Gå til innhold

Hvordan endre bruker på mapper og filer i Linux.


Anbefalte innlegg

Hei, sitter å "leker" meg litt med en CentOS 5 webserver.

 

Jeg har nå en folder med en rekke undermapper og en masse filer (ca 9 GB) som av en eller annen grunn har fått riktig gruppe, men feil bruker rettigheter.

 

Brukernavnet er et helt annet. Uansett, prøvde å endre brukernavn på noen mapper, og jeg får endret på en og en mappe. Men det er hundrevis av mapper, og tusenvis av filer, så det vil ta "for ever".

 

Er det en fin liten kommando jeg kan kjøre for å endre bruker på alle mapper og filer i en mappe?

 

Mappen ligger her: /var/www/vhosts/mitt-fotoalbum.com/httpdocs/gallery

 

Og alle mapper og filer under gallery skulle jeg ha endret bruker på. Fil rettighetene osv er riktig, kun bruker som trengs å endre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man endrer eier og gruppe med kommandien "chown", og rettighetene med kommandoen "chmod".

 

 

For å gjøre endringene rekursivt i katalog treet så benytter man opsjonen "-R".

 

Eks: 


chown -R www-data:www-data  * 


(Endrer eier og gruppe til www-data for alle filer, kataloger og underkataloger/filer )

chmod -R g+r  .

(legger på lese-rettighet for gruppe, på selve katalogen du står i og alle underkataloger/filer.)

 

 

Jeg forutsetter at du står i riktig katalog når du gjør disse kommandoene og at du har riktige rettigheter for å utføre dem.

Endret av Topguy
Lenke til kommentar

Det er skjelden lurt å bruke rekursiv chmod, da det i de aller fleste tilfeller er helt unødvendig med execute på filer, mens for mapper er dette ønskelig. chmod / chown kan ofte kombineres med find.

 

find . -type f -exec chmod 644 {} \;

og

find . -type d -exec chmod 755 {} \;

 

vil i de aller fleste tilfeller virke fornuftig. Alt etter om "other" skal ha tilgang til å lese(alle andre).

Lenke til kommentar

Support folka fiksa det for meg...de brukte rekursiv metoden skjønte jeg.

 

Men takk for tilbakemeldingene. Jeg holder på å prøve å bli litt flinkere i Linux...har endelig lært meg litt basic ting som å lage et script, og legge til til i crontab etc.

Men ting tar tid...

Lenke til kommentar

Det er skjelden lurt å bruke rekursiv chmod, da det i de aller fleste tilfeller er helt unødvendig med execute på filer, mens for mapper er dette ønskelig. chmod / chown kan ofte kombineres med find.

 

find . -type f -exec chmod 644 {} \;

og

find . -type d -exec chmod 755 {} \;

 

vil i de aller fleste tilfeller virke fornuftig. Alt etter om "other" skal ha tilgang til å lese(alle andre).

 

Rekursiv bruk av chmod kan være helt uproblematisk ved operasjoner som g+r (leserettigheter for gruppe) etc, men jeg ser absolutt problemet dersom du bruker absolutte rettigheter (755, 600 etc).

 

Uansett lurt å være 100% sikker på hvilke filer man egentlig opererer på ved slike operasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...