Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :) Da har jeg funnet ut at jeg vil prøve meg litt på programmering. Jeg har aldri gjort det før så kan ingenting, Er bare 15år. Har lyst til å lære meg hvordan man lager program osv.

Spørsmålet er da hvilket program burde jeg bruke? Siden jeg har null erfaring burde det være ikke det mest avanserte.

 

Og vis noen ville ha vært så snille å lagt til noen tips eller sider der det står hvordan det fungerer kan de gjerne det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du bør finne ut er hvilket språk du vil lære deg. Det finnes utrolig mange å velge mellom.

Vil du lage programmer som kjører på Windows klienter?

Vil du lage webbaserte programmer?

Vil du lage kommandolinje programmer?

Vil du lage plattformuavhengige programmer som kjører på hva som helst?

 

Jeg vet dette ikke hjelper deg noe særlig, men om du vet hva du har lyst å lage er det nok mange som har gode tips til hva språk du bør begynne med, og hvilke verktøy du bør satse på.

Lenke til kommentar

Du bør absolutt bruke Eclipse om du vil lære deg Java, det gjør veldig mye av jobben for deg i den forstand at den tipser deg om feil i koden, gir ofte forslag til hvordan du kan løse feilen, samt kan autofullføre metodenavn etc. mens du skriver. I tillegg slipper du å bry deg med å kompilere og kjøre koden din i terminalvindu, siden Eclipse har sin egen console.

 

Eclipse har også plenty fancy metoder og potensielle add-ons du vil finne nyttige etterhvert som du lærer deg mer.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at eclipse finner feilen, slik at du slipper å bruke 90% av tiden i starten på å finne ut hvorfor koden ikke kompilerer. Særlig når det er snakk om slurv, som en klammeparentes for mye, eller glemt semikolon et eller annet sted. Feilmeldingene Java gir deg er ikke alltid like forståelige.

Lenke til kommentar

Prøv NetBeans istedet kanskje. Jeg synes Eclipse kan være litt rotete.

 

Jeg ser du sitter på Windows, og for Windows ihvertfall har du .NET som jeg ihvertfall personlig synes er temmelig mye bedre enn JRE og Java. Visual C# Express er et gratisverktøy for utvikling av programmer for Windows, Xbox360 og Windows Phone.

C# er også kryssplattform, dog endel lavere utbredelse enn Java har.

Lenke til kommentar

Hvis du vil lære deg programmering må du bare huske en ting IKKE GI OPP!!!

Jeg er også 15år, jeg driver en del med programmering begynte med html da jeg gikk i 7ende klasse. Begynte med C++ for ca ett år siden, og jeg har fortsatt ikke lagd ett eneste ordentlig program :(

Og bortsett fra skole har jeg egentlig ikke gjort annet enn C++, men jeg syntes det er gøy og jeg blir fortsatt like gira som første gangen når jeg trykker på run i VC++ og ser at det jeg har sittet hele dagen med faktisk virker.

 

Jeg har flere kamerater som også har prøvd seg på programmering, men de har en tendens til og gi opp etter en ukes tid. Kanskje fordi de ikke har den samme forkjærligheten for matematikk som meg eller kanskje fordi de ikke er så glad i og lese?

 

Jeg vil ikke en gang late som jeg kan programmering, jeg tror ikke det finnes noen som kan si noe sånt.

Programmering handler om og løse oppgaver og så lenge det finnes èn eneste oppgave man ikke klarer og løse kan man ikke si at man kan programering.

 

Vel dette ble litt lenger en jeg tenkte men noen kjappe tips:

Skaff deg en bok, selv om du kanskje ikke er så glad i og lese er det ikke forsent og bli det! Selv om det ikke er umulig og lære seg java uten og lese lover jeg deg at det blir mye enklere.

IKKE GI OPP!!! selv om det til tider kan være kjedelig og det kan virke som man ikke gjør noen framgang.

Husk og ta feil, gjo flere feil du gjør gjo mer husker du. Eller u hvertfall til en viss grad :)

 

Lykke til :-)

Endret av McHill
Lenke til kommentar

IKKE GI OPP!!!

Et veldig bra råd!

 

Har dere tatt en titt på wallpaperen jeg la ut på fredag? Den inkluderer et 15-stegs program for hvordan man blir en bedre programmerer.

 

Det finnes ingen mirakelkur, man må jobbe, jobbe og jobbe. Men det er dritgøy! Jeg har programmert for penger i 12 år, og akkurat nå lærer jeg mer hver eneste dag enn jeg har gjort noen gang før. Å bli en programmerer (som bryr seg) betyr å velge å bli en evig student, men innebærer også at man får gjøre noe av det mest spennende og fasinerende vi mennesker er i stand til å gjøre med hjernene våre.

 

De kommer til å finne meg sittende ved tastaturet når jeg en dag tar kvelden ;)

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar

Vil skyte inn at jeg ikke syns nybegynnere bør starte med java eller C/C++, fordi de språkene rett og slett har så mange detaljer / fluff som man må huske på / skrive, som egentlig ikke har noe med programmering å gjøre.

 

Vil heller anbefale noe a la python, ruby eller javascript. Enklere å komme i gang med, enklere å lage ting, enklere å forstå konseptene, og lar deg konsentrere på å lære å programmere. Når du først kan prinsippene er det forholdsvis lett å lære andre språk.

 

Personlig foretrekker jeg python :D Fordi det er meget lett å jobbe med, kjører på omtrent alt, lærer deg gode vaner, og har "batteries included" - en haug av biblioteker som hjelper deg med det meste du måtte ha lyst å gjøre :)

 

Edit En IMHO enkel test for å finne ut om programmering er noe for deg : Les igjennom Fisher-Yates Shuffling. Var det kjedelig å lese, eller interessant? Hvis det virket interessant, så vil du nok finne mye gøy innen programmering. Hvis det var kjedelig... Vel, Det vil være mye slikt, og mye mer komplisert enn det der også.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvem som vet mest her, men det virker som Torbjørn Marø vet mye, siden han har jobba med dette i 12 år. Skal prøve Ruby nå :)

Takk for tilliten! Håper du ikke blir skuffet. Python som nevnes her er også et godt forslag, og har mange av de samme egenskapene som Ruby - en eller annen grunn finnes det flere nybegynner-guider i Python - men det bør være like greit å komme igang med begge deler.

 

Si fra om du får noen problemer du ikke finner løsningen på, eller det er noe du sliter med å skjønne. Føler litt ansvar her nå, så jeg skal gjøre hva jeg kan for å svare.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...