Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker som jeg hadde glemt at jeg hadde skrudd på visning av score og gjennomsnittskarakter bare for meg selv inne på bildesiden! Nå skal dette vises for alle, under visninger.

 

Det gjorde det langt bedre ja! Jeg vil foreslå en egen linje med snittet riktignok, kanskje også en linje med antall tallevalueringer? Kommer dette inn tror jeg jeg vil bli fornøyd :)

 

Ellers er det noe riv ruskende galt med utvelgelsen av "Populære bilder", av de som ligger der nå er det ett helt uten score, ett med både lav totalscore/gjennomsnitt og det siste har lavere score enn iallfall 3 som ligger på førstesiden av Bildekritikk...

Lenke til kommentar

Det virker som jeg hadde glemt at jeg hadde skrudd på visning av score og gjennomsnittskarakter bare for meg selv inne på bildesiden! Nå skal dette vises for alle, under visninger.

 

 

Dette er bra. Infoen som nå er med overflødiggjør mitt ønske om å vise antall av hver score...men skjedde det noe med utregningene. det ble litt endringer i rekkefølgen i "beste score". Bl. a. ser det ut som om oteren mistet litt score?

Lenke til kommentar

Har lagt til ytterligere info nå :)

 

Jeg har ikke endret noe på utregningen, men jeg har gått over og slettet vurderingene mine siden disse ikke var basert på noe annet enn det å fått testet vurderinger :) Derfor har sikkert score endret seg litt på de bildene jeg hadde stemt på...

Lenke til kommentar

Har lagt til ytterligere info nå :)

 

Jeg har ikke endret noe på utregningen, men jeg har gått over og slettet vurderingene mine siden disse ikke var basert på noe annet enn det å fått testet vurderinger :) Derfor har sikkert score endret seg litt på de bildene jeg hadde stemt på...

 

Ser veldig bra ut med terningene og ekstra info, veldig bra!

 

Ser dere jobber med utplukkingen av populære bilder ennå, regner med at dere fikser den biffen snart :)

Lenke til kommentar

Har lagt til ytterligere info nå :)

 

Jeg har ikke endret noe på utregningen, men jeg har gått over og slettet vurderingene mine siden disse ikke var basert på noe annet enn det å fått testet vurderinger :) Derfor har sikkert score endret seg litt på de bildene jeg hadde stemt på...

 

 

Utrolig bra jobbet :) :) :)

Lenke til kommentar

Har lagt til ytterligere info nå :)

 

Blir bedre og bedre time for time dette! :thumbup: Stort pluss for at egen vurdering også vises nå.... :new_woot:

 

Har gjort noen beregninger på regneark på diverse scenarioer mht. karaktergivning. Virker som den løsningen dere har valgt gir en god og fortjent uttelling for de "gode terningkast"..... Godt utgangspunkt for egne vurderinger mht. de detaljene fra tellingen som nå er info under hvert bilde. :thumbs:

 

Skal bli artig å se om noen "matematikere" kommer opp med en bedre "formel"..... :hmm:

Lenke til kommentar

Har lagt til ytterligere info nå :)

 

Jeg har ikke endret noe på utregningen, men jeg har gått over og slettet vurderingene mine siden disse ikke var basert på noe annet enn det å fått testet vurderinger :) Derfor har sikkert score endret seg litt på de bildene jeg hadde stemt på...

 

Det var lurt, selv om man må regne med litt svinn i innføringen.

 

Men dere er klar over at dere for tiden plukker "feil" bilder til forsiden, altså ikke bildene med høyest score? Regner jo med det, jeg bare nevner det igjen. :)

Lenke til kommentar

Som Erik og smort1 har jeg både pønsket og testet og testregnet ymse scenarioer og jeg synes opplegget som gjelder pr i dag er en snedig og god metode som er vanskelig å sabotere og også gir god rettferdighet.

