Gå til innhold

Tilbakemelding på kosthold under RYP


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ikke fersk når det gjelder trening men ser nå at i flere år nå har det vært på tide men en oppstramming og miste noen kilo.

Dermed har jeg bestemt meg at det ikke finnes noe bedre tid enn NÅ:)

 

Planen min er å holde seg til RYP og de rådene som de gir der, ikke minst greit å kunne forholde seg til noen faste verdier under hver treningsøkt.

Begynte med Grunn programmet idag og har noen spørsmål ang. kosthold.

Det er slik at trener før jeg begynner å jobbe kl 0800, dvs at treningen starter et sted mellom 0630 og 0700 om morgenen i de fleste tilfellene.

 

Opplegget til å begynne med er 3 treningsdager i uken + 2 intervalløkter som kan tas samme dag eller separat.

 

I og med at jeg jobber i de 8-9 timene etter trening er det ikke alltid jeg har tilgang til gode næringskilder på jobben.

Dette er planen for kostholdet.

 

Fokost (ca kl 0600) - Axa god morgen + nøtter + sunne bær + lettmelk

Etter trening (08-0830) et proteinbar

lunsj (1030-1100)- salatbolle inkl minimalt med olivenolje og dressing + skive med grovtbrød og magertpålegg + glass med melk

mellomåltid(13-1400) - et mellomåltid i form av drink eller bar

middag kl 17. Normal middag, normalt sunn hvor jeg passer på størrelsen på måltidet(ihenhold til RYP)

Hvis sulten på kvelden -- frukt i form av banan, pære, eple, vannmelom osv.

 

Høres dette ok ut?

 

Mitt mål er følgende:

Gå ned i vekt men samtidig beholde musklene (dvs. forme de) og komme i bedre form.

Det går selvsagt ikke an å bygge å gå ned i vekt samtidig.

Har tenkt å bygge etter at jeg har kommet ned i ønsket vekt og størrelse.

 

Det jeg også lurer på er hvilket mellommåltid og hvilke proten bar er å anbefalle?

Hvs skal jeg passe på av innhold i de når jeg kjøper de?

Mengde karbo, protein og fett?

 

Tusen takk for svar.

 

Tenkte å opprette en treningslogg også så jeg kan følge bedre med fremgangen:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det ser ut som et godt balansert kosthold, så lenge middagene ikke er proteinfattige. Men du trenger ikke nødvendigvis være redd for olivenoljen i salaten. Dressingen kan det være okei å være sparsom på, men fettet i oljen er ikke nødvendigvis dårlig for deg.

 

Gjør deg opp en slags oversikt hver dag den første uken om hvor du ligger hen på kaloriene, og også proteiner, karbohydrater og fett. Treningslogg kan være kjekt for spørsmål, tilbakemeldinger og for din egen oversikt.

Lenke til kommentar

Synes det ser ut som et godt balansert kosthold, så lenge middagene ikke er proteinfattige. Men du trenger ikke nødvendigvis være redd for olivenoljen i salaten. Dressingen kan det være okei å være sparsom på, men fettet i oljen er ikke nødvendigvis dårlig for deg.

 

Gjør deg opp en slags oversikt hver dag den første uken om hvor du ligger hen på kaloriene, og også proteiner, karbohydrater og fett. Treningslogg kan være kjekt for spørsmål, tilbakemeldinger og for din egen oversikt.

 

Takk for svar Fredrik.

 

Ang. middag så går det veldig mye i kylling produkter, karbonadedeig og stadig mer fisk.(muslimer:)

Men for min del så har det nok vært mengden som har vært problematisk. Den skal kontrollere istedet.

 

Kona er på en slanketokt også så vi har i felleskap bestemt at vi skal spise sunnere pga. barna også og da blir det også lettere.

 

 

Oliven olje er nok noen av de sunneste oljene tenker jeg, men tenkte heller på moderat med dressing(pga. smaken).

