Gå til innhold

Tenker å kjøpe en smartphone, men har ikke fulgt med på mobilmarkedet på 10år.


Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at en smartphone egentlig hadde vært veldig kjekt, og som alle studenter vet kommer det et fett studielån i august. Det passer veldig bra med at telefonen min nettopp har slutta å funke. Jeg mista også Mp3-spilleren min for noen måneder siden, så da er det enda større grunn til å ta i litt når jeg kjøper telefon. Problemet er at jeg slutta å følge med på mobilmarkedet da jeg gikk på ungdomsskolen, ca 10 år siden. Derfor trenger jeg litt hjelp til å finne en telefon. Jeg har lest en del tester ol. men alle bare synes at alle telefonene er konge, og det kan umulig stemme.

 

Jeg kommer stort sett til å bruke telefonen til SMS, ringe og som musikkspiller. Det blir antakeligvis også surfing på internett, og nedlasting av et par fete apps. Jeg er musiker, og ganske kresen på lydkvalitet, derfor er jeg egentlig skeptisk til å bruke telefonen som Mp3-spiller, men om det er noen som har god lyd(for alt jeg vet kan alle ha det nå til dags) så er det verdt det. Om dere imidlertid mener at ingen mobiltelefoner kan måle seg med en Mp3-spiller er det bare å innrømme det, og drite i hele musikkgreia når det gjelder telefonen. Det hender jeg er en del ute og farter, så jeg kan ikke ha en telefon som går tom for strøm etter en halvtimes bruk, men jeg trenger heller ikke å ha en telefon som kan spille av filmer i fem uker i strekk. Én ting jeg absolutt ikke kommer til å bruke telefonen til er å ta bilder eller å filme. Derfor er det sykt irriterende at alle reklamerer med at de har så flott kamera. Jeg har en tendens til å bli irritert over tekniske ting som bruker lang tid, så en rask telefon er et veldig stort pluss.

 

Sammendrag:

 

Trenger:

God musikkspiller(lydkvalitet er viktigere enn brukervennlighet)

God batteritid, men trenger ikke å være ekstremt lang.

God nettleser. Flash er kjekt, men bare om man kan skru det av.

Wi-Fi

 

Trenger ikke:

Kamera

Videosamtale

Radio

3D

Mulighet for å synkronisering med noe. Standard filoverføring med PC er nok.

 

 

Er forsåvidt litt usikker på hvordan økonomien blir framover, så om dere gidder hadde det vært konge om dere foreslo telefoner til under 3000 og 3000-5500

 

Ble litt lang post, men håper jeg i hvert fall ga dere tilstrekkelig med informasjon.

 

Edit: Kom på flere ting jeg ikke trenger.

Endret av Bojah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er musiker, og ganske kresen på lydkvalitet, derfor er jeg egentlig skeptisk til å bruke telefonen som Mp3-spiller, men om det er noen som har god lyd(for alt jeg vet kan alle ha det nå til dags) så er det verdt det.

hvis du vil ha det beste, ligger iphone4 på 5000. du får ta deg en tur i eplebutikken og prøvelytte. iPhone 4 er en av de ypperste på lyd, se hvilken som helst test feks

http://www.gsmarena.com/apple_iphone_4-review-490p7.php#aq

sammenliknet med galaxy s2

http://www.gsmarena.com/samsung_i9100_galaxy_s_ii-review-597p8.php

utvalget på tilbehør relatert til musikk og lyd er langt bedre for Apple, både software og hardwaremessig, pga den lange historien med iPod docks, iTunes etc.

 

forøvrig er skjermen på iPhone 4 fantastisk, batterilevetiden veldig bra i forhold til formfaktor, operativsystemet svært enkelt og effektivt i bruk, godt testet etc. en arbeidshest.

 

(obs at iPhone ryktes oppdatert om kanskje bare uker, kanskje en iphone5, kanskje prisreduksjoner på iphone3gs og 4 for å slå bena av billig-androidene, hvem vet... )

Lenke til kommentar

 

hvis du vil ha det beste, ligger iphone4 på 5000.

 

Å si at Iphone 4 er "det beste" tar fra deg all kredibilitet, så derfor hadde jeg ikke tatt noe du har sagt seriøst.

