Gå til innhold

BK: Siesta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk, wasco, jeg vet du ikke er så glad i disse - akkurat slik som jeg selv - eeeegeeentliiig:-) Men dukker en ned i disse fluenes "lille" verden, så oppdager en til eksempel mange vakre farger - er jo noe da:-)

 

Kommentarer til hardt lys: er ikke supergod i macroverden - for liten erfaring - men dette motivet er tatt i overskyet vær - så kommentarer om hardt lys blir litt merkelig. Det er heller ikke bearbeidet i bildebehandling utover en ytterst beskjeden skarpning - så her lurer jeg fælt faktisk??? Greit om noen kan formidle hva de mener kan være årsaken? Tusen hjertelig:-)

Lenke til kommentar

Regner med det er refleksene på rygg og vinge som skaper inntrykk av hardt lys, selv om det i virkeligheten er mykt. Det skal lite til før reflekser ødelegger på det meste av slike insekter, det kan være nok med nærhet til en hvit husvegg, og selv om skyer demper lyset kan hvite skyer også fungere som reflektor.

 

Ellers er farger og skarphet god i dette bildet, vinkelen i forhold til motivet er ovenfra og ned, det gjør det litt kjjedelig og ordinært. En bildevinkel mer i samme høyde som motivet vil gjøre det mer spennende.

Lenke til kommentar

Umiddelbart et makrobilde som treffer, fungerende komp./utsnitt, og utmerket DOF. Naturlig gjengitt.

Men bemerker også dette "harde" lyset som sees på venstre vinge og på ryggpartiet. Mulig overskyet, men allikevel har lyset trengt såpass igjennom skylaget at det kaster skygger. Man ser de på de grønne plantene. Og dette "harde" lyset er jo gjenskinn av kraftig lys, og fremkommer særlig på blanke og glatte flater. Så jeg vil nok betrakte lysforholdene som vriene her, selv om det nok hadde vært rom for en mørkere eksponering - som igjen ville dempet gjenskinnet. Klarer ikke forklare dette nærmere - og det var heller ikke særlig du kunne gjort for å unngå dette helt. Men hadde det f.eks. stått et tre eller noe til høyre for deg som hadde dempet for lyset så tror jeg ikke dette gjenskinnet ville vært tilstede. Tilfeldighetene rår...!! :-)

Lenke til kommentar

Jeg liker godt de klare fargene du har fått frem på flua her og det som er av refleks syns jeg bare skaper liv. Fin skarphet også. Kunne ellers godt tenke meg et kutt til venstre i bildet. :)

 

Tusen takk, Astrid. Litt glad for å høre din mening her. Jeg har forlengst registrert at mange ikke ønsker særlig lys i macrosammenheng i det hele tatt. Dette syns jeg i mange tilfeller gjør enkelte macrobilder mer livløse, eller rett og slett kjedelige, men altså min mening:-) Det jeg kan være enig i fra en som har kommentert her, er at posituren kan virke litt ordinær, men søren å - flua var det jeg fant der og da:-) Alternativt kan en jo klone bort litt lys når det er blitt litt for mye, men vel:-) Veldig enig i det du nevner om kutt i venstre side - tenkte tanken - men gjort er gjort liksom:-)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...