Gå til innhold

Beinfragment og stein?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi bein og stein består av forskjellige elementer. Den kjemiske oppbygningen til stein og bein er ikke den samme.

 

Regner med at det er mange måter å teste dette på. Enten kan du ha et kyndig øye å se forskjellen eller så kan man vel veie eller gjøre kjemisk analyse.

Lenke til kommentar

Fordi bein og stein består av forskjellige elementer. Den kjemiske oppbygningen til stein og bein er ikke den samme.

 

Regner med at det er mange måter å teste dette på. Enten kan du ha et kyndig øye å se forskjellen eller så kan man vel veie eller gjøre kjemisk analyse.

 

Jeg ville nå lært å kunne se det bare med øye og ved å kjenne på det. Jeg har ikke redskaper til det andre du skriver, bortsett fra å levere det inn til undersøkelse, men siden det beregnes som landsskatt, så får jeg det kanskje ikke tilbake.

 

Håper en kan fortelle litt om tyngden, overflata og fargen hos skjelett som har ligget i jorda over tusener av år. Jeg skal dra imorgen til Gudbrandsdalen å lete i grustaker etter mammutrester. Derfor er dette litt interessant å vite.

 

Så klart jeg også kan google ting selv, men er så kjekt hvis noen kan det her, og alt det jeg vil vite står her. ;) Benytter mulighetene. ;)

Lenke til kommentar

Det jeg hadde gjort hvis jeg var deg vare å benytte meg av det faktum at stein og bein ikke har samme tetthet. Hvis du tar med deg en vekt og et beholder der du har muligheten til å måle vannstand veldig nøyaktig kan du først veie restene du finner og så kan du legge de i vann.

 

Når vannstanden øker så skriver du ned hvor mye den økte og så regner du deg om til kubikkmeter ved å benytte at 1 liter = 1 kubikkdesimeter. Når du vet volumet, V, og vekten, M, kan du finne tettheten ved hjelp av følgene formel.

 

p = M/V.

 

Alt du trenger nå er en tabell over tettheten til beinrester og slikt, noe jeg regner med at du kan finne på nettet.

 

Så hadde jeg sjekket ut bilder av gamle beinrester på google for å finne ut hvordan det ser ut.

 

Sjekk også ut denne linken: http://ethemes.missouri.edu/themes/1444?locale=en

Lenke til kommentar

Det jeg hadde gjort hvis jeg var deg vare å benytte meg av det faktum at stein og bein ikke har samme tetthet. Hvis du tar med deg en vekt og et beholder der du har muligheten til å måle vannstand veldig nøyaktig kan du først veie restene du finner og så kan du legge de i vann.

 

Når vannstanden øker så skriver du ned hvor mye den økte og så regner du deg om til kubikkmeter ved å benytte at 1 liter = 1 kubikkdesimeter. Når du vet volumet, V, og vekten, M, kan du finne tettheten ved hjelp av følgene formel.

 

p = M/V.

 

Alt du trenger nå er en tabell over tettheten til beinrester og slikt, noe jeg regner med at du kan finne på nettet.

 

Så hadde jeg sjekket ut bilder av gamle beinrester på google for å finne ut hvordan det ser ut.

 

Sjekk også ut denne linken: http://ethemes.missouri.edu/themes/1444?locale=en

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...