 

Ellers så blir nok noen av forkostene også byttet ut med par kokte egg med skive grovtbrød.

Lettvindt og går raskere ned hvis jeg koker egg på kvelden.

Lenke til kommentar

Synes det høres ganske gjennomtenkt ut jeg! Viktige i tillegg er jo som du sier porsjoneringen. Om du ønsker å gå ned i vekt, ikke legg deg på et for ekstremt underskudd. 500kcal under forbruk per dag er passende.

 

Kan jo for ordens skyld nevne at det kan være greit å få i seg Omega3 og vitaminer i tilstrekkelig mengde osv.

Lenke til kommentar

Synes det høres ganske gjennomtenkt ut jeg! Viktige i tillegg er jo som du sier porsjoneringen. Om du ønsker å gå ned i vekt, ikke legg deg på et for ekstremt underskudd. 500kcal under forbruk per dag er passende.

 

Kan jo for ordens skyld nevne at det kan være greit å få i seg Omega3 og vitaminer i tilstrekkelig mengde osv.

 

Ja, nevnte ikke det men det frister å kjøre EFAomega kapsler fra TN og tygge på de:)

De skyter veldig av de og ser at de inneholder mye bra.

 

EFAomega

Lenke til kommentar

Må bare si det er imponerendes at du klarer stå opp så tidlig for å dra på trening!

 

Ventet bare på at noen skal si det:)

 

Men sånn som dagen min er så er det faktisk størst sjanse for at jeg drar på trening hvis jeg tar det tidlig.

Men 2 små barn og en kone som jobber skift(dvs ofte ettermiddag), er det sjeldent at jeg har mulighet til å trene på kvelden.

 

alternativet er selvsagt å begynne på jobb litt tidligere for eks. kl 0630 og slutte 1430 for så å trene.

 

Ofte ser jeg at det er verst å komme seg ut av sengen.

Men av erfaring har jeg lært at de første 10-15 min etter at jeg har stått opp, orker jeg som regel ikke å tenke på trening. Men Etter å ha kommet meg til jobben(25min kjøring) så er situasjonen annen. Da har jeg lyst til å trene:)Dermed tar jeg med meg baggen på treningsdagen uansett. Har et godt utstyrt treningsstudio på jobben som vi har tilgang til 24/7.

 

Og dermed klargjør jeg frokosten, ettertrenings måltidet + baggen kvelden før.

Ellers så er det mye større sjanser å ikke fullføre:)

 

Men som sagt, alt ettersom hva som fungerer for en.

Så lenge en er bestemt så finens det måte å gjøre det på.

Regner med etter par uke med "tvinging" har jeg kommet inn i rutinen og da blir det forhåpentligvis lettere.

Endret av slimer
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Det du skriver virker fornuftig, lykke til med opplegget! :)

 

En ting jeg alltid har lurt på: Hva gjør du under Ramadan? Fortsetter du å trene, tar du det rolig eller kutter du det helt ut?

Lenke til kommentar

Det du skriver virker fornuftig, lykke til med opplegget! :)

 

En ting jeg alltid har lurt på: Hva gjør du under Ramadan? Fortsetter du å trene, tar du det rolig eller kutter du det helt ut?

 

Ramadan ja...er jo rett rundt hjørnet.

 

Men som i alle andre religioner så er det noen som praktiserer, noen som later som om de praktiserer og noen som ikke gjør det i det hele tatt.

 

Nå er vi muslimer, praktiserer det å ikke spise svinekjøtt og følger en del tradisjoner men fasten under ramadan har falt ut av denne listen som hos 90% av de muslimene som jeg kjenner.

 

Men ja, fonuftig kosthold, trening og næring hadde vært ganske umulig for muslimer under ramadan, spesielt i sommermånedene i og med at solen er oppe mye lenger enn om vinteren.dvs. ingen inntak av nøring eller veske på den tiden.

