Gå til innhold

Anbefalte innlegg

først og fremst beklager hvis feil kategori.

 

Nå har jag skaffet meg et systemkamera hvos jeg kan vlege å ta bilder i RAW format?

Hvorfor vil jeg eventuelt bruke det?

 

forblir hastigheten den samme?

Er deg pga. regieringsmuligheter i etterkant?

 

Kunne noen være så snill bruke par minutter og forklare dette for en amatør:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bufferen på kameraet går nok ganske mye raskere med raw og da vil nok hastigheten ned dramatisk. Den store fordelen ligger i etterbehandling av blide. Exposure og hvitbalanse blant mye annet kan justeres i etterkant. Selv skyter jeg ca 95% av bildene mine i raw. Men det er nok situasjonsbestemt.

Lenke til kommentar

Husker du de gamle fotokameraene våre, de som brukte film?

For å lage papirbilder måtte man kopiere fra negativene (filmen).

 

Sånn er det i grunnen med RAW også. Formatet kan nemlig godt sammenliknes med det gamle negativet.

JPEG blir mer som lysbilder å regne. (Positiver ferdig fremkalt og ferdig behandlet.)

 

Så; Er du dedikert amatør med ambisjoner om å skape noe benytter du RAW.

Synes du derimot at bildene blir bra nok på automatikk og helst tjener sin misjon som dokumentasjon er JPEG tingen...

Lenke til kommentar

Skrev selv en liten post om dette nylig på bloggen min: RAW eller JPEG?

Dette var godlesing:)

takk

Selv takk. Godt det ga verdi, og hyggelig å få gode tilbakemeldinger på det man skriver på bloggen.

 

Om du har planlagt hva du skal ta bilde av er nok RAW det beste, men er du på ferie med familien og skal ta hundrevis av bilder kan det fort ta mye plass. Men som sagt så er det mye mer informasjon i bildet med raw en jpg og da masse som kan gjøres i photoshop etterpå. :)

Hvor mye plass det tar er litt avhengig av kamera, men plass koster virkelig ikke mye penger lenger. På min Nikon D80 (10mpx) får jeg plass til godt over 600 bilder på Sandisk Ultra II SDHC 8GB til 200-300 kroner i skrivende stund. Det er det verdt. På f.eks Canon 5D MK II er det vesentlig mindre, men så koster kameraet også vesentlig mer.

 

Om mengden bilder tar for mye plass kan det også være verdt en vurdering på om man ikke knipser litt for fort og ofte iblant. Bildene blir gjerne bedre, om man tenker litt mer over hva (og hvordan) man tar bilder av. Mindre jobb med å sortere i post blir det også. :)

 

Med gode verktøy (også noen gratis) er ikke arbeidsflyten nevneverdig annerledes med RAW heller.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...