Gå til innhold

Super-Blu-ray snart en realitet


Anbefalte innlegg

...

Ja pris per GB må bli billigere hvis folk skal i det hele tatt vurderer dette, noe jeg ser på som høyst usannsyling.

Har du noe kunnskap som sier at dette er usannsynlig? Platene har da erfaringsmessig alltid havnet på et prisnivå som er langt lavere enn harddisker målt i kroner per kapasitet.

 

Vel, jeg har ikke noe kunnskap annet enn hva jeg tror etterspørselen på ett slikt produkt blir. Grunnen til jeg tror at pris/GB blir høyere enn andre lagringsmedie på denne 500 GB platen, er at dette er ett konsept, dvs, det tar enn viss tid før den kommer ut på markedet, viss, den kommer ut. La oss si det tar 1-2 år. Da er vi avhengige av flere ting. Filmbransjen må ha tatt til seg dette nye formatet. Kunder ønsker seg dette nye formatet.

Produksjonskostnader? Hvor stor kapasitet ligger da dagens harddisker på? 5-10TB?

 

Nå baserer jeg egentlig mest på hvordan situasjonen er med CD-R , DVD-R og BD-R.

 

Og idag er DVD-R ganske billige, men jeg vil ikke si de er så mye billigere enn hardisker på GB

 

BD-R. Dette er det jeg vil sammenligne 500GB platene med.

BD-R plater er fortsatt dyrere enn harddisker, hvorfor? fordi det er mindre etterspørsel. Blu-Ray er jo også blitt en standard og har hatt 5 år på seg på markedet. Vil "Super-Bly-ray" klare dette?

 

Tok noen søk på prisguide for å samenligne,

 

HARDDISK

https://prisguiden.no/produkt/western-digital-av-gp-3-tb-sata-148194

0.38 kr/GB

 

DVD-R

https://prisguiden.no/produkt/verbatim-dvd-r-16x-47gb-100-stk-124709

0.374 kr/GB

 

BR-R

https://prisguiden.no/produkt/verbatim-bd-r-6x-25gb-printable-10-stk-125135

1,20 kr/GB

 

Kan også legge til at det var ikke mye jeg fant når jeg søkte på blu-ray, og det var en butikk som hadde dette til 300,-, de andre plassene kostet en 10pk rundt 500,-

 

 

Min konklusjon er:

Jeg ser på det som lite sannsynlig fordi jeg tror ikke etterspørselen er der. Og at jeg tror folk vil gå mere vekk fra fysiske format og lagre i skyen og streame musikk og film, hvor langt fram i tid det vil ta har jeg ingen anelse, men alt ligger klart for det idag.

Endret av ironman666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man må ikke glemme at skyen ikke er noe som er 100% sikkert for lagring.

Harddisken er ikke 100% sikker

platen er ikke 100 sikker .

 

Da er det best å bruke flere teknologier .

 

Og så er det forsatt slik at man trenger også platene.

ikke minst til filmer

Noen vil også bruke det til opptak hvis det blir mulig

 

 

Nå skal det sies at den gamle VHS kassetten funger fortsatt for private opptak.

En DVD eller harddisk opptaker er forsat lit høyt priset .

Harddisk opptakeren egner seg helle ikke til flytte mellom flere steder

BD opptaker har jeg ikke sett så mye til

Lenke til kommentar

Hva skal man med 500GB på en cd? funker sikkert rått til backup, men ser ikke andre bruksområder :O "til hvermansen iallefall"

 

film = BD + 3D og høyere oppløsning ( som krever mye plass).

Supper tv krever supper høy oppløsning .

Okei, godt poeng der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...