Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gigabit nettverkskort plutselig viser bare 100Mbit?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har en server jeg nylig kjøpte og satte opp, og den har blant annet gigabit-nettverkskort. Denne står selvsagt koblet til en gigabit router, og maskinen jeg skriver på nå, er også koblet på samme router med kabel.

 

Problemet er, at serveren viser bare 100Mbit når jeg sjekker nettverkskortet? Kjørt noen målinger med IPERF også, og det ser ut til å stemme. Dette har skjedd helt plutselig, og jeg er rimelig sikker på at den viste 1Gbit før.

 

Er det noen innstilling som styrer dette, eller hva kan ha skjedd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det bare den ène maskinen som går over til 100Mbit?

Regner med det må være noe med autosensingen som hår galt da.

 

Jeg ville forslått å sjekke et par ting:

- Sjekke om det finnes oppdaterte drivere for kortet (dette vil evt. kunne løse autosensing problematikken). Evt. om det ikke fines andre drivere - bare å resintallere driverene for kortet for å resette det og se om det skjer på nytt da eller om det kanskje løser det.

 

- Om det ikke fører frem så kan du prøve låse modusen til gigabit via device manager på enheten.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opplevde at ene porten på min normale stasjonær ble nedsatt til 100MBs etter et lynnedslag. Min andre port har enda 1gigabit.

Surt ja.

Jaha? Merkelige greier, mulig noe sånt har skjedd her og. Men henger ikke på greip at den går ned til 100MB ved et lynnedslag egentlig?

Lenke til kommentar

Kan være at den har svidd av ei av spolene i galvaniske skillet mellom kabel og chip.. det er fullt mulig i vertfall. Det er 4 spoler som brukes på 1000Mbit, men bare to på 100Mbit. Det gjelder det samme for kabelen. Det er 4 ledere som brukes på 100Mbit, men 8 på 1000Mbit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...