Gå til innhold

[Løst] crossfire / sli


Anbefalte innlegg

hva er egentlig forskjellen på crossfire og sli? jeg har kjøpt et hovedkort som støtter ATI crossfireX teknologi, og kjøpt et geforce gtx 560 ti. Jeg prøver å finne ut om jeg kan ha to geforce gtx 560 ti i maskina mi, men når jeg søker på crossfire geforce gtx 560 ti så får jeg opp svar som dette på google: "TEST: Nvidia Geforce GTX 560 Ti SLI". så.. kan jeg ha to geforce gtx 560 ti i maskina mi, kan jeg eventuelt ha det kortet med andre typer kort? (jeg har et radeon 3850hd i gamle maskina mi, men dette regner jeg hvertfall med at ikke går å sette i crossfire med gtx 560 ti).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATI har sin CrossFire, Nvidia har sin SLI, men begge går på å få flere grafikkort til å dele på rendering av frames. Dette er ikke krysskompatibelt, og dersom du vil SLIe / cross-fire, så er det aller beste å ha to (eller flere) identiske kort som gjør dette (samme referansebrikkesett, samme produsent, og så videre). Om du ikke har det, kan du ende opp i en skuffende situasjon med microstuttering, ujamn framerate, og andre ting - og da er det egentlig bedre å heller bare kjøpe ett tøft skjermkort i stedet for å kjøre flere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vil det da si at mitt hovedkort ikke støtter å kjøre to nvidia grafikkort sammen? (siden dette er sli, og hovedkortet mitt støtter crossfire som da er ATI?)

 

 

hvis det er slik at jeg kan kjøre to nvidia graikkort sammen kan jeg da kjøre f.eks. GeForce GTX 580 og GeForce GTX 560 Ti sammen? Tenker i forhold til fremtiden når jeg vil oppgradere skjermkortet.. da er det vel lurt å kunne benytte mitt gamle ( da GeForce GTX 560 Ti sammens med et nytt og bedre kort, istedenfor å bare benytte det nye skjermkortet og skrote det gamle)

Endret av Balrog11
Lenke til kommentar

Ja, det er korrekt. Hvis du skal koble sammen nVidia må du ha SLI, skal du koble sammen ATI/AMD må du ha Crossfire.

 

SLI krever at du har identiske kort, helt identiske, om det ikke har endret seg. Crossfire tillater at det er forskjellige kort, men de må ha samme chipset (eller en dualvariant av samme chipset). Du kan uansett ikke blande forskjelige chipset på noen av teknologiene.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ATi sin CrossFire er åpen for ALLE hovedkort, så lenge du har 2x PCI-E spor som begge kan ta ett skjermkort.

Unntaket her er Nvidia nForce hovedkort som sperrer for CrossFire i BIOSen av en eller annen merkelig grunn.

SLi kan hackes inn på enkelte hovedkort men kan oppfattes som for mye knot fra din side.

 

Ellers hva du kan sette i SLi er svært begrenset.

Ditt GTX 560 Ti kan stå i SLi med GTX 560 Ti og ingen andre kort.

KUN ATi tillater deg å blande litt slik somm 5850/5870 og 5970 i ett CF oppsett for eksempel, Nvidia er svært restriktiv på dette feltet.

 

Har hovedkortet en Lucid Hydra brikke (Sjelden sak, svært få HK har denne idag kontra de som ikke har den) så er det mulig å kjøre både ATi og Nvidia skjermkort pluss komboen du lister i siste post i teorien.

Dessverre betyr dette i praksis at det ikke er like lett, årsaken er at hver blanding av skjermkort må profileres for hvert spill og her må du treffe en populær kombo ellers ser du lite til en ytelsesøkning.

Dette var en av de tingene som gjør Hydra brikken uattraktiv kontra SLi og CrossFire.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

tror jeg skjønner det.. men når skjermkortet mitt begynner å sakne akterut i fremtiden, vil det da bli en høy ytelsesforbedring om jeg setter inn et gtx 560 ti til ( i sli)? slik at jeg like gjerne kan gjøre dette i stedet for å kjøpe et nytt dyrt grafikkort?

Lenke til kommentar

tror jeg skjønner det.. men når skjermkortet mitt begynner å sakne akterut i fremtiden, vil det da bli en høy ytelsesforbedring om jeg setter inn et gtx 560 ti til ( i sli)? slik at jeg like gjerne kan gjøre dette i stedet for å kjøpe et nytt dyrt grafikkort?

Innen et GTX 560 Ti begynner å virkelig slite i spill vil du ha kort som koster 1500 kr som yter dobbelt så bra, for ikke å nevne at 1GB VRAM vil begrense deg først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...