godkjent!

Tok ikke så mye tid før det ene og den andre røk, deriblant nesten hele understellet, eksos, litt små elektrisk og tilslutt havarerte motoren.

Kanskje et ekstremt eksempel, da det ligger en del uflaks bak det hele, men det viser bare hvor lite info eu-godkjenning gir om bilens opprinnelig stand.

Ja, den er og blir verdiløs i den form at den sier ingenting om bilens stand.

Det er likevel ikke noe ulempe at den er eu-godkjent, men ikke tro bilen er i topp stand pga det.

 

 

Joda, det er sant som du sier, men det her er ei litt meir rasjonell oppfatning en at PKK er ubrukelige greier å noe en ikke burde se på når en skal kjøpe bil, som noen over her nevnte.

 

En PKK går igjenom det grunleggende med bilen, måløer eksos etc. men som du nevner så datt eksosen av, har med at eksosrør ryker innefra å ut, så det er impossible å si før det ryker at det er dårlig, med mindre det blir så gammelt at det ruster utenfra å inn, mitt eksosanlegg røk også en månde etter en PKK, men det var jo et gammelt holk anlegg som eg nevnte rusta innafra å ut pga av temperatursvingninga.

 

Men EU kontroll skal sei litt om delen sin tilstand, det skal antast at delen skal kunne holde i 2 år, tenker da på bremse utenom klosser som du skifter når det blir indikert, men en PKK betyr at bilen skal være sikker å kjøre i 2 år.

 

 

Kjøper aldri biler som skal på PKK dei neste måndane uten kraftig avslag i prisen, siden selger gjerne selger den fordi den ikkje blir godkjent, viss den ikkje blir godkjent har du vertfall kjøpt katta i sekken.

 

Så å si at det ikkje har noke og bety forteller jo litt om hvor mye den som sier det har handla bil.

Lenke til kommentar

en eu kontroll sjekker bare bremser og det som har med sikkerhet, den sjekker ikke motor, girkasse, drivverk, elketrisk annet enn lys. og innenfor dette er det mange dyre ting!

 

 

å si at det bare sjekker bremser og det som har med sikkerther er veldig generalisering av kva dei faktisk gjør.

Dei måler utslepp, ser etter slark i styringen å en hel del annent styr som er nevnt i poster ovenfor.

Siden du tydligvis ikkje visste det, så har dei fleste bil kondemneringa med at bilar ikkje blir eu godkjente å gjøre, siden folk ikkje gidder og reparere det som gjør at bilen ikkje blei godkjent, fordi det er for dyrt

 

Det du nevner når du nevner motor, girkasse, drivverk og elektrisk er jo stort sett alt annent på en bil en karroseri og understell.

 

Det værste er at dem faktisk ser etter rust under bilen, så dem ser gjerne på drivverket i samme slengen.

 

Det du sier er feil.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...