Gå til innhold

1866MHz vs 1600MHz og andre tipps?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

PC-en eg bygde meg for ca FEM år sida er vel forbi sine glans dagar og det er på høg tid å bygga ny. Eg har endå ikkje bestemt meg om det vert ein AMD x6 1100T eller Intel i5 2500K som skal bera maskina. Noko som bringer meg til spørsmålet om 1866MHz vs 1600MHz minne. Eg la merke til at hovudkortet eg såg på til AM3 løsningen støtter 1866MHz minne (Asus M5A99X EVO). 1866 koster lett 50% meir, så er det verd det?

 

Minnebrikkene eg har sett på er:

https://prisguiden.no/produkt/ocz-reaper-hpc-ddr3-1866-mhz-6-gb-3x2g-110653

https://prisguiden.no/produkt/corsair-vengeance-ddr3-1600-6-gb-3x2gb-143309

 

I budsjettet eg har sett føre meg har eg ca 2500kr att for å kjøpa skjermkort, ein SSD og ein prossessorkjølar (veit det er lite, så kan i verste tilfelle pressa litt ekstra penger inn her.). Nokre tips?

 

Eg bruker maskina mest til speling og video (ikkje redigering), men det er no alltids fleire programm som køyrer i tilleg. Er AMD ein real konkurent til Intel med tanke på eit HK til 1000kr? Eller er i5-en eit lett valg?

Endret av KingTigris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ikke gått for minne med så høy profil.



Kingston hyper x plug n play for Sandy Bridge (1.5v), ikke imponedrende timings, men de krangler ikke med kjølere pga. de ikke trenger "skyskraper kjølere"


1600Mhz
http://www.dustinhome.no/kingston-ddr3-hyperx-plug-n-play-8gb-1600mhz-cl9-(2x4gb

eller 100,- mer

1866Mhz
http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=639492

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Nei her blir du vill-ledet på det groveste. For det første er ikke en i5 (4 kjerner) raskere enn en amd (6 kjerne). Men det kommer også ann på hva du skal bruke cpuen til.

 

#1 Spilling : de fleste spill i dag (og de som kom før) får ikke noen extra boost av å ha en flerkjernet prosessor. det er ihvertfall veldig få. Så spilling er nok i5en ca 10% bedre til (intel sine enkelt kjerner er raskere enn amd sine) men så må man regne med en økning på 10-40% i pris sammenlignet med amd (dvs prosessor hovedkort og ram) så da kan du selv velge om du vil legge ett ekstra tykt lag med smør på brødskiva, eller spare litt for å miste litt =). i og for seg vil du ikke merke noen forsjell på amd eller intel under spilling. dagens prossessorer (uansett hvilken) vil klare og dra de fleste spill helt fint.

 

#2 Video Redigering/mm : Her er flere kjerner bedre, så her vil amd være best. til en bedre pris :) kommer også helt ann på hvilken prossessor du har men i hovedsak amd.

 

edit: det kom frem i en post lengre nede at ett intel oppsett ikke nødvendigvis er dyrere, men skal du ha ett fullspekket hovedkort vil amd sin plattform gi mer for pengene, men er vel ikke mer enn 500 å spare her uansett)

 

For det andre, så spiller minnefrekvensen en rolle. noen systemer med 1600mhz minne kan yte bedre enn ett system med 1866mhz minne med dårlige timeings. så min anbefalning er å kjøpe minne etter timeings, feks en 1600mhz 8-6-8-24 vil yte bedre enn en 1866 9-9-9-24 osv.

 

edit : fra den beste til den dårligste rammen vil det være en 5-10% merkbar ytelsesforsjell i generell bruk. vil uansett anbefale deg og kjøpe den billigste beste rammen med livstidsgaranti =) jeg personlig kjøpte meg mushkin blackline for noen uker siden med gode timeings og livstidsgaranti. 4gb 1600mhz 8-6-8-24 =)

 

og hvis det er spilling maskinen skal brukes til tjener du mye mer på å legge penger i ett ordentlig skjermkort enn en prossessor.

