Gå til innhold

BK: Blomsterflue


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott bilde av en flittig skapning - jeg får liksom litt ekstra arbeidslyst når jeg ser på dette...! :D

Jeg ser at skarpheten på øyet diskuteres og for meg virker det som om øyet er helt skarpt nede ved halsen, og at det rett og slett er dof-en som gjør seg gjeldene oppover mot hodet der øyet krummer seg. Her er det jo ikke mer enn en millimeter eller to før fokuset endrer seg. Det hadde selvsagt vært helt topp om hele hodet hadde vært i fokus, men her med denne vinklingen tror jeg det er best som det er. :)

Lenke til kommentar

Flott makro! Så tett på og så skarp. Nydelg farvegjengivelse og med den vinkelen synes jeg det er helt greit at øya ikke er i fokus. Hvis de skulle vært skarpe måtte du kanskje "ofre" noe annet og på dette bildet synes jeg det er vel så viktig med det skarpe blomsterstøvet, som bidrar til en balanse og spenning i bildet.

Tør jeg spørre hvilket objetiv du bruker? Er selv på jakt etter et makroobjektiv med litt større brennvidde enn det jeg har (60 mm).

Lenke til kommentar

Flott makro! Så tett på og så skarp. Nydelg farvegjengivelse og med den vinkelen synes jeg det er helt greit at øya ikke er i fokus. Hvis de skulle vært skarpe måtte du kanskje "ofre" noe annet og på dette bildet synes jeg det er vel så viktig med det skarpe blomsterstøvet, som bidrar til en balanse og spenning i bildet.

Tør jeg spørre hvilket objetiv du bruker? Er selv på jakt etter et makroobjektiv med litt større brennvidde enn det jeg har (60 mm).

 

Jeg har en Tokina Macro 100 F2,8 D. Skulle jeg ha vurdert i dag, ville jeg nok sett på Sigma 150mm. Har sett veldig mange bra bilder med det objektivet. Med 100mm må man veldig tett på for å få et slikt bilde. Blomsterflua er veldig grei, for den sitter lenge på ett sted og lar seg ikke forstyrre så lett..

Lenke til kommentar

Flott makro! Så tett på og så skarp. Nydelg farvegjengivelse og med den vinkelen synes jeg det er helt greit at øya ikke er i fokus. Hvis de skulle vært skarpe måtte du kanskje "ofre" noe annet og på dette bildet synes jeg det er vel så viktig med det skarpe blomsterstøvet, som bidrar til en balanse og spenning i bildet.

Tør jeg spørre hvilket objetiv du bruker? Er selv på jakt etter et makroobjektiv med litt større brennvidde enn det jeg har (60 mm).

 

Jeg har en Tokina Macro 100 F2,8 D. Skulle jeg ha vurdert i dag, ville jeg nok sett på Sigma 150mm. Har sett veldig mange bra bilder med det objektivet. Med 100mm må man veldig tett på for å få et slikt bilde. Blomsterflua er veldig grei, for den sitter lenge på ett sted og lar seg ikke forstyrre så lett..

 

Takk for svar. Har kikket litt på det objektivet du nevner. Med min 60 mm må jeg så tett på at jeg nesten kan kjenne flueånden:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...