Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

spm angående tabletter


shozo

Anbefalte innlegg

hei!

 

kommer med et hypotetisk spm:

 

Vis en person tar f.eks en overdose av en et merke som f.eks Tolvon, så alvorlig overdose sånn at hjerte svikter.. hva skjer vis en person etter 1 år tar samme merket igjen, la oss si at han tar en eller 2 tolvon tabletter.

 

hva kan skje da? kan lever svikt etc inntreffe?

 

igjen et reint hypotetisk spm:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei!

 

kommer med et hypotetisk spm:

 

Vis en person tar f.eks en overdose av en et merke som f.eks Tolvon, så alvorlig overdose sånn at hjerte svikter.. hva skjer vis en person etter 1 år tar samme merket igjen, la oss si at han tar en eller 2 tolvon tabletter.

 

hva kan skje da? kan lever svikt etc inntreffe?

 

igjen et reint hypotetisk spm:)

 

Kanskje du finner svar her? http://www.felleskatalogen.no/

Lenke til kommentar

Jeg er ikke lege, men Tolvon er en SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) og blokker SERT (Serotonin Transporter). Det som kan skje om du tar overdose, er at du får serotonin-syndrom, som kan føre til overoppheting og organsvikt blant annet. Du kan ha fått skader på det serotonerge systemet som følge av overstimulering av reseptorene, men følgene av dette er meg bekjent ikke kjente.

 

Jeg er temmelig sikker på at moderate terapeutiske doser ikke vil ha noen konsekvenser. Ut over eventuelle skader på reseptorene, som gjør at de nedreguleres, er jeg ikke kjent med noen langsiktige skader etter overdose. Hvis du har organsvikt, f.eks en lever som ikke fungerer, blir det en helt annen sak.

 

Uansett, ta kontakt med lege før du rører noe! Det kan hende du har ettervirkninger som du kanskje ikke vet om engang...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...