Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avbrytelse av leiekontrakt


Waldemariel

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Litt usikker på om dette faller under rett subforum, men here it goes: Jeg har nylig signert leiekontrakt hos studentby A. Idag fikk jeg tilbud hos studentby B som er mye mer gunstig for meg. Derfor er det mitt ønske å avbryte leiekontrakten med studentby A for så å signere leiekontrakt hos studentby B.

 

Jeg ringte studentby A nå nettopp for å høre om det var mulig å avslutte leiekontrakten allerede nå. Hun sa tvert nei, det er ikke mulig. Jeg har lest en eller annen plass på nettet at man kan avbryte leiekontrakten FØR leietiden er påbegynt og at man då må betale en merarbeidsavgift som vanligvis ligger på 1000 kroner. Dette var ihvertfall tilfellet hos en annen studentby. Da jeg nevnte dette til studentby A ba hun meg ringe henne neste dag.

 

Noen som kaste litt lys over saken for meg? Noe som eventuelt kan backe meg opp under samtalen imorgen?

 

På forhånd takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest en eller annen plass på nettet at man kan avbryte leiekontrakten FØR leietiden er påbegynt og at man då må betale en merarbeidsavgift som vanligvis ligger på 1000 kroner. Dette var ihvertfall tilfellet hos en annen studentby.

Det er en lokal regel for den studentbyen, ikke en norsk lov. Du må sjekke din egen leiekontrakt og eventuelle regler for studentbyen du har med å gjøre.

 

Men, utleier har i utgangspunktet en plikt til å forsøke å leie ut til noen andre hvis du bryter kontrakten. Så hvis de har en venteliste burde du slippe unna med et gebyr for det ekstra papirarbeidet.

Lenke til kommentar

Åj, glemte litt av denne tråden.

 

I leiekontrakten står det at når signert er man bunden til avtalen mellom leier og utleier.

 

Det er som Ståle Nordlie sier heilt korrekt, at det jeg nevnte er mer som en skikk og hever seg ikke over noen lov, eller i dette tilfellet leiekontrakten.

 

Jeg kan forøvrig si at jeg har tatt kontakt med utleier og vi ble heldigvis enig om at utleier skulle lete etter andre som vil ta over leiekontrakten. Grunnet at markedet for boplass, spesielt studenthybler i Trondheim, har aldri vært så stort burde det ikke være noe problem å få noen andre til å ta over leiekontrakten.

 

Jeg kontaktet SiT, som forøvrig tilbydde meg det jeg har hittil referert som studentby B, og de fortalte meg stort sett hva Ståle Nordlie skriver.

 

Så da får jeg krysse fingrene! :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...