Gå til innhold

[Løst] Problemer med skalering HDMI (PC - TV)


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et problem med skalering når jeg kobler til pc'en via hdmi til tv'en. Problemet er at bildet blir for stort på tv'en. En del kommer bort på alle sider på tven uansett hvordan oppløsning jeg prøver. Noen som vet hvordan jeg får dette riktig?

 

Jeg har en Asus N43SN med intel hd graphics og Nvidia Geforce GT550

Pcen velger vel selv hvilket den bruker avhengig av belastning. Når jeg har testet har jeg prøvd Intel.

 

Kanskje noen vet hvordan en bytter manuelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en overscan-funksjon på de fleste TV'er. Det er om å gjøre å få det slått av. Se i innstillingene på TV'en, Kan også ha navn som "Just scan" ... avhengig av produsent. Overscan fører til at man mister ca 5% av bildet på alle kanter, og er noe TV'er er utstyrt med for at standard tv-sendinger skal se bra ut, uten forstyrrende ting i kanten av bildet.

Hvis det er mer enn ca 5% av bildet du mister, så er det noe annet - prøv med ulike innstillinger på aspekt-ratio på TV'n. Det kan også være at TV'en trenger å tilkobles pc'en via en særskilt HDMI-inngang for å kunne virke ordentlig. Hvis du har flere HDMI-innganger på TV'en, prøv deg fram ... eller se i bruksanvisningen ;)

 

Det kan også være at driver-softwaren til det skjermkortet/chip'en som benyttes, har en egen overscan-innstilling. Dersom dette er "på" på både skjermkort og TV, kan man få en dobbelt effekt.

 

Enda verre kan det bli hvis man har koblet via en surround-receiver/forsterker ... denne kan igjen ha egne innstillinger for TV-bildet som kan kødde det til.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...