Gå til innhold

Trening og kosthold etter operasjon


Anbefalte innlegg

Jeg er en svært aktiv gutt som skal operere ankelen i august som følge av en fotballskade jeg har slitt med en god stund. Jeg har i alle år vært aktiv og dette har gjort så jeg spiser ganske mye mat. Etter at jeg har operert, vil jeg ikke få trent cardio på åtte uker. I tillegg kommer jeg til å bli avhengig av krykker i hvert fall 3 uker. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan få trent selv om jeg blir avhengig av krykker, og hvordan jeg burde spise for å ikke legge på meg.

 

Sifra hvis noe er uklart/noe du lurer på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ganske enkelt, du får ikke trene bena utover den belastningen legene legger på deg. Overkropp og andre ting ellers går fint.

 

Spisingen og mengden må du tilpasse til aktivitetsnivået ditt, som sikkert kommer til å synke. Spis sunn mat, rent kjøtt, få i deg vitaminer, essensielle fettsyrer osv. Men noe tall er det umulig å komme opp med når man ikke vet hvor mye stillesitting, gåing med krykker osv du bedriver. Tror ikke det blir noe problem jeg så lenge du ikke sitter og trøstespiser i mangel av fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Regner nok med at jeg kommer til å spise mindre, derfor tror jeg at jeg begynner å spise mindre porsjoner allerede nå, slik at jeg blir vandt med å spise mindre. Hørtes det ut som en lur idé?

 

Tror ikke svømming er et alternativ, siden jeg kanskje kommer til å måtte bruke gips i et par uker. Kan jo eventuelt svømme når den er tatt av. Men vet ikke helt om det er mulig å svømme selv om jeg bruker gips?

 

Edit: Tror heller det ikke så lurt å svømme pga sårdannelser under gipsen (det er jo et inngrep), som det kan oppstå infeksjoner i?

Endret av jespio19
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Skal du gå med krykker i flere uker?

 

 

Et tips: Test ut hvor mange dips du klarer nå og så sjekker du hvor mange du klarer når du er ferdig med krykkene. Husker jeg økte fra å så vidt klare noen få til over 30 da jeg hadde krykker i fire uker.

Lenke til kommentar

Snakk med fysiotereapeut og finn ut av hvilke øvelser du kan starte med og når. Det er viktig at du kommer i gang med å bruke foten igjen så snart du har mulighet, men på riktig måte og lav belastning osv selvfølgelig.

Hva slags operasjon skal du ta?

Det skal jeg gjøre!

Er ikke helt sikker på hva operasjonen heter, men jeg skal fjerne et lite bein bak i ankelen. Vet ikke om det sier deg noe, men ballettdansere pleier også å fjerne denne lille beinbiten slik at de kommer helt opp på tå. Vanskelig å forklare noe mer egentlig.

Lenke til kommentar

Skal du gå med krykker i flere uker?

 

 

Et tips: Test ut hvor mange dips du klarer nå og så sjekker du hvor mange du klarer når du er ferdig med krykkene. Husker jeg økte fra å så vidt klare noen få til over 30 da jeg hadde krykker i fire uker.

Er ikke helt sikker på hvor lenge jeg skal gå med krykker, men regner med fra 2-3 uker. Etter det kommer jeg til å kunne gå på det, men tror jeg kan starte å jogge osv etter ca 8 uker.

 

Greit, skal teste det. "Elsker" å ta dips, det er en nice øvelse :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...