Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

20-30 grader forskjell mellom CPU og Cores, normalt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Bios tempen på mitt HK viser også godt over hva temperaturen er, og hvilket program brukte du til og måle Core temps ?

 

Det at Biosen er høyere enn hva realtemp, og coretemp er er helt vanlig, jeg har ikke brukt speedfan før så der kan jeg ikke si noe, men er det stor forskjell mellom coresa er det fare på fære.

 

Yöu

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har nettopp satt sammen en pc, cpu er 2600K, hk er p8z68 pro.

 

CPU temp synes jeg er litt merkelig i speedfan og bios.

 

Bios og speedfan viser cpu temp på 58-60C IDLE. Mens kjerne bare ligger på 35-37C. WTF?

 

Høres normalt ut.

 

I BIOS må du vite at CPUen ikke bruker no-op funksjonalitet for å pare strøm når den idler. Resultatet er at CPUen går på "tomgang" selv når den idler og dermed blir en god del varmere. Det er helt normalt dermed at BIOS tempen er mye høyere.

 

Anngående målingen i speedfan så har det nok med at du har flere målinger fra CPU. Du har 1 måling pr kjerne (det er disse som er viktige å forholde seg til) men også en måling som bare heter "CPU". Denne tror jeg ikke måles direkte fra CPU dioden, men er noe slags estimatmåling fra hovedkortet. Jeg vet at det er normalt at denne viser en god del høyere enn core målingene spesiellt ved idle (uten at jeg kan forklare det tekniske bak hvorfor den måler høyere). Denne kan du erfaringsmessig egentlig se bortifra når du har tilgang på core temperatur målingene da disse vil være langt mer nøyaktige og responsiv til endringer.

 

Forøvrig er Realtemp et godt (i mine øyne det beste) temperaturprogrammet å bruke for Intel CPUer.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...