Gå til innhold

Forkurs i Trondheim


Kriwin

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

 

 

Jeg lurer på om det er noen der ute som har gått eller har hørt mye om det forkurset som varer et halvt år i Trondheim?

 

Det jeg er interessert i å vite er om det er vanskelig å komme inn, og om det det en høy vanskelighetsgrad på kurset siden det bare er et halvt år. Del gjerne erfaringer

 

 

 

 

Håper på noen svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det er vanskelig å komme inn, men det er visst veldig bra undervisning der har jeg hørt fra de jeg kjenner som har tatt det. De sier at det er ganske tungt stoff, men dersom man har litt anlegg for realfag så er det ikke noe problem. Jeg har også hørt at forkurset har vært til veldig stor hjelp for de som har starta på ingeniørstudiet og at de som har forkurs klarer seg bedre videre i utdanningen enn de som har realfagene fra VGS.

 

Men jeg har ikke tatt det selv da, så dette blir annenhåndsinformasjon.

Lenke til kommentar

Grunnet kronisk sykdom som gjør at jeg sliter med å balansere jobb og studier så har jeg gått kurset HELE TRE GANGER før det endelig gikk i boks, så jeg kan fortelle mine erfaringer uten problem.

 

Jeg antar at det er realgfagskurset du tenker på siden det er bare det kurset som er halvårig.

 

Først og fremst så er ikke fysikk og mate nødvendigvis lett stoff, men det er ikke vanskelig heller, hvis det er noe du ikke skjønner eller forstår så er alt du trenger en liten "aha-opplevelse" også sitter det.

Dette forutsetter at du er villig til å jobbe og bli frustret til det ekstreme til tider, men det lønner seg, samarbeid med de andre i studiet hjelper ganske mye det også.

 

Lærerne er kjempeflinke, spesielt Eirik Spets som er matelærern, i hele mitt liv har jeg aldri hatt en som er så flink til å forklare matematikken, og det hjelper MYE, jeg skal ikke si noe om fysikklæreren siden det har vært forskjellige hvert år, men de jeg har hatt har vært veldig flinke de også.

 

Kurset er forøvrig ganske travelt bare så du vet, på fire måneder skal du fordøye to års matematikk og ett års fysikk, for å så ha eksamen den femte måneden, men det er helt sikkert verdt det.

 

Om de som har gått forkurs klarer seg bedre på studiet enn de med realfag på VGS skal jeg ikke svare på siden jeg ikke starter som ingeniør før nå til høsten, men de jeg har snakket med som har gått kurset og har så startet på ingeniør bekrefter dette.

 

Det er da pga at kurset er lagt opp med øvinger og lab på en slik måte at du blir vant til å jobbe sånn som de som utdanner seg som ingeniører, noen av de har også sagt at ingienørstudiet er enn lett bris sammenlignet med realfagskurs/forkurs siden det ikke er like høyt tempo.

 

Ble mye tekst nå men jeg håper det hjelper, lurer du på noe mer så spørr i denne tråden, skal prøve å svare innimellom jobb og flytting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnet kronisk sykdom som gjør at jeg sliter med å balansere jobb og studier så har jeg gått kurset HELE TRE GANGER før det endelig gikk i boks, så jeg kan fortelle mine erfaringer uten problem.

 

Jeg antar at det er realgfagskurset du tenker på siden det er bare det kurset som er halvårig.

 

Først og fremst så er ikke fysikk og mate nødvendigvis lett stoff, men det er ikke vanskelig heller, hvis det er noe du ikke skjønner eller forstår så er alt du trenger en liten "aha-opplevelse" også sitter det.

Dette forutsetter at du er villig til å jobbe og bli frustret til det ekstreme til tider, men det lønner seg, samarbeid med de andre i studiet hjelper ganske mye det også.

 

Lærerne er kjempeflinke, spesielt Eirik Spets som er matelærern, i hele mitt liv har jeg aldri hatt en som er så flink til å forklare matematikken, og det hjelper MYE, jeg skal ikke si noe om fysikklæreren siden det har vært forskjellige hvert år, men de jeg har hatt har vært veldig flinke de også.

 

Kurset er forøvrig ganske travelt bare så du vet, på fire måneder skal du fordøye to års matematikk og ett års fysikk, for å så ha eksamen den femte måneden, men det er helt sikkert verdt det.

 

Om de som har gått forkurs klarer seg bedre på studiet enn de med realfag på VGS skal jeg ikke svare på siden jeg ikke starter som ingeniør før nå til høsten, men de jeg har snakket med som har gått kurset og har så startet på ingeniør bekrefter dette.

 

Det er da pga at kurset er lagt opp med øvinger og lab på en slik måte at du blir vant til å jobbe sånn som de som utdanner seg som ingeniører, noen av de har også sagt at ingienørstudiet er enn lett bris sammenlignet med realfagskurs/forkurs siden det ikke er like høyt tempo.

 

Ble mye tekst nå men jeg håper det hjelper, lurer du på noe mer så spørr i denne tråden, skal prøve å svare innimellom jobb og flytting.

 

 

Tusen takk for utfyllende svar!

 

Ja, det er nok realfagkurset jeg tenker på. Et halvt år i Trondheim hørtes ikke dumt ut:).

Jeg regnet med at det ble litt hardt siden det bare er over et halvt år, så da skal jeg også klare å psyke meg til å fullføre det også. Blir nok verdt det etter tenker jeg!

 

Men vet du forresten ca start og slutt? Altså måned... Og hvor lenge før får man vite om man kommer inn? :)

 

Greit å vite pga bosted osv.

 

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Her blir det mye etter hva jeg kanskje husker og ikke husker, men jeg mener at jeg fikk svar på om jeg kom inn på realfagskurset ett eller annet sted i november.

 

Kurset tror jeg startet første mandag eller onsdag i januar, du skal ha fulltført undervisning i slutten av april, for og så har fjorten dager til å lese på fysikk eksamen, også får du fjorten dager til å lese på mateeksamen.

 

Begge eksamene kommer du mest sannsnynligvis til å ha i mai.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...