Gå til innhold

[12-14k] Tilbakemeldinger på oppsett av ny rigg.


Anbefalte innlegg

God kveld.

 

 

Er på tide med en ny rigg her hjemme og jeg har nå lagt inn en ordre på dustinhome, men kan fortsatt endre den ettersom det ikke er betalt (venter fortsatt på noen deler som ikke er på lager). Har en viss oversikt over hardware, og har i løpet av den siste måneden sjekket ut ulike komponenter som jeg kan velge. Trenger som sagt tilbakemeldinger på oppsettet før jeg skal betale og fullføre ordenen.

 

Pc-en skal brukes til følgende:

  • Gaming og film
  • Photoshop (nybegynner)
  • 3ds max (nybegynner)

 

Fra Dustinhome:

 

Fra Komplett:

 

Har fra før:

 

[Notes]

 

  • Trenger ikke intel i7 2600k ettersom jeg bare skal starte med 3ds max og photoshop.
  • Er 120gb SSD nødvendig, eller klarer jeg meg med 60gb?
  • Noen som kan anbefale et annet nettverkskort?
  • Skal kjøre SLI senere, derfor har jeg valgt 750w psu
  • Trenger ikke SSD caching eller integrert skjermkort. Derfor valgte jeg p67 HK.
  • Kabinett er bestemt, vil ha grei plass samt slippe kabelhelvette. Vil ikke ha Fractal R3.
  • Noen som kan anbefale en annen skjerm med ips-panel? Skulle helst hatt hdmi men jaja.

 

På forhånd takk for svar.

 

EDIT: leif.

Endret av NONSENS3D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

hvis du skal drive på med 3ds Max (studie?) vil jeg anbefale å gå litt opp på skjermkortet. Dette koster ikke så mange hundrelappene ekstra, men har 2GB RAM mot 1GB RAM.

 

Tidligere hadde RAM på skjermkort forholdsvis lite å si for rendring, da 3ds Max i all hovedsak har brukt CPU til dette - men med den nye rendremotoren iray som kom med 3ds Max 2012 er dette snudd på hodet. Det krever dog at man har nok RAM på skjermkortet, og ca 1.5GB RAM ser ut til å være en nedre grense hvis man ønsker å benytte seg av denne til alt annet enn de enkleste scenene. Har du mer en nok penger på laget er dette kortet nok det beste pr dags dato (hvis man ser bort fra CAD-kort som er ti ganger dyrere).

 

En vesentlig forskjell mellom 580GTX 3GB vs 590GTX 3GB er at 590GTX i praksis bare har 1.5GB RAM, det er to stk nedklokkede 580 GTX (?) som er satt sammen på samme kort (med 1,5GB RAM på hver). Selv om bransjen liker å reklamere med 3GB RAM er dette direkte misvisende. Uansett, på små til middels scener (som går innenfor 1.5GB-grensen) vil 590GTX være raskere, men med en gang du bikker 1.5GB-grensen på scenen din, vil du ikke kunne bruke GPU'en til rendring mer. Ønsker du f.eks. å jobbe med arkitekturvisualisering vil du oppdage at scenene fort blir større enn dette.

 

Her er for øvrig en blogg du kan sjekke litt ut som omhandler rendring med mental ray og iray i 3ds Max - Jeff Patton :)

Lenke til kommentar
hvis du skal drive på med 3ds Max (studie?) vil jeg anbefale å gå litt opp på skjermkortet. Dette koster ikke så mange hundrelappene ekstra, men har 2GB RAM mot 1GB RAM.

 

Er studier jeg skal drive med ja, og er derfor jeg heller ikke har valgt i7 2600k som cpu.

Men visste ikke at man trengte så mye vram for iray, men tipper jeg kommer til å bruke vray i starten som rendremotor, og så får jeg heller kjøpe et bedre skjermkort om et par år.

 

I tillegg har jeg et budsjett som jeg helst ikke vil bryte, ettersom jeg er student x)

 

 

Takker for innspillet og linken(e). Skal vurdere det skjermkortet (gtx 580 3gb)

Lenke til kommentar

Da kan det jo være greit da å starte med den billige varianten (560Ti m/2GB) kanskje :)

 

Jeg regner med at nvidia kommer med ny generasjon skjermkort i Q4, det er jo da snart et år siden 500-serien ble lansert - så kanskje like greit å vente litt med high-end til du også har blitt mer erfaren :)

 

Jeg har ikke jobbet særlig med vray selv, men jeg mener at i hovedsak er vray ikke GPU-avhengig, dog kan man bruke vray RT, som i v2.0 støtter GPU-rendring - men her er jeg på litt tynn grunn, så er ikke sikker på hva slags krav som stilles til GPU i disse tilfellene.

 

Iray er det for øvrig nvidia som står bak :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...