Gå til innhold

Raid Løsninger Hvilken er best.. 5 Eller 10 ?


Anbefalte innlegg

Hei har forsket litt på dette nå i det siste og på raid 5 får jeg nesten alle diskene - 1. raid 10 1+0 har jeg bare to av diskene. men i raid 5 har jeg latterlig skriv hastighet.. og i 10 har jeg ganske jevnt over bra så da sitter jeg her og tenker litt på dette dobbelt så mye lagrigs plass ? + råtten ytelse eller mindre langring og ganske bra jenvt over ytelse..

 

skal legge ut noen bilder..

 

et tips er sikkert het her.. pga den skal lagres på ! dsv den skal så som en hjemme server og den kommer til og kjøre hjemme sørversystemet.. til microsoft.. hvis ikke noe annent kan brukes..

 

Raid 1+0 først..

 

Siste bilde er raid 5. har jo ganske mye mere read i raid 5 men.. jevnt ove rpå raid 1+0.

trenger litt hjelp til og bestemme meg..

post-215786-0-12473200-1310419238_thumb.png

post-215786-0-69774400-1310419276_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hey.. har nå kjøpt meg en ny raid controller da blir det bare og prøve og få den montert.. litt vrient i dette trange kabinettet.. (har sett på nytt).

 

den liken funket dårlig.. for min del værtfall..

Raid 5 har vel egetlig fra førstestund vært min favoritt og men kan jo hende det var andre løsninger som var bedre tenke jeg da.

takker for svar.

 

hey.. har nå kjøpt meg en ny raid controller da blir det bare og prøve og få den montert.. litt vrient i dette trange kabinettet.. (har sett på nytt).

 

den liken funket dårlig.. for min del værtfall..

Raid 5 har vel egetlig fra førstestund vært min favoritt og men kan jo hende det var andre løsninger som var bedre tenke jeg da.

takker for svar.

 

edit : det er et operton basert serversystem.

this

 

http://www.flextronics.com/computing/support/Server/Product/ViewProduct.asp?View=NM46X

Lenke til kommentar

Greit å vite hva du skal bruke den til, ellers blir det vanskelig å svare på spørsmålet.

 

Raid5 er en god allrounder, bra på sekvensiell skriv og les, også godkjent på random les, men svært dårlig på random skriv.

I tillegg har raid5 et stort ytelsestap når det har røket en disk.

 

Raid10, har som du nevner, ikke like god utnyttelse av plass, men høyere grad av sikkerhet, og bra ytelse over hele fjøla.

Mister ikke ytelse i samme grad dersom det har røket en disk.

Lenke til kommentar

Greit å vite hva du skal bruke den til, ellers blir det vanskelig å svare på spørsmålet.

 

Raid5 er en god allrounder, bra på sekvensiell skriv og les, også godkjent på random les, men svært dårlig på random skriv.

I tillegg har raid5 et stort ytelsestap når det har røket en disk.

 

Raid10, har som du nevner, ikke like god utnyttelse av plass, men høyere grad av sikkerhet, og bra ytelse over hele fjøla.

Mister ikke ytelse i samme grad dersom det har røket en disk.

 

 

ja var det jeg mente med raid 10. men som sagt tror jeg nevte skal denne stå som en hjemme serv. og sikkerhet er viktig.. backup av lokale maskiner og slik.

takk

Lenke til kommentar

når pris er viktig, og man ikke har spesielle ytelseskrav iforhold til små random io, er det svært vanskelig å gå feil med raid5, bekymrer man seg for sikkerhet kan man evt legge til en hot spare.

 

ja raid 5 var lissom det jeg ville kjøre først.. men så gikk ting så jevelig sloovv.. har nå invistert i en ny raid kontroller. som heter 3ware 9550SX-12 12 Port SATA RAID Controller PCI-X.

tror den skal være bra.

Lenke til kommentar

3ware 9550SX-12 støtter opp til PCI-X 133MHz, Det er 1GB/s med den busen.

 

Men kortet er jo litt treig i dagens standar :p

 

klar over dette at det er pci-x men hvor frakk skal det være på et hjemme system a ?

jeg vurderte og bygge helt nytt men kom på over 10 lapper og tenke heller og oppgradere litt den gamle..

problemet er at hovedkortet mitt er SSI EEB form faktor og jeg sliter med og finne kabinett som kan få dette kortet til og passe!! tenkte litt på den asus kortet med dual socet men det koster 4000 lapper pluss cpu da og kabinett.. strømforskjøning og minne bikker vel lett 10 lapper da.

 

tror det raid kortet holder jeg.

 

men et kabinett til alt shiten hadde vært fint..

Lenke til kommentar

har du bare pci, så vil du bare få rundt om 100MB/s. I tilegg så deler pcibussen med lydkort og nettverkskort som oftest. Noe som gjør at båndbredden blir ytterligere dårligere.

 

Jeg vil faktisk fraråde deg å kjøpe det raidkortet med mindre du fikk det særdeles billig. Da snakker jeg om under 1000kr.

 

Ellers ville jeg ha kjøpt noe som er på pci-express som du kan bruke videre på andre hovedkort etterhvert. PCI er på vei til å dø ut heldigvis ;)

 

Mange av mine hovedkort har ikke PCI port engang.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

har du bare pci, så vil du bare få rundt om 100MB/s. I tilegg så deler pcibussen med lydkort og nettverkskort som oftest. Noe som gjør at båndbredden blir ytterligere dårligere.

 

Jeg vil faktisk fraråde deg å kjøpe det raidkortet med mindre du fikk det særdeles billig. Da snakker jeg om under 1000kr.

 

Ellers ville jeg ha kjøpt noe som er på pci-express som du kan bruke videre på andre hovedkort etterhvert. PCI er på vei til å dø ut heldigvis ;)

 

Mange av mine hovedkort har ikke PCI port engang.

 

hehe fikk det for 500 lapp ;) ebay !!

 

Edit : link til hovedkort..

http://www.flextronics.com/computing/support/Server/Product/ViewProduct.asp?View=NM46X

 

lastet opp noen bilder.

post-215786-0-99618300-1310908783_thumb.jpg

post-215786-0-55662600-1310908797_thumb.jpg

post-215786-0-61477400-1310908815_thumb.jpg

post-215786-0-82844000-1310908833_thumb.jpg

Endret av haakkern
Lenke til kommentar

faen jeg må ha en kabinett som støtter SSI EEB!

det kabinettet jeg har idag er rack! og det fungerer med ikke med expansjonsporene! så noen somhar forslag til et kabinett som har denne standarden! enete jeg finner her er denne .

 

http://www.multicom.no/Case-Miditower-Aegis-ATX-Black-With-USB-Firewire-eSATA-Fits-mATX-EATX-CHIEFTEC/cat-p/c/p1844743

 

denne er seff tom! jeg må finne et brukt et eller noe som kan passe!! hjelp! har søkt nesten overalt!

Lenke til kommentar

fått kjøpt meg kabinett.. raven 3! silverstone! funker bra det! skal kjøpe black series diker nå (wd) siden green suger i raid! har goså oppgradert raid kontrollern min (en ny en) og har også fått en mye bedre serv..

 

raid 5 regnes ut slik.

 

Raid 5 speed is basically multiple number of your drivers`s top speed, then minus one driver. For example, if your drive is 100M/s, 5 of them will be 100* (5-1)= 400M. of cause, that is only a theory rate :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...