 

At det er vrient å umiddelbart forstå en score på 36 er forsåvidt greit, men dersom man får opp en god infoside der alt fra poengberegning til infor om antall bilder pr tidsenhet osv er oppgitt tror jeg man vil få en god og fungerende sider som er kjapp å forstå også for nye brukere.

mangel på info var en gjenganger på gamle digit - hver gang nye medlemmer lurte på noe var det gamle medlemmer som måtte trå til å forklare hver gang - dersom man oppretter en god infoside eller FAQ vil det slik jeg oppfatter det bli en god og seriøs side.

 

Det bør forøvrig linkes til siden med store bokstaver under registreringsprosedyren for nye brukere.

 

De aller fleste større fotosider med bildekritikk i dag har alle et mer eller mindre "sært" system for å kunne fungere seriøst og forståelig og det gjennomgående for dem er at de har god og lett tilgjengelig info om hvordan sidene fungerer og hvordan de skal brukes. Noen av de får en endog ikke poste bilde på før man har huket av for "Lest og forstått" nederst på infosiden. Kanskje en idè?

Lenke til kommentar

Har lagt til ytterligere info nå :)

 

Jeg har ikke endret noe på utregningen, men jeg har gått over og slettet vurderingene mine siden disse ikke var basert på noe annet enn det å fått testet vurderinger :) Derfor har sikkert score endret seg litt på de bildene jeg hadde stemt på...

 

Det var lurt, selv om man må regne med litt svinn i innføringen.

 

Men dere er klar over at dere for tiden plukker "feil" bilder til forsiden, altså ikke bildene med høyest score? Regner jo med det, jeg bare nevner det igjen. :)

 

...og da ser det ut som dere har fikset også denne bug'en - veldig bra! Super innsats må jeg si :)

Lenke til kommentar

Er det noen her som er gode i statistikk? Jeg synes det er vanskelig å finne en god algoritme for å regne ut score, men jeg er sikker på at det er mulig å finne en god modell. Ulempen er at den neppe blir enkel å forklare :-)

 

Fordelen med gjennomsnitt er at det er enkelt å forstå. Ulempen er at man ved å få én 6-er vil toppe listen.

 

Noen alternativer er:

1) en mer eller mindre avansert formel (a'la det som er implementert i dag)

2) bruke gjennomsnitt, og håpe at alle bilder raskt får mange vurderinger

3) bruke gjennomsnitt, men kun vise bilder med mer enn f.eks. 5 vurderinger når beste bilder skal vises

 

En enkel metode der modvirker problemet med en ren 6 i gennemsnit ved kun en evaluering kunne være at den første evaluering kun tæller med det halve. Altså at den første evaluering deles med 2 og derefter indgår i gennemsnitsberegningen. Har prøvet at sætte et eksempel op i et regneark og synes det ser rimeligt ud.

Lenke til kommentar

Er det noen her som er gode i statistikk? Jeg synes det er vanskelig å finne en god algoritme for å regne ut score, men jeg er sikker på at det er mulig å finne en god modell. Ulempen er at den neppe blir enkel å forklare :-)

 

Fordelen med gjennomsnitt er at det er enkelt å forstå. Ulempen er at man ved å få én 6-er vil toppe listen.

 

Noen alternativer er:

1) en mer eller mindre avansert formel (a'la det som er implementert i dag)

2) bruke gjennomsnitt, og håpe at alle bilder raskt får mange vurderinger

3) bruke gjennomsnitt, men kun vise bilder med mer enn f.eks. 5 vurderinger når beste bilder skal vises

 

En enkel metode der modvirker problemet med en ren 6 i gennemsnit ved kun en evaluering kunne være at den første evaluering kun tæller med det halve. Altså at den første evaluering deles med 2 og derefter indgår i gennemsnitsberegningen. Har prøvet at sætte et eksempel op i et regneark og synes det ser rimeligt ud.