 

En Iphone klarer ikke dra de beste hodetelefonenene, så den er heller ikke et alternativ når man vil ha det beste innen musikkspillere på telefon.

Endret av LoveAmiga
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er musiker, og ganske kresen på lydkvalitet, derfor er jeg egentlig skeptisk til å bruke telefonen som Mp3-spiller, men om det er noen som har god lyd(for alt jeg vet kan alle ha det nå til dags) så er det verdt det.

hvis du vil ha det beste, ligger iphone4 på 5000. du får ta deg en tur i eplebutikken og prøvelytte. iPhone 4 er en av de ypperste på lyd, se hvilken som helst test feks

http://www.gsmarena.com/apple_iphone_4-review-490p7.php#aq

sammenliknet med galaxy s2

http://www.gsmarena.com/samsung_i9100_galaxy_s_ii-review-597p8.php

utvalget på tilbehør relatert til musikk og lyd er langt bedre for Apple, både software og hardwaremessig, pga den lange historien med iPod docks, iTunes etc.

 

forøvrig er skjermen på iPhone 4 fantastisk, batterilevetiden veldig bra i forhold til formfaktor, operativsystemet svært enkelt og effektivt i bruk, godt testet etc. en arbeidshest.

 

(obs at iPhone ryktes oppdatert om kanskje bare uker, kanskje en iphone5, kanskje prisreduksjoner på iphone3gs og 4 for å slå bena av billig-androidene, hvem vet... )

 

iPhone 4 er attraktiv, men det virker som om den koster mye mer enn den burde. Og apple er jo litt sære, vet du hvordan iPhone sammarbeider med en windowsmaskin?

 

 

ok et lite ps. Man tar fra seg selv mye mer kredibilitet av å poste noe som ikke bidrar til temaet i det hele tatt.

Lenke til kommentar

 

hvis du vil ha det beste, ligger iphone4 på 5000.

 

Å si at Iphone 4 er "det beste" tar fra deg all kredibilitet, så derfor hadde jeg ikke tatt noe du har sagt seriøst.

 

En Iphone klarer ikke dra de beste hodetelefonenene, så den er heller ikke et alternativ når man vil ha det beste innen musikkspillere på telefon.

Så GSMarena har vel heller ingen kredibilitet når de skriver:

"Audio quality impresses

It's hardly a secret that all the previous iPhones had perfectly clean audio output with relatively low volume being their only problem. However Apple have obviously done the right thing and fixed that here, making the iPhone 4 one of the best music player among the mobile phones that we have seen."

 

Hvilke hodetelefoner er de "beste"? Trenger hodetelefoner å være ekstremt tungdrevne for å være "best"? Tror ikke det.

Lenke til kommentar

hvis du vil ha det beste, ligger iphone4 på 5000.

 

Å si at Iphone 4 er "det beste" tar fra deg all kredibilitet, så derfor hadde jeg ikke tatt noe du har sagt seriøst.

 

En Iphone klarer ikke dra de beste hodetelefonenene, så den er heller ikke et alternativ når man vil ha det beste innen musikkspillere på telefon.

Så GSMarena har vel heller ingen kredibilitet når de skriver:

"Audio quality impresses

It's hardly a secret that all the previous iPhones had perfectly clean audio output with relatively low volume being their only problem. However Apple have obviously done the right thing and fixed that here, making the iPhone 4 one of the best music player among the mobile phones that we have seen."

 

Hvilke hodetelefoner er de "beste"? Trenger hodetelefoner å være ekstremt tungdrevne for å være "best"? Tror ikke det.

Og enda ble iPhone 4 grisebanket av Sony Ericsson XPERIA X10 som mp3 telefon i TV2 Hjelper Deg testen lol.

 

Da kan ikke lydkvaliteten og funksjonaliteten ha vært så serlig bra alikavel på iPhone 4.

Lenke til kommentar

Å si at Iphone 4 er "det beste" tar fra deg all kredibilitet, så derfor hadde jeg ikke tatt noe du har sagt seriøst.

vi behøver ikke diskutere om iPhone er den beste telefonen eller ikke, for det er jo soleklart :)

om man bare ser på den beste telefon som den med den største skjermen, de mest glorete farger, eller den raskeste prosessoren, vil man bli meget skuffet den dagen man innser hva man går glipp av.

