Gå til innhold

80w peltier + AC twinplex gpu blokk?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe et 80w peltier (siden disse ikke tar så alt for mye ampere av min stakkars 12v) og lurte på et par ting. Jeg har lest litt om peltier, men blir aldri helt klok på det.. :shrug:

 

1. Vil et 80w tec gjøre stor nytte på mitt Radeon 9700 Non Pro kort? Jeg har vannkjøling.

 

2. Trengs det coldplate til kjøling av gpu? Hvor får jeg eventuelt kjøpt 40x40mm coldplates? Og hvordan skal jeg feste den til gpu? Termisk lim?

 

3. Må jeg isolere rundt _hele_ oppsettet? Da lurte jeg mest på om jeg trenger å isolere rundt blokka (kobber delen) og også på baksiden av kortet? Jeg skjønner selv at jeg må isolere rundt peltieret..

 

4. Vil denne strømforsyningen (den jeg har nå altså) duge?

--------------------------------------------------------------------------------

Effekt ut Last-regulering Ripple Overspennings-beskyttelse. Overstrøms-beskyttelse.

+3.3V 28A ±5% 50mV 3.6-4.2V 105-150%

+5V 42A ±5% 50mV 5.5-6.5V 105-150%

+3.3V/+5V 210W - - - -

+12V 18A ±5% 120mV 13.5-14.5V 105-150%

-5V 0.5A ±10% 50mV - -

-12V 0.8A ±10% 120mV - -

+5Vsb 2.0A ±5% 50mV - -

--------------------------------------------------------------------------------

Her er også specs på peltieret jeg tenker på:

Imax = 8.0 Amps

Qmax = 80.0 Watts

Vmax = 16.1 Volts

Delta Tmax = 71 ©

Size = 40mm X 40mm X 3.4mm

 

Takk til de som gidder å svare en peltier-jomfru i nød. :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det vil ganske sikkert kjøle ned GPU mer enn standard/vannkjølinga greier.

 

2. Hvis du kjøper denne så slipper du å tenke på coldplate, og den festes med skruer som følger med.

 

3. Hvis du kjøper den som jeg nevnte slipper du å tenke noe spesielt på issolering, men bestill gjerne dette så du kan smøre utover skjermkortet for å unngå kondensskader.

 

4. Den kjølinga som jeg nevnte vil trolig fungere på din strømforsyning.

 

Godkjent svar?

Lenke til kommentar

Tilkoblet 12v skulle dette elementet grovt regnet gi deg ca60-70w

 

Kjører selv et 172w på 12v (86w) på et 9800pro

Dette gir en temp på 10 grader idle og 18 load (målt på coldplatens ytterkant)(23 grader romtemp)

 

Mtp at varmeutviklingen på ditt kort vil jeg gjette at du havner på noe i nærheten hva angår temp.

 

Hva dette vil kunne hjelpe på overklokkingsevnen til et 9700nonpro

har jeg ikke noe anelse om, men det er sikkert noen som mener noe om det. Lykke til.

Lenke til kommentar
Tilkoblet 12v skulle dette elementet grovt regnet gi deg ca60-70w

 

Kjører selv et 172w på 12v (86w) på et 9800pro

Dette gir en temp på 10 grader idle og 18 load (målt på coldplatens ytterkant)(23 grader romtemp)

 

Mtp at varmeutviklingen på ditt kort vil jeg gjette at du havner på noe i nærheten hva angår temp.

 

Hva dette vil kunne hjelpe på overklokkingsevnen til et 9700nonpro

har jeg ikke noe anelse om, men det er sikkert noen som mener noe om det. Lykke til.

 

Du har vel koblet det til selv da? Jeg har liten lyst til å kjøpe den MCW50T blokka for så å måtte streve med å få solgt den jeg allerede har. Også koster den 700kr også + at microplex ikke har den inne, og det ser dårlig ut med swiftech leveranser der ettersom jeg har ventet på det relèkittet der i mange uker nå. Gidder ikke kjøpe relékit uansett tror jeg, men over til problemet igjen.

Du har vel festet det selv ja? Brukte du coldplate? Hvor fikk du tak i 40x40mm? Eller kjøpte du 50x50 og slipte til selv? Holdt det med en sånn neopreme pack (eller hva det heter)? Hvis du brukte det da og ikke noe annet?