 

Pleide å faste når jeg var yngre,da gjerne mens jeg ble passer på av bestemor men siste årene(15) så har ikke det vært like givende eller at jeg har følt noe særlig om emnet.

 

Når det gjelder religion så hver man for seg selv mener jeg...Man gjør det/ikke gjør det for sin egen del.

 

Så nei, fasten utgår i mitt tilfelle..Men Bajram(selve høytidsdagene etter Ramadan) blir garantert planlagt som en Spisedag for min del:)

Lenke til kommentar

Enn så lenge går det bra med treningen, ..

Jeg er veldig støl i beina og rumpe , da pga. knebøy mistenker jeg.

Men merker at etter økt nr. 2 igår så er jeg mindre støl enn etter nr. 1 på mandag. Så i neste uke blir det nok ok.

 

Nå har jeg lest noen tilbakemeldinger og tester på proteinbar og måltidserstattere og kommer til å jeg satse på følgende:

 

Proteinbar etter trening:

Swebar 55g

 

mellomåltid daglig ved 14 tiden.

Pro lite

 

Denne har gode tilbakemelding samt at den inneholder omega 3, 6 og 9 er en fordel:)

Endret av slimer
Lenke til kommentar

Da er jeg i begynnelsen av uke 2 av 6 med RYP grunnprogram.

 

Økt 3 uke 1 var ganske hard på flere øvelser. Da var det like før jeg nedjusterte kravene mine.

 

Hledigvis gjorde jeg ikke det og dagens økt var helt ok. Kunne kanskje tatt det enda mer ut om nødvendig. Kan være at batteriene er oppladet etter helgen også.

 

Uke 1 var ddet 12 rep mens uke 2 nå er 8 rep. Og nå igjen føles det ok.

 

Fremgang:

Føler at økten idag var betydelig lettere enn på fredag.

Vekt 1,3kg mindre enn fra en uke siden og føler meg ikke oppblåst.

Hadde en ikke med vilje spisedag på fredag. Det bare ballet seg på og på slutten av dagen så skjønte jeg at dette måtte jeg betrakte som spisedag.

Må nok planlegge neste bedre for å kunne nye den.

 

Konklusjon:

Fornøyd og motivasjonen er fremdeles på topp:)

 

Sårheten for det meste borte. får se hvordan tirsdagen blir:)

Endret av slimer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Uke 3 med RYP.

 

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har fokusert på kondisjonsøkter denne gangen.

Er i for dårlig form til å hoppe på 5 dagers trening med en gang.

Men håper å kunne gjøre det i uke 7-12 som da vil være fettforbrennings uker med RYP.

 

Resultater så lang:

ned 1,5 kilo til.(2,8kg totalt)

Dietten er enkel å holde i uken, føler meg strammere og kan se tydelige forskjeller i speilet.

Ang. treningen syns jeg at intesiteten er god. Vektene er ikke alt for tunge, blir andpusten og veldig svett under økten men føler at jeg har kontroll. Hele treningen inkl. 10min oppvarming tar 1 time. Er litt stolt over å komme meg tidlig på jobb 3 ganger i uken, trene ferdig og klar til å klokke inn mellom 07:00 0g 08:00 om morgenen.

 

Kostholdet inkl. 5 måltider er enkel å holde i uken når jeg er på jobb og tidlig oppe men skeiser ut i helgen. Da er jeg færre timer våken og det skjer alt for mye.

Derfor ser jeg at vekta holder seg stabil i uken men straks helgen kommer så kommer også vekttapet.

Føler absolutt ingen godte/fastfood osv. sug. Er vel pga at blodsukkeret er mer stabilt.

 

Alt i alt, fornøyd med fremgangen nå på vei inn i uke 3.

Endret av slimer
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Imponerende! Kan si at jeg aldri hadde orket å stå opp så tidlig for å trene. Bra du har fremgang i treningen og vekttapet osv. Perfekt rett og slett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...