 

Valget er ditt =)

 

håper dette hjalp til i ditt valg

Endret av Lurifax85
Lenke til kommentar

Dersom du ser på Hardware sin test, så slår 2500K 1100T på videokonvertering i handbrake. Flere kjerner er ikke nødvendigvis bedre, dersom ytelsen til hver kjerne er en del lavere.

 

10-40% dyrere? Ved å velge 2500K har du jo allerede spart litt på cpu. Ram koster det samme. Og forskjellen mellom AMD og Intel hovedkort er vel ikke så stor at den trekker total differansen opp så veldig mye.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Lurifax85

Kan ikke du lage en bitteliten tests?
Kjør ett av dagens spill (eller gårsdagens) på ett system med 4 eller flere kjerner aktivert vs kun en enkelt kjerne.

Dersom du mener man ikke vil merke 10% forskjell mellom AMD / Intel i spill, forstår jeg ikke hvorfor du anbefaler å sikte seg inn på stramme timings.


Som lurifaksen skriver, er det mest å hente i skjermkort, dersom du skal spille.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Lett Intel i5 2500K,ikke noe å lure på engang..

 

http://www.hardware.no/artikler/phenom_ii_x6_1100t_black_edition/80340/6

 

CPU kjøler billig og bra

http://www.dustinhome.no/product/5010551955

Så et GTX 550 så har du råd til en brukbar SSD

 

 

1 # Jeg ville lurt på om jeg skulle gått for amd eller intel etter tykkelsen på lommeboken, hva maskinen skal brukes til, og fordeler/ulemper.

 

2 # Faktisk en bra cpu kjøler du har anbefalt (men ikke best) bra kjøling for sin klasse

 

3 # ett 550 gtx er bra ja, men hva med ett radeon 6950 2gb (viktig at det er 2gb) til under 2000 kr. dette kan låses opp til ett fullverdig radeon 6970 til nesten 3000. så jeg ville gått for det du får mest for pengene for.

 

 

4 # Grunnen til 1866MHz støtte er vel neste generasjon AMD cpu som kommer og passer på AM3+ HK..Hjelper lite på dagens AMD cpu..

 

Dette er også helt feil. du kan kjøre hvilken frekvens du vil på minnet på både amd og intel sine cpuer ( med begrensning på minnekontrolleren i cpuen ) så om du vil at din (1600mhz cpu) skal kjøre 1866mhz er det bare å gå inn i biosen og sette minnet opp til 1866mhz. og vips har du støtte for mer, i min maskin har jeg mushkin blackline klokket opp til 1960mhz på gode timeings på min (1600mhz) prosessor =)

Lenke til kommentar

Lurifax85

 

Kan ikke du lage en bitteliten tests?

Kjør ett av dagens spill (eller gårsdagens) på ett system med 4 eller flere kjerner aktivert vs kun en enkelt kjerne.

 

Dersom du mener man ikke vil merke 10% forskjell mellom AMD / Intel i spill, forstår jeg ikke hvorfor du anbefaler å sikte seg inn på stramme timings.

 

 

Som lurifaksen skriver, er det mest å hente i skjermkort, dersom du skal spille.

 

Jeg trenger ikke lage noen test, dette er allerede gjort for meg hos gutta på extremeoverclocing.com (http://forums.extremeoverclocking.com/showthread.php?t=199179) og når det er sagt vil det ikke være noen forsjell på 4 og 6 kjerne til gameing, det viktigste for spill er raske kjerner.

 

og jeg sa ( i hennhold til trådens navn (1600 vs 1866) at det var bedre å kjøre 1600 med gode timeings enn 1866 med dårlige timeings så ikke prøv å snu og vend på det jeg sa til noe annet. jeg prøvde bare å gi karen ett klarere bilde av åssen cpu markedet ligger ann.

 

og ja helt klart skjermkort du skal legge penger i, om det er spill du skal spille på maskinen =)

 

Dersom du ser på Hardware sin test, så slår 2500K 1100T på videokonvertering i handbrake. Flere kjerner er ikke nødvendigvis bedre, dersom ytelsen til hver kjerne er en del lavere.

