Gå til innhold

Rolig eller hurtig jogging


Anbefalte innlegg

Noen ganger løper jeg en runde som er på ca 11-12 km. Det jeg lurer på er hvordan forskjellene på resultatet av løpingen vil bli, dersom jeg løper hurtig kontra rolig, og motsatt.

Rolig = Ingen problemer med å snakke/lav puls. Farten forblir jevn gjennom hele økta.

Hurtig = Så høy puls at jeg ikke klarer å snakke, blir også mye mer sliten etter økta i forhold til rolig tempo. Farten kan bli ujevn, hvor jeg noen perioder løper raskere enn andre, og hvor farten blir mye lavere mot slutten av løpeøkta.

 

Hvilken fart fungerer best angående fettforbrenning, utholdenhet osv. ? Si fra hvis noe er uklart :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et program jeg følgte før sa at høyintensitetstrening forbrente med opptil 50% mer enn lavintensitetstrening. Dette gjaldt da kardio.

 

Når det kommer til utholdenhet er jeg selv usikker på hvordan det funker.

 

Videre i programmet stod det også at man forbrenner opptil 300% mer hvis man trener om morgenen (på tom mage) enn ellers. Altså: Du våkner, står opp, drikker 2 glass vann, drar ut og jogger = høy forbrenning.

Lenke til kommentar

Et program jeg følgte før sa at høyintensitetstrening forbrente med opptil 50% mer enn lavintensitetstrening. Dette gjaldt da kardio.

 

Når det kommer til utholdenhet er jeg selv usikker på hvordan det funker.

 

Videre i programmet stod det også at man forbrenner opptil 300% mer hvis man trener om morgenen (på tom mage) enn ellers. Altså: Du våkner, står opp, drikker 2 glass vann, drar ut og jogger = høy forbrenning.

Når det gjelder trening på morgenen (på tom mage), skal økta være rolig da, eller burde den være hurtig og utmattende? Og hva med styrketrening, bør jeg ta den økta da litt senere på dagen?

Lenke til kommentar

Jeg nekter å tro at du bruker tre ganger så mye energi på å trene før frokost. Du utfører akkurat det samme arbeidet.

 

Hmm, slik jeg forstod det gikk det ut på det at metabolismen fungerte slik etter søvn. Slik at man forbrant mer rett etter soving, enn når man har fått i seg mat etc.

 

 

Et program jeg følgte før sa at høyintensitetstrening forbrente med opptil 50% mer enn lavintensitetstrening. Dette gjaldt da kardio.

 

Når det kommer til utholdenhet er jeg selv usikker på hvordan det funker.

 

Videre i programmet stod det også at man forbrenner opptil 300% mer hvis man trener om morgenen (på tom mage) enn ellers. Altså: Du våkner, står opp, drikker 2 glass vann, drar ut og jogger = høy forbrenning.

Når det gjelder trening på morgenen (på tom mage), skal økta være rolig da, eller burde den være hurtig og utmattende? Og hva med styrketrening, bør jeg ta den økta da litt senere på dagen?

 

 

Det er jo opp til deg det, forsåvidt. Men som sagt forbrenner man mer under høyere intensitet. Og styrketreningen bør du vurdere å gjøre om morgenen hvis målet ditt er å gå ned i vekt (forbrenne fett), ellers kan du ta det "når enn du føler for det".

 

Ser også litt rundt om på nettet at folk blir anbefalt det her 4x4 løpingsopplegget. Om du ser her så kan du lese mer om effektene av dette, og forskjellene mellom korte høyintensitets kardio øvelser vs. lange lavintensitets øvelser.

 

 

Selv er jeg mye mer fan av kortere tid, hardere økter, enn lange kjedelige økter. De hardere øktene krever dog ofte litt mer disiplin og ork, for du vet at det venter deg 20-40 min pain, men jeg føler at de er mer givende. (Men dette er også pga jeg selv HATER løping/jogging, bare for løping/joggingens skyld! Altså kan lettere løpe 3km mens jeg spiller basket/fotball enn å ta meg en 1km joggetur.)

Endret av bigbadVuk
Lenke til kommentar

Er i relativt god form, og har ikke for mye overflødig fett, derfor er målet mitt bare å forbrenne ca. 1-2 kg som jeg har fått pga at jeg ikke har trent like mye som før pga skade. Har også drevet en del med 4x4, og kan si jeg har fått forbedringer etter disse øktene.

 

Jeg er også mer fan av kortere tid, hardere økter, men liker å ta meg en lang løpetur hvert fall 2 ganger i uka :)

1 km joggetur hørtes litt lite ut da :p?

Lenke til kommentar

Gåing er rent fettforbrennende. Gåing er hverken belastende på nervesystemet eller muskler.

 

Jogging sliter muskelfibre i samme stil som 5 sett knebøy, samt at det belaster nervesystemet i stor grad.

 

Gjør styrketreninga di på ettermiddagen, da presterer du best.

 

Ikke bland jogging og styrketrening samme dag.

 

Koffein + gåing eller LISS (google it) = win. Kan gjøres på morgen/formiddag.

 

Fettap oppnås hovedsakelig gjennom kosten, PF = win.

 

Gjør dine egne konklusjoner på det som er uklart.

Lenke til kommentar

Jogging sliter muskelfibre i samme stil som 5 sett knebøy

Skeptisk! Er det et tall/forhold som er tatt ut av det blå, eller er det noe spesifikt som får deg til å si dette?

 

Proteindegradering økes ved jogging, det gjør det ikke (i nevneverdig grad) ved gåing. Merk også ordlyden i mitt originale innlegg.

Lenke til kommentar

Jogging sliter muskelfibre i samme stil som 5 sett knebøy

Skeptisk! Er det et tall/forhold som er tatt ut av det blå, eller er det noe spesifikt som får deg til å si dette?

 

Proteindegradering økes ved jogging, det gjør det ikke (i nevneverdig grad) ved gåing. Merk også ordlyden i mitt originale innlegg.

 

Bruk gjerne teskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...