Gå til innhold

[Løst] Adapter til gammelt objektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme fatning som Contax mener jeg (C/Y mount). Egentlig var det samme merke, bare delt i billig og litt dyrere.

Det stemmer jo, når jeg tenker meg om.

 

Yashinon er akseptable objektiv, noen er faktisk relativt gode.

Bildene til TS tyder på brukbar byggekvalitet.

 

Det finnes adaptere.

Ebay da, tipper jeg ;)

Lenke til kommentar

C/Y - FD mener du vel. Du kan ikke bruke adapter utenpå dette, da FD-mount har kortere registeravstand enn EOS-mount. Dvs, det finnes adaptere, men de gir redusert bildekvalitet grunnet at man trenger glass i adapteret.

 

Når det gjelder at adapteret sitter godt fast er det ikke uvanlig, jeg har selv et M42 til Mamyia CS-mount som er helt umulig å få av. Så studer bare litt bedre monteringen. Dog bruk i rørleggertang.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at dette obektivet har et c/y fatning innenfor fd-fatningen.

 

For meg så ser det ut som om det er en eller annen t-fatning (universalfatnig) og det er ganske positivt for videre bruk. Kan du ikke legge ut bilde av fatningen etter at den er demontert?

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at dette obektivet har et c/y fatning innenfor fd-fatningen.

 

For meg så ser det ut som om det er en eller annen t-fatning (universalfatnig) og det er ganske positivt for videre bruk. Kan du ikke legge ut bilde av fatningen etter at den er demontert?

 

Yashica brukte M42 før de gikk over til Contax-fatningen rundt 1975, men det kan jo ha vært gjort modifiseringer på objektivet tidligere.

Lenke til kommentar

Det er jo svært enkelt å se, da det er skrufatning. Og blant skrufatninger finnes det ikke mye annet enn Pentax sin M42 standard.

 

og M39.

 

og en sjelden gang M44.

 

og den "andre" M42, men annen gjengestigning og annen registeravstand.

 

Og ett par skrufatninger til, som jeg ikke husker navn eller dimensjon på.

Endret av Sille
Lenke til kommentar

Er det ikke en M43 også?

 

Men jeg tror nok at dette objektivet er modifisert ved at fatningen er byttet. M42 skruefatningen har ganske lang vandring og vi ser at FD fatningen er kant i kant med objektivet.

 

Mulig,- husker ikke helt. Skal ha en oversikt over de aller fleste fatningene liggende ett sted, sammen med registeravstand o.l. Skal se om jeg finner den.

 

Jeg vet at et finnes overganger fra m42(pentax) til FD, og de er forholdsvis tynne, og minner en del om det det er bilde av her. Overgang fra C/Y til FD har jeg aldri hørt om, og ett googling gir heller ingen klare resultater, så det tror jeg ikke at det er. Antagelig er registeravstanden(avstanden fra fatningen til fil/sensorplanet) ikke gunstig for konvertering fra C/Y til FD.

 

Men til saken,- legg ut bilder av fatningen uten FD-adapteret. Er det skrugjenger, så kan du måle diameteren på det, og legge ut sammen med bildene, så kan vi ganske kjapt avgjøre om det enkelt kan modifiseres til canon EOS.

 

edit: fant en enkel oversikt over de vanligste fatningene og hva de kan konverteres til:

 

post-107896-0-12908500-1311639019_thumb.gif

Endret av Sille
Lenke til kommentar

Det er jo svært enkelt å se, da det er skrufatning. Og blant skrufatninger finnes det ikke mye annet enn Pentax sin M42 standard.

 

og M39.

 

og en sjelden gang M44.

 

og den "andre" M42, men annen gjengestigning og annen registeravstand.

 

Og ett par skrufatninger til, som jeg ikke husker navn eller dimensjon på.

 

M42 med 1 mm stigning var helt dominerende av skrufatninger til SLR. Jeg er gammel nok til å ha hatt et par kamera med M42 skrufatning. M42 er egentlig utviklet av Zeiss men er kjent som "Pentax thread mount" fordi det var Pentax som gjorde fatningen populær i USA. Den ble også kalt universal skrufatning. M42 med 0,75 mm stigning heter egentlig T2-fatning. Denne fatningen har en registeravstand på hele 55 mm og er primært brukt til teleskoper etc, hvor den brukes fremdeles i dag.

 

Contax/Yashica har så vidt jeg vet kun brukt M42 av skrufatninger. Noe som er naturlig sett i ly av deres nære samarbeid med Zeiss på den tiden. M39 er nesten bare brukt av Leica og kun på målsøkerkamera med kort registeravstand, dog hadde Canon også målsøkerkamera med M39 og 1 mm stigning. M44 er så vidt jeg vet bare brukt av Miranda i deres dobbeltfatning.

 

Flere skrufatninger er S-fatning (12M). Disse bruker blant annet på overvåkningkamera. I tillegg D-fatning, C-fatning, CS-fatning og 24M-fatning og Asahiflex sin 37 mm. Alle er spesielle og i lite bruk.

 

Problemet med adapter fra Y/C-fatning er ikke registeravstand, men trolig diameter på bajonetten. Hva diameteren på Y/C-fatning er aner jeg ikke - men det vil ikke forundre med om den er for stor for å kunne konverteres med adapter. Og forskjellen i registeravstand er for liten til å bygge rundt dette.

 

@tomsi42.

 

Jeg vil ikke påstå at M42 har særlig lang vandring. Fatningen er 3,5 mm høy om jeg ikke tar feil. Grunnen til at det ser ut som det ser ut er vel at Canon FD er "breech-lock" fatning - dvs "female" er på objektivet.

 

@Knuty:

 

Dette er uten tvil M42 (Pentax/universal) fatning. Canon Lens Mount Converter P er et M42/FD adapter - og har aldri vært noe annet. Sitter ellers med et objektiv med M42 foran meg akkurat nå - og alt stemmer.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...