 

10-40% dyrere? Ved å velge 2500K har du jo allerede spart litt på cpu. Ram koster det samme. Og forskjellen mellom AMD og Intel hovedkort er vel ikke så stor at den trekker total differansen opp så veldig mye.

 

ok mulig du har rett, takker for justeringen da =) uansett er forsjellen marginale. så det beste han kan gjøre er å finne seg ett hovedkort med det han trenger (sata 6gb evt. flere pcie porter usb3.0 osv)

Endret av Lurifax85
Lenke til kommentar

Lurifax

Opteron 3000Mhz vs X2 2600Mhz?

Den testen viser altså at X2`n ligger bittelitt foran.
Hauggamle spill & sannsynligvis gammelt OS.


Jeg kan se om jeg finner tilsvarende test for Bad Company 2 på Win7, 1 vs 4 kjerne.


Var litt rask på avtrekkeren, ser du anbefaler det billigste minne med livstidsgaranti.
Er enig, men samtidig kan det være greit å holde seg unna high-profile minne, da de lett blir kranglete om man skal ha en skikkelig kjøler. (NH-D14 / Archon eller annet) Det er også flere andre som blir kranglete straks man vil montere kjøleren horisontalt.
0

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Lurifax

 

Opteron 3000Mhz vs X2 2600Mhz?

 

Den testen viser altså at X2`n ligger bittelitt foran.

Hauggamle spill & sannsynligvis gammelt OS.

 

 

Jeg kan se om jeg finner tilsvarende test for Bad Company 2 på Win7, 1 vs 4 kjerne.

 

 

Var litt rask på avtrekkeren, ser du anbefaler det billigste minne med livstidsgaranti.

Er enig, men samtidig kan det være greit å holde seg unna high-profile minne, da de lett blir kranglete om man skal ha en skikkelig kjøler. (NH-D14 / Archon eller annet) Det er også flere andre som blir kranglete straks man vil montere kjøleren horisontalt.

 

jepp, det er ifra tiden mellom 1 kjerne og 2 kjerne, men prinsippet er det samme, en test mellom dagens prossessorer og en gammel 1 kjerne vil ikke fungere i praksis, siden de gamle cpuene også har gammel teknologi i forhold til dagens flerkjerner, men i praksis vil det også være det samme da som nå, nemmelig at kjerne frekvens er en større ytelsesfaktor i spill en flere kjerner. ett spill må være spesifikt skrevet så en flerkjerne prosessor kan tas i bruk med full nytte. men det er også blitt litt bedre enn den gang, og ja jeg kan være tildels enig i at det er en viss nytte med en flerkjerne prossessor til spill, men ikke i det omfanget at det har vesentlig nytte for spillbarheten i spillet, ett spill har sjelden bruk for mer enn 2 kjerner for å ikke få noen ytelses begrensning. men om dette er noe å ta med i betraktning for trådstarter ville jeg ikke sagt. vi er veldig offtopic her :D

 

Anyways, håper vi har gjort det litt lettere for deg å velge cpu.. men nå er det game tid vi snakkes

Endret av Lurifax85
Lenke til kommentar

Når det kjem til pris må eg seia at eg ikkje ser den store forskjellen mellom 2500K og 1100T (100-ish kr). Og til begge prossessorar kan eg vel få relativt like HK med mye av dei same funksjonane til same pris (Asus P8P67 og Asus M5A99X EVO f.eks.)? Er det andre billigare prossessorar eg bør vurdera som kan bera maskina i fleire år framover i tid?

 

Eg var litt urolig sjølv for dei høge minnemodulane, så skal sjå kva eg finner av 1600 med gode timings. Livstidsgaranti? Er det så mangen minnemodular som tar kvelden? Trudde det var den siste tingen i maskina som ville ryka:)

 

Når det kjem til skjermkort må eg seia eg er heilt ute av loopen for tida. Har alle nye kort den same støtten til directX? Er det andre slike ting eg bør vera obs på? Med mindre eg går for ein billigare CPU/HK løsning så har eg nett i underkant av 2000kr å bruka på skjermkort (SSD-en kom seg inn på eit anna budsjett no). Skal ta ein kikk på 6950 kortet med 2GB, men er det fleire tips?

