Gå til innhold

Bruke stort filter med stepring?


Anbefalte innlegg

Ser det er noe som heter stepring, for å kunne benytte et filter i en annen dimensjon enn objektivet. Har tre 72mm filtere som jeg skulle ha brukt på et 67mm objektiv, lar dette seg gjøre? Vil det i såfall bli upratisk med tanke på solblender og slike ting, og ellers bli unødvendig "stort"? Og må jeg eventuelt ha en stepring for hvert filter(Pola,UV,Gråfilter) Eller holder det med en ring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tre 72mm filtere som jeg skulle ha brukt på et 67mm objektiv, lar dette seg gjøre?

 

Ja.

 

Vil det i såfall bli upratisk med tanke på solblender og slike ting, og ellers bli unødvendig "stort"?

 

Solblender kan vanligvis ikke brukes med ett filter større enn objektivets filterring.

 

Og må jeg eventuelt ha en stepring for hvert filter(Pola,UV,Gråfilter) Eller holder det med en ring?

 

Det velger du vel helt selv, du kan skru stepringen på og av så mye du vil.

Lenke til kommentar

Det er i svært liten grad kvalitetsforskjeller på stepringer. Jeg har flere størrelser som alle er det billigste jeg klarte å finne på ebay.

 

Jeg ville ikke hatt ett filter med stepring stående permanent på objektivet. Strengt tatt ville jeg ikke hatt noe filter, hverken med eller uten stepring stående permanent på objektivet - kun satt det på når det var nødvendig å bruke.

Lenke til kommentar

optisk sett vil dette være greit, tenker da spesielt på vidvinkel?(16-85)

Polafilter er ikke så godt egnet på veldig vide vinkler. Tror det bør gå greit på 16mm; på de lengre vinklene, så er det ikke noe problem.

 

Men det er ingen forskjell, optisk sett, om du bruker et filter med riktig diameter, eller et større via en stepup ring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...