Gå til innhold

Oppgradering av Gamer-PC, budsjett ca 15 000


Anbefalte innlegg

Hei, etter mange år med min gamle traver er det på tyde med en oppgradering (blir vel nesten ny pc kan en si) av den gamle traveren hvor jeg har tenkt til å ta vare på optisk drev og harddisker. Har også mus/tastatur og skjerm.

 

Busjettet er på rundt 15 000 kr.

 

Har satt sammen en liste som utgangspunkt:

 

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=a6263efe264b43d78cdaaa4d1b3200cc

 

Er litt usikker på om jeg skal gå for den PSU'en som ligger i listen, eller om jeg heller burde gå for CORSAIR HX 850W eller CORSAIR AX 850W PROFESSIONAL

 

Er også litt usikker på hvilken SSD jeg skal velge, så hadde vært fint med innspill.

 

Håper på konstruktive tilbakemeldinger!

Endret av reef91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg holder meg til en skjerm foreløpig, kanskje to senere. Hva synes du med valg av SSD og PSU da?

 

Når det kommer til kabinett så har jeg lyst på et big tower hvor jeg har mye plass til "å utfolde meg" i :p

Endret av reef91
Lenke til kommentar

PSUen bør du bytte. Akkurat den modellen har vel faktisk fått OK skussmål, men CoolerMaster er generelt sett ikke kjent for å lage gode strømforsyninger. Corsair AX750W er noe av det beste du får og holder i lange baner. Skal du noen gang dytte inn ytterligere ett GTX580 må du derimot ha AX850W.

 

Ellers ser det greit ut. Kabinettet du har valgt er ganske elendig mtp. luftkjøling, men det avhenger vel litt av hva du gjør det til. Med nok vifter på strategiske plasser blir det vel greit. Du burde kanskje vurdere en CPU-kjøler? Isåfall, og hvis du da går for en luftkjøler bør du bytte minnebrikker da kjøleribbene på Vengeance kommer i veien for kjøleren.

Lenke til kommentar

antistatisk bånd er egentlig unødvendig da du kan utlade statisk elektrisitet ved å ta i en stor metalkjenstand(kabinettet...). viftene du har valgt er ganske gode, har selv 3 stk og de flytter bra med luft med et lavt støynivå. kabinettet du har der er veldig overpriset og ikke optimalisert for luftstrømning, men det går nok sikkert fint om du vil legge i de ekstra kronene i det. minnet er sikker ok, har ikke noen erfringer med det selv, men skal være en av de bedre minnebrikkene på markedet i dag. hovedkort og CPU er ikke opp til meg og komentere/kritisere da jeg bestandig har valgt AMD fremfor intel. SSD'en er jeg sikker på du blir fornøyd med, den er av en a de beste SSDprodusentene. Angående strømforsyningen så kjøp heller en som er litt større en du tror du får bruk får, på den måten er du sikret for oppgraderinger i fremtiden, og så er det ofte slik at en god stømforsyning tjener deg som regel i flere år og flere bygg. :) corsairs AX serie er blandt de beste på markedet i dag.

 

EDIT: h80 er mye tykkere radiator en h60 og vil derfor ha en litt bedre kjølevne en h60, dette på bekostning av at du bør benytte to vifter(push-pull) for å få optimal luftstrømning, noe som også tilsier mer støy. Hvilken du bør velge er vel opp til deg med tanke på lommeboka(h80 er vel noe dyrere en h60) og hva du forventer å gjøre med prosessor(skal du overklokke så bør du ha bedre kjøling=H80 og skal du kjøre stock så vil H60 være mer en god nok).

Endret av nomy
Lenke til kommentar

RAM-brikkene du har der er mer enn gode nok. Har et tilsvarende sett selv i maskinen jeg bruker nå.

 

NH-D14 er et ypperlig valg, men som alle andre luftkjølere vil den bli påvirket av temperaturen inne i kabinettet. Med et hett skjermkort som GTX580 med en kjøleløsning som pumper mesteparten av den varme luften ut i kabinettet vil du oppleve en temperaturstigning på CPU ved samtidig bruk av GPU, som i f.eks spill. Så lenge du ikke skal overklokke CPU til yttergrensene er ikke dette noe problem, men hvis du allerede ligger på grensen hva CPU-temp angår så vil temperaturøkningen forårsaket av GPU ikke være spesielt gunstig.

 

Overklokket til 4.5Ghz med NH-D14 lå min i7 2600k på ca. 55 grader uten stress på mitt GTX570 og oppimot 65+ i spill som BFBC2 som stresser CPU like mye som et torturprogram. Ergo, vi snakker altså om en overklokk på godt over 4.5Ghz før denne temperaturpåvirkningen blir et problem.

 

Vannkjøling/lukkede vannkjølere som H50/60/70 etc. med radiator/vifte som trekker kaldluft inn løser dette, men som sagt ikke et problem med NH-D14 før en ganske så høy overklokk.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg tenker på å overklokke CPU'en til rundt 4,5 Ghz ettersom jeg har hørt at det er veldig lett med de nye prosessorene og BIOS'ene.Tror jeg går for luftkjølingen, og så kan jeg heller se hvordan jeg skal sette opp inntak/uttak på kabinettet ettersom det har mange muligheter og vifteplasser.

 

Hva blir regnet for en høy/skadelig temp på CPU forresten?

Lenke til kommentar

på AMD er alt over 62C regnet som skadelig temp, men enda er det 55C som gjelder for de fleste AMD overklokkere. Intel derimot kan gå langt over AMD på temperatur, hvor mye er eg ikke sikker, men tror den ligger på 75-80C. let litt på google så finner du garantert ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...