Lenke til kommentar

Når det kjem til pris må eg seia at eg ikkje ser den store forskjellen mellom 2500K og 1100T (100-ish kr). Og til begge prossessorar kan eg vel få relativt like HK med mye av dei same funksjonane til same pris (Asus P8P67 og Asus M5A99X EVO f.eks.)? Er det andre billigare prossessorar eg bør vurdera som kan bera maskina i fleire år framover i tid?

 

Eg var litt urolig sjølv for dei høge minnemodulane, så skal sjå kva eg finner av 1600 med gode timings. Livstidsgaranti? Er det så mangen minnemodular som tar kvelden? Trudde det var den siste tingen i maskina som ville ryka:)

 

Når det kjem til skjermkort må eg seia eg er heilt ute av loopen for tida. Har alle nye kort den same støtten til directX? Er det andre slike ting eg bør vera obs på? Med mindre eg går for ein billigare CPU/HK løsning så har eg nett i underkant av 2000kr å bruka på skjermkort (SSD-en kom seg inn på eit anna budsjett no). Skal ta ein kikk på 6950 kortet med 2GB, men er det fleire tips?

 

Skjermkort til under 2k har du egentlig 2 valg om du skal spille (mest for pengene)

 

#1 Ati Radeon 6950 (2gb)

#2 Nvidia Gtx 560 ti

 

Begge priser seg under 2k, du kan låse opp ati kortet til 6970 (stort pluss) 560 ti er litt mer stille (pluss)

 

om du slenger på ett par hundrelapper kan begge kort fåes med custom kjøler som vil gjøre begge relativt stille.

Lenke til kommentar

Lett Intel i5 2500K,ikke noe å lure på engang..

 

http://www.hardware.no/artikler/phenom_ii_x6_1100t_black_edition/80340/6

 

CPU kjøler billig og bra

http://www.dustinhome.no/product/5010551955

Så et GTX 550 så har du råd til en brukbar SSD

 

 

1 # Jeg ville lurt på om jeg skulle gått for amd eller intel etter tykkelsen på lommeboken, hva maskinen skal brukes til, og fordeler/ulemper.

 

2 # Faktisk en bra cpu kjøler du har anbefalt (men ikke best) bra kjøling for sin klasse

 

3 # ett 550 gtx er bra ja, men hva med ett radeon 6950 2gb (viktig at det er 2gb) til under 2000 kr. dette kan låses opp til ett fullverdig radeon 6970 til nesten 3000. så jeg ville gått for det du får mest for pengene for.

 

 

4 # Grunnen til 1866MHz støtte er vel neste generasjon AMD cpu som kommer og passer på AM3+ HK..Hjelper lite på dagens AMD cpu..

 

Dette er også helt feil. du kan kjøre hvilken frekvens du vil på minnet på både amd og intel sine cpuer ( med begrensning på minnekontrolleren i cpuen ) så om du vil at din (1600mhz cpu) skal kjøre 1866mhz er det bare å gå inn i biosen og sette minnet opp til 1866mhz. og vips har du støtte for mer, i min maskin har jeg mushkin blackline klokket opp til 1960mhz på gode timeings på min (1600mhz) prosessor =)

Du får ca. samme oppsettet til samme pris så det er ikke noe sak her..

 

Hvilken kjøler er best til en billig penge?Self.finnes det bedre men til 250kr?

 

Hjelper lite å annbefale ett skjermkort til 2k når han skal ha kjøler,skjermkort og SSD innenfor 2500kr.Bortkaste innlegg...

 

Hastigheten på minne har self. noe å si men veldig lite å si i praksis..du legger penger i minne når du har toppet det andre først..Feks. et bedre skjermkort før dyrere minne..Du henter ytelse der du får mest for pengene først..

 

En av grunnene til 1866MHz støtte er ny CPU som kommer..så å si at det er feil??Self. er det flere grunner og..

Endret av taz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...