Jeg stemmer for at beholde den beregning som er implementert nå (la oss iallefall dra noen erfaringer i en lengre periode)! :idea:

 

Å f.eks. la den første evaluering deles med 2 tror jeg ikke har noe for seg siden erfaringene, allerede nå, tilsier at de "beste" bilder uansett får så mange antall poenggivninger at det å la den første telle likt med de andre ikke utgjør noen stor forskjell....

Dersom jeg gir et bilde 6 så er det fordi det fortjener det (min mening) og liker ikke tanken på at dersom jeg er den første som gir poeng så blir dette mindre veklagt.... :no:

Ingenting er "spikret" som de sier her inne, så dersom erfaringene viser at det kan gjøres bedre/mer rettferdig senere, ja så legger de nok inn endringer.... :yes:

Lenke til kommentar

Er det noen her som er gode i statistikk? Jeg synes det er vanskelig å finne en god algoritme for å regne ut score, men jeg er sikker på at det er mulig å finne en god modell. Ulempen er at den neppe blir enkel å forklare :-)

 

Fordelen med gjennomsnitt er at det er enkelt å forstå. Ulempen er at man ved å få én 6-er vil toppe listen.

 

Noen alternativer er:

1) en mer eller mindre avansert formel (a'la det som er implementert i dag)

2) bruke gjennomsnitt, og håpe at alle bilder raskt får mange vurderinger

3) bruke gjennomsnitt, men kun vise bilder med mer enn f.eks. 5 vurderinger når beste bilder skal vises

 

En enkel metode der modvirker problemet med en ren 6 i gennemsnit ved kun en evaluering kunne være at den første evaluering kun tæller med det halve. Altså at den første evaluering deles med 2 og derefter indgår i gennemsnitsberegningen. Har prøvet at sætte et eksempel op i et regneark og synes det ser rimeligt ud.

Jeg stemmer for at beholde den beregning som er implementert nå (la oss iallefall dra noen erfaringer i en lengre periode)! :idea:

 

Å f.eks. la den første evaluering deles med 2 tror jeg ikke har noe for seg siden erfaringene, allerede nå, tilsier at de "beste" bilder uansett får så mange antall poenggivninger at det å la den første telle likt med de andre ikke utgjør noen stor forskjell....

Dersom jeg gir et bilde 6 så er det fordi det fortjener det (min mening) og liker ikke tanken på at dersom jeg er den første som gir poeng så blir dette mindre veklagt.... :no:

Ingenting er "spikret" som de sier her inne, så dersom erfaringene viser at det kan gjøres bedre/mer rettferdig senere, ja så legger de nok inn endringer.... :yes:

 

enig :)

Lenke til kommentar

Jeg må beklage at jeg blir mer og mer skeptisk til denne beregningsformelen dere har funnet frem til.

 

Ja, den er nok mer rettferdig enn et rent gjennomsnitt; men når man trenger en lengre avhandling for å forklare hvorfor utregningen er som den er, så har dere mistet den jevne bruker.

 

For meg som bruker, så er jeg kun interessert i hvor mange som har gitt meg en vurdering, og hva snittet er. Det forteller meg nok til å vurdere kvaliteten på stemmegivningen.

 

La oss se på følgende regnestykke som ble nevnt tidligere i tråden:

 

Det er altså sum av antall poeng ganger gjennomsnitt. Dersom et bilde har fått 3 6'ere, blir det 6+6+6 = 18 x 6 = 108 poeng. 12 3'ere gir samme score. 3x12 = 36 x 3 = 108. dvs er det mange som stopper opp ved bildet og gir sine poeng, selv om det ikke er er enn enn 3'er, drar man nytte av det.

 

108 sier meg ingenting - men tre 6're eller tolv 3're sier meg noe. Nettopp fordi de er to forskjellige ting.