Peltieret koster jo 173kr på dangerden og da blir det vel tollfritt, hvis ikke det er noen spesifik toll på peltier da, noe jeg har liten tro på.. Den har også 6 grader høyere deltaT. Det blir billigere enn å prøve å få solgt blokka mi til ca 250kr? For så å kjøpe en blokk til 700kr. Også liker jeg utseendet på AC bedre.. :roll:

Og en siste ting; Hvordan kobler man egentlig til peltier? Klipper man bare en 4 pins kontakt eller? Kan man bare koble den til hvilken som helst av dem? Shame on me hvis jeg sier noe veldig teit nå.. :)

Lenke til kommentar

Å! da bruker du nok samme blokken som meg AC twinplex http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC23225

 

Ok jeg benytter en 5*5 coldplate mellom GPU og peltier

(anbefales) for da vil du kunne legge en 2-3mm Neprone rundt selve GPU med den omkringliggende rammen som ligger rundt.

Som coldplaten så vil holde på plass.

 

På Coldplaten lager du 2 hakk in i sidene 2-3mm slik at de passer med skruene til kjøleblokken (du vil se hva jeg tenker på om du har delene forran deg)

 

Hvordan er selve chipen GPU i forhold til den omkringliggende "rammen"

Høyere / lavere / like høy ?? på ditt kort

Lenke til kommentar

Kan kobles på mange måter

 

selv har jeg rett å slett loddet peltierledningene til på loddepunktene for strømkontakten fra PSU.

 

men... ta feks en vanlig drevkontakt fra en vifte eller y-split kapp denne og koble gul og sort (12v) gul er +, til peltieren

da er det bare å koble til strøm fra PSU med kontakt, som med alt annet

Lenke til kommentar
Å! da bruker du nok samme blokken som meg AC twinplex http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC23225

 

Ok jeg benytter en 5*5 coldplate mellom GPU og peltier

(anbefales) for da vil du kunne legge en 2-3mm Neprone rundt selve GPU med den omkringliggende rammen som ligger rundt.

Som coldplaten så vil holde på plass.

 

På Coldplaten lager du 2 hakk in i sidene 2-3mm slik at de passer med skruene til kjøleblokken (du vil se hva jeg tenker på om du har delene forran deg)

 

Hvordan er selve chipen GPU i forhold til den omkringliggende "rammen"

Høyere / lavere / like høy ?? på ditt kort

 

Har samme blokk som deg ja :)

Hvis det er shimmen du tenker på som "rammen", så har jeg tatt den av. Den lå like høyt så jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg tok den av, men det var mange meninger på forumet som mente at det var lurt å ta den av for å sikrte jevnt press på gpu. Siden jeg har tatt av denne så må jeg vel lasse på med neoprene jeg da? :-?

 

En ting slo meg. Vil ikke din 172w peltier bli kraftig redusert når du kjører den på 12v og har en deltaTmax på 69 grader når den bør kjøres på 18-24v(max)?

24V Should have at least 18V

 

16V Should have at least 12V

Hvordan koblet du peltieren til strømforsyningen da? Bare "sukkerbitet" den på en vanlig 4pins plugg? Eller stakk de to ledningene inn? Dette lurer jeg ganske på..

Og om du brukte dielektrisk fett noe sted? Er dette lurt? Hvor skal jeg eventuelt bruke det? Rundt gpu eller "overalt"?

Isolerte du på baksiden av kortet forresten? Eller er dette lite nødvendig så lenge man ikke kommer ned i minusgrader?

 

Håper ikke jeg spør for mye... :wink:

Lenke til kommentar

Jo? min peltier er kraftig redusert (beregnet for 24vsom gir 172w, bruker 12v som skulle gi sån omtrent 86w +/-

 

For å få det til å se litt "finere/bedre" ut så glem sukkerbiten iallefall etterhvert, lodd sammen ledningene og legg krympestrømpe på

(Rød fra Pelt mot Gul fra PSU) bruk den svarte som ligger nærmest den gule for tilkobling av minus (sort mot sort)

 

Dielektrisk fett, leg på et område på ca 6*6cm med nepron(også 6*6cm med selvfølgelig hull i midten :) ) på før du legger på Coldplate.

 

Jeg har selv valgt å ikke isolere baksiden da den blir liggende, ikke langt fra romtemp med mitt oppsett

 

Bilder hva er det ??? :-?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...