"den beste" kommer på hva du måler, og ikke minst behov. det eneste android fanbois har å skryte av er raske prosessorer og store skjermer. men hva hjelper det, når du ikke har apples app store eller iTunes, og ei Apples tidløse design? du har heller ikke tilgang på alle tredjepartsgreiene som tilbys. for å si det slik, med Android befinner du deg i et underlegent økosystem. stuck med en telefon som raskt mister support. en smartphone er ikke bedre enn sitt økosystem, og der ligger Apple mange, mange hestehoder foran, helt udiskutabelt.

 

En Iphone klarer ikke dra de beste hodetelefonenene, så den er heller ikke et alternativ når man vil ha det beste innen musikkspillere på telefon.

pisspreik. klarer du ikke finne krem-hodetelefoner til en iPhone er det ikke håp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

iPhone 4 er attraktiv, men det virker som om den koster mye mer enn den burde. Og apple er jo litt sære, vet du hvordan iPhone sammarbeider med en windowsmaskin?

bruker selv windows, det er helt uproblematisk. syncer tre idevices mot flere tusen lydfiler, video, bildesamling, google kalender, kontakter etc. med iPhone har du en vei inn på telefonen, og det er via iTunes. alt på ett sted, enkelt, velutprøvd og effektivt. mange fnyser av iTunes, men det virker.

mange kaller Apple sære, fair nok, men forretningsmodellen og filosofien bak er solid og gjennomtenkt. Apple selger en telefon med en kontrollert brukeropplevelse, hvor de har kvalitet på alle ledd og nivå, det skal være færrest mulig måter å gjøre ting på, og det skal være den enkleste, mest elegangte og mest effektive måten. ting som ikke passer inn skrelles av. mange ser på dette som begrensninger og irriterer seg, men realiteten er at det ikke finnes vesentlige hindringer på bruk overhodet. det er alltid en workaround. androids såkallte åpne system gir i realiteten ingen fordeler for kundene i forhold til brukervennlighet, tilgang på kvalitetsapps, hardware etc.

 

enig i at prisene på iPhone er stive, men pga Apples design og softwaresupport bakover i tid, ikke minst enorme tilgang på 3parts hardware etc. vil du se at prisene på bruktmarkedet er noe helt annet enn for andre telefoner. se feks hvor raskt utstyr for airplay, air print etc dukket opp. dette er unik funksjonalitet, lett tilgjengelig. iPhones er ekstremt ettertraktede, lenge. en annen ting du kan sjekke er tilgang på reservedeler og gjør det selv guider på nett, samt uoffisielle verksted som fikser telefonen din - dette er også langt, langt bedre tilgjengelig for iPhones. ting skjer, og med en iPhone er du langt mer trygg på at telefonen kan fikses. det er et stort volum av iPhones der ute som koster mye penger, og da er økosystemet der som en god støtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle tro det var du som ikke hadde fulgt med på mobilmarkedet, de siste 10 årene...

herregud ignorante menneske... hvis du hadde fulgt med litt, ville du sett at Apple ikke lagde mobiler for 10 år siden. de kom fra intet i 2007, og grisebanket mobilindustrien profittmessig på et par år. Nokia har ikke kommet seg fra sjokket enda. Alle prøver å lage det samme som Apple. kapasitiv touch og apps. det var smartphones lenge før iPhone, men man kommer ikke til å huske mange av de, for det var iPhone som satte standarden og endret ALT. det er realiteten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å spore litt tilbake til topic....

 

Utifra ditt bruksområde vil jeg som endel andre her si at Iphone er verdt en titt, jeg ville likevel ikke utelukket å se på en kurant android-telefon a la Sony Ericsson Xperia Arc.

 

Jeg har selv en 3GS og i daglig bruk er det så si ingen problemer man støter på. Softwareoppgradering og gjenoppretting av telefonen fungerer langt mindre smertefritt enn med android telefonene jeg har stiftet bekjentskap med (Sony Ericsson X8, LG Optimus One).