 

Når det gjelder å velge ut de mest populære bildene, så tror det er flere faktorer som må telle inn. Antall visninger, antall stemmegivninger og antall kommentarer er indikasjoner som kan brukes. Men det er selvfølgelig en avveining om man skal tolke "mest populær" som best likt eller mest omtalt...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

En enkel metode der modvirker problemet med en ren 6 i gennemsnit ved kun en evaluering kunne være at den første evaluering kun tæller med det halve. Altså at den første evaluering deles med 2 og derefter indgår i gennemsnitsberegningen. Har prøvet at sætte et eksempel op i et regneark og synes det ser rimeligt ud.

Men teller den 6/2 kun så lenge den er enslig evauluering? Slik at hvis en til stemmer 6, så stiger snittet til 6?

 

I såfall synes jeg det er en mulig løsning. At annet alternativ er at man må ha minst 2 evalueringer for å være med.

Lenke til kommentar

Jeg må beklage at jeg blir mer og mer skeptisk til denne beregningsformelen dere har funnet frem til.

 

Ja, den er nok mer rettferdig enn et rent gjennomsnitt; men når man trenger en lengre avhandling for å forklare hvorfor utregningen er som den er, så har dere mistet den jevne bruker.

 

For meg som bruker, så er jeg kun interessert i hvor mange som har gitt meg en vurdering, og hva snittet er. Det forteller meg nok til å vurdere kvaliteten på stemmegivningen.

 

La oss se på følgende regnestykke som ble nevnt tidligere i tråden:

 

Det er altså sum av antall poeng ganger gjennomsnitt. Dersom et bilde har fått 3 6'ere, blir det 6+6+6 = 18 x 6 = 108 poeng. 12 3'ere gir samme score. 3x12 = 36 x 3 = 108. dvs er det mange som stopper opp ved bildet og gir sine poeng, selv om det ikke er er enn enn 3'er, drar man nytte av det.

 

108 sier meg ingenting - men tre 6're eller tolv 3're sier meg noe. Nettopp fordi de er to forskjellige ting.

 

Når det gjelder å velge ut de mest populære bildene, så tror det er flere faktorer som må telle inn. Antall visninger, antall stemmegivninger og antall kommentarer er indikasjoner som kan brukes. Men det er selvfølgelig en avveining om man skal tolke "mest populær" som best likt eller mest omtalt...

 

Du kan jo gå inn på bildene dine å se gjennomsnitt og hvor mange som har vurdert bildet ditt. Når det gjelder utvelgelse av mest populære bilder, vil man alltid kunne diskutere hvordan man kan gjøre det mest rettferdig. Nå står det ikke om livet heller da :). Etter å ha prøvd en tid, kan man sikkert finne gode argumenter for å gjøre det annerledes, men pr. i dag blir det bare synsing. Om ingen har gode erfaringer fra andre tilsvarende nettsteder.

Endret av Erik Nordhagen
Lenke til kommentar

 

En enkel metode der modvirker problemet med en ren 6 i gennemsnit ved kun en evaluering kunne være at den første evaluering kun tæller med det halve. Altså at den første evaluering deles med 2 og derefter indgår i gennemsnitsberegningen. Har prøvet at sætte et eksempel op i et regneark og synes det ser rimeligt ud.

 

Etter min mening så løser dagens beregning denne problematikken.

Lenke til kommentar

Du kan jo gå inn på bildene dine å se gjennomsnitt og hvor mange som har vurdert bildet ditt. Når det gjelder utvelgelse av mest populære bilder, vil man alltid kunne diskutere hvordan man kan gjøre det mest rettferdig. Nå står det ikke om livet heller da :). Etter å ha prøvd en tid, kan man sikkert finne gode argumenter for å gjøre det annerledes, men pr. i dag blir det bare synsing. Om ingen har gode erfaringer fra andre tilsvarende nettsteder.

Her går det unna - jeg har vært borte noen dager, og nå står infoen der når jeg går inn på bildet. Jeg selv ville hatt det under hvert bilde i oversikten også.

 

Jeg tror dog at denne poengberegningen vil skape mye spørsmål og forvirring - men la oss kjøre dette en stund og se på reaksjonene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...