Gå til innhold

Canon EOS 450D - Live View


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har nett fått mitt første speilrefleks kamera, og da ble det et 450D.

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg får aktivert Live View på dette kameraet? Jeg finner ikke noen valg for å aktivere det i menyen (har fire meny kategorier).

 

løsning?

Endret av aXept
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør virkelig sette deg ned og lese bruksanvisningen til ditt nye kamera! Jeg sier ikke dette for å være slem, men fordi du kommer til å få så mye mer glede av kameraet, hvis du lærer deg hvordan du betjener det ned til minste detalj.

 

Det skulle jeg så gjerne, men jeg har ikke fått disse med da jeg har kjøpt det brukt :(

Lenke til kommentar

Her vil du se hvor i menyen du aktiverer live view.

 

Det er dette jeg trodde og, men jeg har ikke dette på mitt? Jeg finner ikke noe som har med Live View å gjøre i menyen. Og på det bildet der, er det 2 menyer mer enn det er på mitt.

 

Har ikke flere valg etter "Sensorrens", som er det siste i den menyen.

Endret av aXept
Lenke til kommentar

For å aktivere liveview på 450D trykker du inn set-knappen. Mener å huske at liveview kun fungerer i programmene P-Tv-Av og M :)

 

Skjer ikke noe når jeg trykker set-knappen... så det må sikkert aktiveres en plass først.

 

Godt mulig det er noe annerledes enn på mitt 1000D. Ta en titt på denne videoen og se om du forstår noe av den:

Lenke til kommentar

@aXept:

 

Brukermanual til 450D finner du på Canon sine hjemmesider.

 

Link til nedlastingside. Er på ca side 95 ff.

 

Finnes ikke norsk manual, men engelsk, dansk, svensk skulle vel hjelpe.

 

At du ikke har samme menyvalg, skyldes at du står i feil modus. Tilgjengelige menyvalg varierer med hvilken modus man setter kamera i. Full Auto (grønn firkant) og de predefinerte modusa (basissone) gir langt færre valg, dvs alle valg som ikke gjelder forsvinner.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet funker ikke Liveview med kameraet på den grønne firkanten, men du må over i kreative modus for å ta bildene. Altså P, Av, TV, M osv.

 

Når det er sagt så er det greit å ICKE lære seg å bruke liveview når du har en speilrefleks. Bruk søkeren. Å holde kameraet på en armlengdes avstand for å se hva som er på skjermen for så å trykke utløserknappen er vel selve oppskriften på hvordan oppnå bevegelsesuskarphet på bildene dine. Eneste unntaket, er der du f.eks må holde kameraet over hodet for å få fri sikt til motivet...

 

Lær deg derfor i stedet hvordan best mulig holde kameraet stødig.

Lenke til kommentar

Liveview er digg til enkelte ting - til makro og pinlig nøyaktig manuell fokusering er liveview gull. Men - vil anbefale søkeren "til vanlig".

 

Og - kom deg ut av grønn firkant. Om ikke annet - kom over i "P", hvor hovedforskjellen er at det er deg som bestemmer om blitsen skal poppe opp eller ikke.

Lenke til kommentar

Når det er sagt så er det greit å ICKE lære seg å bruke liveview når du har en speilrefleks.

 

Tilhenger av David Icke, eller? ;-)

 

Nei, tilhenger av Torsk på Tallin. Artig svensk "dokumentar" som kan anbefales for de som ikke har sett den. Med bakgrunn i denne filmen brukes dermed "ICKE" av en del av min bekjentskapskrets som et forsterket "ikke", altå når man mener litt mer ikke enn vanlig ;-)

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...