 

Mitt største ankepunkt med Iphone, utover Apple som firma, er Itunes og mediahåndtering. Import av musikk til Itunes-biblioteket er ikke spesielt imponerende og tar laaang tid. Jeg kvier meg rett og slett til å legge til ny musikk poå mobilen og bruker nå spotify som løsning istedet. I tillegg er videostøtten heller laber, men det havner muligens utenfor ditt bruksområde.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en titt både på en Iphone og evt. en android, og prøvd de litt ut i butikken. I tillegg kan det være lurt å laste ned Itunes, installere dette og importere musikken din og prøve ut programmet.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar så langt. Må innrømme at jeg føler applefanboys er litt for overrepresentert. Hadde blitt takknemlig om noen kunne foreslå noen android-alternativer, som Aldursil gjorde. Ikke fordi jeg hater iphone, men den må få litt konkurranse.

 

Jeg har forsåvidt brukt iTunes på maskina mi i mange år, så akkurat det er ikke noe stress.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, du sier at du trenger dette:

 

God musikkspiller(lydkvalitet er viktigere enn brukervennlighet): Musikkspilleren i Samsung Galaxy S II er mye bedre enn iPhone 4 sin musikkspiller, siden du kan ha egne equalizer presets hvor du kan justere frekvensene selv. Og med dette, så kan du få en bedre lydkvalitet etter din smak.

 

Og med en Android telefon, så kan du installere andre musikk spillere som Winamp, PowerAMP og mange andre spillere som har mange fine funksjoner som gjør det daglige bruk mye bedre enn på en iPhone 4 hvor man ikke kan forandre på noe.

 

God batteritid, men trenger ikke å være ekstremt lang: Samsung Galaxy S II har ganske bra batteritid så lenge du ikke har sånn 100 programmer som står å synkroniserer mot noe. iPhone 4 har hakket bedre med batteritid, men for den ekstra tiden du får, så mister du enormt mye annet.

 

God nettleser. Flash er kjekt, men bare om man kan skru det av: Og her failer iPhone 4 til de grader. Først så støtter ikke iPhone 4 / iOS flash innhold, og for det andre så er nettleseren i iPhone 4 sirup treg i forhold til den standarde nettleseren i Samsung Galaxy S II. Og om ikke det er nok, så kan du faktisk bytte ut nettleseren i Android til en nettleser som dette her f.eks.

 

Og du kan også sette nettleseren i Galaxy S II til å vise flash innhold med en gang, eller 'on demand', eller du kan velge å bare ha flash slått helt av.

 

Også sier du dette under 'Trenger ikke'.

 

Mulighet for å synkronisering med noe. Standard filoverføring med PC er nok: Her er jo alt med iPhone 4 vanvittig tungvindt. Her må du koble opp iPhone 4 til PC'en, for så å starte iTunes. Så må du finne den sangen du skal ha og så overføre sangene du vil ha til telefonen.

 

Med Galaxy S II eller en annen Android mobil, så er det bare å koble telefonen via en usb kabel til PC'en, og vips så kommer telefonen opp som en ekstern harddisk partisjon. Så her er det bare å kopiere over de / filene sangene du vil ha til telefonen rett i fra filutforskeren i Windows. Enklere blir det ikke.

 

Når jeg kobler min Galaxy S II til PC'en, så får jeg opp en egen partisjon for telefonminnet og en annen partisjon for microSD minnet.

 

Og alle vet jo at dette er den desidert enkleste måten for å overføre ting på. Og ikke nok med det, du får jo en gratis ekstern harddisk funksjon med på kjøpet da :thumbup:

 

Er alltid en fordel å ha det der i tilfellet man vil flytte filer i fra en PC til en annen. Og dette kan man gjøre på en enkel måte med en Android telefon, siden en telefon har man alltid på seg så den er alltid tilgjengelig.

 

Så ditt valg her er helt klart i å kjøpe en Samsung Galaxy S II mobil eller en annen Android mobil med meget god lydkvalitet.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp deg en windows phone, du får ikke bedre. Android er avansert og vanskelig å ta seg gjennom, windows har fin design og er nettopp blitt lansert. Litt godt å ha noe ingen andre har også? Samsung omnia 7 er konge, har prøvd den selv og fungerer fint på alle punktene, kongefin skjerm og bra reaksjonsevne. Hvorfor ikke gi den en sjanse? Android er ikke anbefalt..

 

Edit: Hvorfor nevner ingen windows phones? :confused:

Endret av lundern2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...