Gå til innhold

Bios oppdatering.


Anbefalte innlegg

Hei, håper jeg har posted dette emnet i riktig forum :blush:

 

Jeg får beskjed hver gang jeg starter pc'en: bla bla bla... "to unleash your CPU's full power you need to update your BIOS"

Jeg har også problemer med grafikkortet (startet etter siste reformatering) "your grafikk card driver has stopped working, and has succesfully recovered" dette skjer som oftest når det skjer mye på en gang, i spill, youtube o.l

Jeg håper at en BIOS update vil fixe problemet med at grafikkortet mitt stopper og jobbe :no: For jeg har prøvd alt, føler jeg..

 

Hovedkort: asus Rampage 2 Extreme

CPU: Intel 7 920

GPU: Geforce GTX 580

RAM: 6GB DDR5

 

Har vært på Asus.com å lastet ned den nyeste BIOS driveren.

 

Jeg lurer på følgene:

1) Hvordan jeg går fram for og gjøre en bios-update via floppy disk. (hva slags cd trenger jeg? trenger jeg og innstalere et flash program før jeg rebooter? e.t.c)

 

2) Eller kan jeg oppdatere bios i windows? (har ingen cd'er tilgjengelig for øyeblikket, så dette vil vært det beste)

 

Hvis noen har et lignende hovedkort og kunne gitt en steg-for-steg forklaring kanskje :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for kjapt svar.

 

Jeg har lastet ned BIOS-Utilty, men jeg får ikke innstalert/startet den. Når jeg jeg prøver opne filen står det: "this version is not compatible with the version of windows you are running..."

 

Jeg har har Windows 7 64.bit.

 

Har også prøvd og laste ned BIOS-Utility til andre operativ systemer, men får samme meldingen :ermm:

 

Men ja, det er den siden jeg har lastet ned fra tidligere.

Endret av BjeornBrown
Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned BIOS-Utilty, men jeg får ikke innstalert/startet den. Når jeg jeg prøver opne filen står det: "this version is not compatible with the version of windows you are running..."

Jeg ser at det er "AFUDOS" som kan lastes ned under "BIOS Utility", uansett hvilket OS man velger i menyen. Det kan tyde på at det ikke finnes noen Windows-versjon av flash-verktøyet, og det må da kjøres fra DOS.

 

Du må få startet maskinen opp i DOS på en eller annen måte. Det enkleste er antakelig å lage en bootbar USB-stick med MS-DOS/DR-DOS/e.l. og kopiere AFUDOS og BIOS-filen inn på den.

 

Oppdatering: Under "utilities" ligger et program som heter "AsusUpdate", har du sett nærmere på det? Det står ikke nærmere beskrevet hva det gjør, og jeg har ikke hovedkort fra Asus og får derfor ikke testet det, men jeg ser at det bl.a. inneholder noen IO-drivere som muligens brukes til flashing av BIOS.

Endret av conundrum
Lenke til kommentar

Du har jo ett ASUS kort og de er skummelt enkle på BIOS flashing.

Se etter EZ FLASH i BIOSen din.

Sleng BIOS fila på en USB minnepenn formatert i FAT32! Du kan IKKE bruke NTFS.

Og gå inn i BIOS og velg EZ Flash, vips så er du igang med flashingen.

 

Har du svart skjerm, så slå opp i manualen under CMOS Reset eller bruk bryteren på HKet.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Du har jo ett ASUS kort og de er skummelt enkle på BIOS flashing.

Se etter EZ FLASH i BIOSen din.

Sleng BIOS fila på en USB minnepenn formatert i FAT32! Du kan IKKE bruke NTFS.

Og gå inn i BIOS og velg EZ Flash, vips så er du igang med flashingen.

 

Har du svart skjerm, så slå opp i manualen under CMOS Reset eller bruk bryteren på HKet.

 

Herlig svar. takk.

 

Men, jeg har ikke tilgang til usb-minne pinne, kan jeg bruke cd? eller hva slags cd, cd og minne pinne funker vel helt likt.

 

Og bare for og være sikker, hvordan vet du at dette er en riktig metode? :cool:

Har lest så mange steder at dette er veldig risky for hovedkortet, det er forhåpentligvis litt oppskrytt.

 

Edit: Jeg har windows 7 ultimate 64.bit, skal fortsatt bruke FAT32?

Deretter reboote, skifte til floppy disk. og starte opp fra cden?

 

Eller gå in og finne flash i BIOS menyen, og velge..?

 

Litt mange spørsmål.

Endret av BjeornBrown
Lenke til kommentar

Flashing av BIOS via Windows er dog svært risky.

Og ASUS har vært kjent for å lage mursteiner av HK (Det vil si døde HK) som er flashet med denne metoden.

Men, du har litt flaks så du kan prøve via Windows, Rampage 2 Extreme som jeg har som backup 1366 HK har dual BIOS.

Det vil si at slakter du den ene BIOS brikken så kan du starte opp fra nr 2 og flashe over den som ble feilflashet også prøve igjen.

 

Så lenge du ikke forsøker å flashe den dårlige BIOSen over på den som funker (Er en funksjon i BIOS menyen for dette) så kan du forsøke så mye du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...